Na lotnisku w Radomiu wylądował pierwszy samolot

Nie LOT z Paryża, ale czarterowy boeing Enter Air lecący z Warszawy, wykonał inauguracyjne lądowanie na najnowszym polskim lotnisku - w Radomiu.

Publikacja: 27.04.2023 11:55

Lotnisko w Radomiu, tablica odlotów i przylotów. Tłoku nie ma

Lotnisko w Radomiu, tablica odlotów i przylotów. Tłoku nie ma

Foto: Danuta Walewska

Wcześniej o 11.08 oficjalnie port został otwarty przez premiera Mateusza Morawieckiego i parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości oraz prezesa PPL Stanisława Wojterę.

Wieczorem przyleci z Paryża boeing LOT-u, który w piątek, 28 kwietnia odleci do Rzymu. Na jego pasażerów będzie czekał bus, który planowo ma odjechać o 23-ciej. Na pokładzie inauguracyjnego rejsy z paryskiego lotniska Charlesa de Gaulle będzie 80 pasażerów. Ale już na rejsy piątkowe : przyloty z Rzymu i Paryża, oraz odlot do Paryża samoloty będą pełne. Tego dnia w Radomiu odprawi się 600 pasażerów.

Czytaj więcej

Drogie lotnisko w Radomiu. Marek Suski: Moim zdaniem było warto

Lotnisko w Radomiu jest nowoczesne, przestronne. Terminal ma powierzchnię 30 tys. m. kw. W budynku oprócz stanowisk check-in czy kontroli bezpieczeństwa, jest strefa komercyjna z restauracjami, kawiarniami, sklepami duty free, pokojami opieki nad dziećmi i placami zabaw oraz sprawnym Wi FI. Doskonale wypada np. w porównaniu z terminalem dla linii niskokosztowych wybudowanym rok temu w Budapeszcie.

Według PPL terminal już teraz jest w stanie obsłużyć ok. 1 mln pasażerów w ciągu roku. Docelowo nawet ponad 3 mln osób rocznie. Czyli tyle, ile dzisiaj z trudnością jest w stanie w ciągu roku obsłużyć lotnisko w Modlinie. Na razie plany na ten rok przewidują 250 tysięcy pasażerów, a w 2024 — 450 tysięcy.

Polecą przede wszystkim LOT-em do Paryża, Prewezy, Rzymu, Tirany i Warny. Oprócz tego będą mieli okazję skorzystać z ofert 9 biur podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, ITAKA, Nekera, Rainbow, Rego-Bis, Sun&Fun Holidays oraz TUI. Na razie biura sprzedają wycieczki do Antalyi, Burgas, Warny i Tirany. Tu jednak można się spodziewać się zmian i mogą pojawić się tam nowe kierunki, a te które nie sprzedadzą znikną z oferty.

Czytaj więcej

Sukces lotniska w Radomiu zależy od tanich linii. Nie wszystkie chcą tam latać

Oprócz samolotów wąskokadłubowych typu A320 i B737, czyli najpopularniejszych maszyn na polskich lotniskach, w Radomiu mogą lądować także Dreamlinery. Dlatego właśnie Radom ma być portem komplementarnym dla Okęcia, które powoli przestaje się rozwijać . Będzie z niego korzystało także wojsko.

Od 27 kwietnia została uruchomiona komunikacja między Warszawą i radomskim portem. PPL uruchomił busy, które będą kursować na trasie Radom — Lotnisko Chopina. Do 15 maja, w ramach promocji, przejazdy w obu kierunkach będą bezpłatne. Rozkład kursów dostosowany jest do aktualnej siatki połączeń lotniska Warszawa-Radom. Na razie nie jest jeszcze znana cena przejazdu , jaką trzeba będzie zapłacić od drugiej połowy maja.

Podróż busem z Okęcia pod radomski terminal trwa w tej chwili ok półtorej godziny. Ale zdaniem kierowców Neobusu, którzy jeżdżą na tej trasie zakończenie robót drogowych pod Tarczynem i to już podobno w najbliższych dniach, pozwoli na skrócenie jej przynajmniej o 10 minut.

Do połowy maja darmowy będzie także parking na lotnisku w Radomiu. Pod terminal podjeżdżać będą też kursujące z radomskiego dworca PKP autobusy dwóch linii 5 i 14. Jazda koleją, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z rozkładem może zająć godzinę i 40 minut. Dojazd z Kielc, to ok. godziny samochodem i tyle samo— koleją. Tyle, że potem trzeba jeszcze dojechać ze stacji Radom Główny.

Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. I jego zarząd miał ogromne ambicje. Rzeczywiście przez jakiś czas startowały stamtąd połączenia do Berlina, Lwowa, Rygi i Wrocławia. Było to jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego, ponieważ UE uznała, że w Europie nie są potrzebne nowe porty lotnicze. Było to więc lotnisko samorządowe, a miasto Radom wydało na jego powstanie ponad 100 mln zł.

Tyle, że nie były to dobrze wydane pieniądze. Przewoźnicy wśród których byli m.in. Air Baltic, Czech Airlines i SprintAir, wykruszali się, a niektóre samoloty miały po 1.-2. pasażerów. Ostatecznie port zbankrutował, a sąd ogłosił jego upadłość w 2018 roku. Wtedy Port Lotniczy Radom — taka była wówczas oficjalna nazwa— odkupiły Polskie Porty Lotnicze i wybudowały je praktycznie od zera. Prace zaczęły się w 2019 roku, a nazwa oficjalnie została zmieniona na Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976. Inwestycja kosztowała ok. 800 mln zł. Na lotnisku pracę znalazło 400 osób.

Wcześniej o 11.08 oficjalnie port został otwarty przez premiera Mateusza Morawieckiego i parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości oraz prezesa PPL Stanisława Wojterę.

Wieczorem przyleci z Paryża boeing LOT-u, który w piątek, 28 kwietnia odleci do Rzymu. Na jego pasażerów będzie czekał bus, który planowo ma odjechać o 23-ciej. Na pokładzie inauguracyjnego rejsy z paryskiego lotniska Charlesa de Gaulle będzie 80 pasażerów. Ale już na rejsy piątkowe : przyloty z Rzymu i Paryża, oraz odlot do Paryża samoloty będą pełne. Tego dnia w Radomiu odprawi się 600 pasażerów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Airbusom i Boeingom rosyjskich linii grozi aresztowanie za granicą
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Transport
Rynek hulajnóg dodał gazu. Grozi mu hamowanie?
Transport
Sebastian Mikosz: CPK, czyli jak przykryć katastrofę
Transport
Trudna zima Ryanaira. Linie tną kolejne połączenia
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Transport
Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu
Transport
Staną pociągi w dwóch województwach. Kolejarze Polregio zapowiadają strajk