Na lotnisku w Radomiu wylądował pierwszy samolot

Nie LOT z Paryża, ale czarterowy boeing Enter Air lecący z Warszawy, wykonał inauguracyjne lądowanie na najnowszym polskim lotnisku - w Radomiu.

Publikacja: 27.04.2023 11:55

Lotnisko w Radomiu, tablica odlotów i przylotów. Tłoku nie ma

Lotnisko w Radomiu, tablica odlotów i przylotów. Tłoku nie ma

Foto: Danuta Walewska

Wcześniej o 11.08 oficjalnie port został otwarty przez premiera Mateusza Morawieckiego i parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości oraz prezesa PPL Stanisława Wojterę.

Wieczorem przyleci z Paryża boeing LOT-u, który w piątek, 28 kwietnia odleci do Rzymu. Na jego pasażerów będzie czekał bus, który planowo ma odjechać o 23-ciej. Na pokładzie inauguracyjnego rejsy z paryskiego lotniska Charlesa de Gaulle będzie 80 pasażerów. Ale już na rejsy piątkowe : przyloty z Rzymu i Paryża, oraz odlot do Paryża samoloty będą pełne. Tego dnia w Radomiu odprawi się 600 pasażerów.

Czytaj więcej

Drogie lotnisko w Radomiu. Marek Suski: Moim zdaniem było warto

Lotnisko w Radomiu jest nowoczesne, przestronne. Terminal ma powierzchnię 30 tys. m. kw. W budynku oprócz stanowisk check-in czy kontroli bezpieczeństwa, jest strefa komercyjna z restauracjami, kawiarniami, sklepami duty free, pokojami opieki nad dziećmi i placami zabaw oraz sprawnym Wi FI. Doskonale wypada np. w porównaniu z terminalem dla linii niskokosztowych wybudowanym rok temu w Budapeszcie.

Według PPL terminal już teraz jest w stanie obsłużyć ok. 1 mln pasażerów w ciągu roku. Docelowo nawet ponad 3 mln osób rocznie. Czyli tyle, ile dzisiaj z trudnością jest w stanie w ciągu roku obsłużyć lotnisko w Modlinie. Na razie plany na ten rok przewidują 250 tysięcy pasażerów, a w 2024 — 450 tysięcy.

Polecą przede wszystkim LOT-em do Paryża, Prewezy, Rzymu, Tirany i Warny. Oprócz tego będą mieli okazję skorzystać z ofert 9 biur podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, ITAKA, Nekera, Rainbow, Rego-Bis, Sun&Fun Holidays oraz TUI. Na razie biura sprzedają wycieczki do Antalyi, Burgas, Warny i Tirany. Tu jednak można się spodziewać się zmian i mogą pojawić się tam nowe kierunki, a te które nie sprzedadzą znikną z oferty.

Czytaj więcej

Sukces lotniska w Radomiu zależy od tanich linii. Nie wszystkie chcą tam latać

Oprócz samolotów wąskokadłubowych typu A320 i B737, czyli najpopularniejszych maszyn na polskich lotniskach, w Radomiu mogą lądować także Dreamlinery. Dlatego właśnie Radom ma być portem komplementarnym dla Okęcia, które powoli przestaje się rozwijać . Będzie z niego korzystało także wojsko.

Od 27 kwietnia została uruchomiona komunikacja między Warszawą i radomskim portem. PPL uruchomił busy, które będą kursować na trasie Radom — Lotnisko Chopina. Do 15 maja, w ramach promocji, przejazdy w obu kierunkach będą bezpłatne. Rozkład kursów dostosowany jest do aktualnej siatki połączeń lotniska Warszawa-Radom. Na razie nie jest jeszcze znana cena przejazdu , jaką trzeba będzie zapłacić od drugiej połowy maja.

Podróż busem z Okęcia pod radomski terminal trwa w tej chwili ok półtorej godziny. Ale zdaniem kierowców Neobusu, którzy jeżdżą na tej trasie zakończenie robót drogowych pod Tarczynem i to już podobno w najbliższych dniach, pozwoli na skrócenie jej przynajmniej o 10 minut.

Do połowy maja darmowy będzie także parking na lotnisku w Radomiu. Pod terminal podjeżdżać będą też kursujące z radomskiego dworca PKP autobusy dwóch linii 5 i 14. Jazda koleją, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z rozkładem może zająć godzinę i 40 minut. Dojazd z Kielc, to ok. godziny samochodem i tyle samo— koleją. Tyle, że potem trzeba jeszcze dojechać ze stacji Radom Główny.

Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. I jego zarząd miał ogromne ambicje. Rzeczywiście przez jakiś czas startowały stamtąd połączenia do Berlina, Lwowa, Rygi i Wrocławia. Było to jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego, ponieważ UE uznała, że w Europie nie są potrzebne nowe porty lotnicze. Było to więc lotnisko samorządowe, a miasto Radom wydało na jego powstanie ponad 100 mln zł.

Tyle, że nie były to dobrze wydane pieniądze. Przewoźnicy wśród których byli m.in. Air Baltic, Czech Airlines i SprintAir, wykruszali się, a niektóre samoloty miały po 1.-2. pasażerów. Ostatecznie port zbankrutował, a sąd ogłosił jego upadłość w 2018 roku. Wtedy Port Lotniczy Radom — taka była wówczas oficjalna nazwa— odkupiły Polskie Porty Lotnicze i wybudowały je praktycznie od zera. Prace zaczęły się w 2019 roku, a nazwa oficjalnie została zmieniona na Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976. Inwestycja kosztowała ok. 800 mln zł. Na lotnisku pracę znalazło 400 osób.

Wcześniej o 11.08 oficjalnie port został otwarty przez premiera Mateusza Morawieckiego i parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości oraz prezesa PPL Stanisława Wojterę.

Wieczorem przyleci z Paryża boeing LOT-u, który w piątek, 28 kwietnia odleci do Rzymu. Na jego pasażerów będzie czekał bus, który planowo ma odjechać o 23-ciej. Na pokładzie inauguracyjnego rejsy z paryskiego lotniska Charlesa de Gaulle będzie 80 pasażerów. Ale już na rejsy piątkowe : przyloty z Rzymu i Paryża, oraz odlot do Paryża samoloty będą pełne. Tego dnia w Radomiu odprawi się 600 pasażerów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Aeroflot nie chce rosyjskich Superjetów. Zrywa umowę
Transport
Trzaskowski ogłosił, że ruszają prace przedprojektowe dla czwartej linii metra
Transport
Na lotnisku Chopina pękły 2 miliony. Tłok na europejskich lotniskach
Transport
Bruksela ściga Lufthansę za 6 mld euro wsparcia w pandemii
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Transport
Lemma Yadecha z Ethiopian Airlines: Po Afryce latamy wszędzie. Nasz cel to Europa
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą