Efektem prac ma być likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu transportu ładunków oraz zwiększenie punktualności połączeń towarowych. Program inwestycyjny obejmuje porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, a także linię Bydgoszcz – Trójmiasto. Ma być zrealizowany do 2020 roku.

Przeszło 304 miliony złotych ma kosztować modernizacja trasy 226, która stanowi jedyne połączenie kolejowe do Portu Północnego. Po przebudowie 13,5-kilometrowej linii od Pruszcza Gdańskiego przez most na Martwej Wiśle do gdańskiego terminala kontenerowego i portu będzie mogło tamtędy kursować więcej pociągów. Po wymianie torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej oraz modernizacji 8 przejazdów kolejowych, składy towarowe pojadą z prędkością 100 kilometrów na godzinę. Natomiast jeszcze w pierwszym kwartale PLK planują ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową inwestycji na terenie Portu Gdańsk oraz stacji przeznaczonych do obsługi transportu towarowego. Przedsięwzięcie ubiega się o dofinansowanie UE z programu CEF (Connecting Europe Facility). Będzie realizowane w latach 2017 – 2020. Koszt to 600 mln złotych.

Blisko półtora miliarda złotych pochłonie poprawa dostępu do portów w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Zaplanowane na lata 2017-2020 prace obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę kolejową rosnącego transportu morskiego. Obecnie przygotowywane są przetargi na wybór wykonawcy projektów dla wszystkich trzech portów. Zostaną one ogłoszone na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku. W samej Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów a także pozwoli obsługiwać pociągi o długości 740 metrów. Przebudowany na bezpieczniejszy i bardziej efektywny będzie system sterowania ruchem, powstanie także nowe Lokalne Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port.

W planie modernizacji trasy Bydgoszcz-Trójmiasto przewidziano prace na linii 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna oraz na linii 203 łączącej stację Tczew ze stacją Kostrzyn. To uzupełnienie inwestycji mających poprawić dostęp do portu Gdynia. Podzielone na dwa etapy przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2018-2021.