Strajki i protesty na lotniskach. Gdzie największe utrudnienia dla podróżnych

Najbliższe tygodnie przyniosą protesty na lotniskach oraz strajki kontrolerów lotów. Najtrudniejsza sytuacja będzie w Hiszpanii, Francji i Wielkiej Brytanii.

Publikacja: 15.02.2023 03:00

Strajki i protesty na lotniskach. Gdzie największe utrudnienia dla podróżnych

Foto: Bloomberg

Do tego dochodzi jeszcze zamknięcie części przestrzeni powietrznej nad Polską z powodu wojny w Ukrainie, na potrzeby operowania samolotów NATO. A sytuacja jest dynamiczna, bo na przykład we wtorek 14 lutego pojawiło się kolejne zagrożenie – Mołdawia zamknęła na kilka godzin swoją przestrzeń powietrzną, ponieważ pojawiły się w niej rosyjskie drony.

Ryzykowna Hiszpania

Przynajmniej więc z tych powodów osoby, które zaplanowały podróże z przesiadkami, powinny się jeszcze raz zastanowić, jakie porty wybrać na transfery. I tam, gdzie jest to możliwe, wybierać loty bezpośrednie. – Niestety, dziś mamy taką sytuację, że z powodu zamkniętej dla cywilnego transportu lotniczego przestrzeni powietrznej nad Ukrainą i Rosją dostępne jest niespełna 80 proc. europejskiego nieba – ocenia Andrew Charlton, szef Aviation Advocacy.

W najtrudniejszej sytuacji będą teraz niskokosztowe linie lotnicze, które oferują niskie taryfy, bo do maksimum wykorzystują swoją flotę. Dla Ryanaira i Wizz Air bolesny będzie choćby protest hiszpańskich kontrolerów, którzy zawieszają pracę w każdy poniedziałek – aż do 27 lutego – w Coruna, Alicante-Elche, Castellon, Cuatro Vientos, El Hierro, Fuerteventurze, Ibizie, Jerez, Lanzarote, Palmie, Lleidzie, Murcji, Sabadell, Sewilli i Walencji oraz Vigo.

– Na szczęście nie mamy jeszcze pełnego sezonu letniego, więc mam nadzieję, że hiszpańscy kontrolerzy zdążą się porozumieć z pracodawcami przed szczytem sezonu i ich protest zakończy się w lutym. Ale aż boję się myśleć o sytuacji, jaką już teraz mamy we Francji. Zwykle było tak, że pierwsze trzy miesiące w roku były względnie spokojne, a strajki zaczynały się dopiero w kwietniu. Teraz będą niekończące się protesty. Już w styczniu mieliśmy trzy akcje strajkowe, bo Francuzi protestowali przeciw reformie emerytalnej, jaką chce wprowadzić prezydent Macron. Trudna sytuacja będzie w niemieckiej przestrzeni powietrznej z powodu zablokowania dla lotnictwa NATO południa Polski. Większość rejsów z Europy do Azji została przekierowana właśnie nad Niemcy – mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prezes Ryanaira, Michael O’Leary.

Jego zdaniem sytuacja na lotniskach się uspokoi. – Nie mówię, że wszystko będzie idealnie. Ale w tym roku będzie lepiej, niż latem 2022 r. Nie będzie już tak dotkliwych braków kadrowych jak rok temu. Lotniska miały 12 miesięcy, żeby przygotować się do powrotu ruchu sprzed pandemii Covid-19 – dodał.

Niewydajna przestrzeń

Wiadomo jednak, że poważne zakłócenia będą na londyńskim Heathrow. Strajki kontroli granicznej planowane są na 17–20 lutego, a potem jeszcze w marcu i kwietniu. Brytyjskie władze lotnicze ostrzegają, że tylko w najbliższym weekend odwołanych zostanie ponad 2 tysiące lotów, w tym ponad 600 z Heathrow.

– Na pewno ograniczenia przepustowości kontroli ruchu lotniczego z różnych powodów będą powodowały co najmniej opóźnienia: im bliżej sezonu letniego, tym większe. Europejskie lotnictwo jest niewydajne w przestrzeni powietrznej i na lotniskach. I niewiele da się z tym w krótkim terminie zrobić – mówi Dominik Sipiński, ekspert rynku lotniczego z ch-aviation.

Dzisiejsza trudna sytuacja wcale nie wynika jedynie z rosnącego popytu czy wojny rosyjsko-ukraińskiej. Europejska przestrzeń powietrzna jest chronicznie niewydajna, głównie z powodu rozdrobnienia między poszczególne kraje oraz dotykającego wszystkich niedoboru osób do pracy. – W systemie nie ma żadnego zapasu przepustowości, więc jakiekolwiek utrudnienia w którymkolwiek z państw powodują spiętrzenie ruchu w innych, które najczęściej fizycznie nie są w stanie go obsłużyć. To wszystko powoduje przeciążenie osób pracujących w kontroli ruchu, co skłania je do strajków, które z kolei pogarszają problem wyjściowy. Sytuacja nie ma prostego rozwiązania. Bardzo ważnym krokiem jest wprowadzenie europejskiego jednolitego nieba, które poprawi wydajność kontroli – komentuje Sipiński.

Prace nad tym unijnym prawem od lat ślimaczą się z powodów głównie politycznych. Jeśli ruch będzie rósł, to coraz trudniej będzie zapewnić odpowiednią przepustowość unijnego nieba . Dlatego podobnie jak w przypadku braku przepustowości lotnisk, ważne jest zminimalizowanie liczby niepotrzebnych lotów na trasach europejskich i zastąpienie ich połączeniami kolejowymi, co zmniejszyłoby presję w powietrzu.

Jozsef Varadi, prezes linii lotniczych Wizz Air

Zresetowaliśmy nasze operacje i jesteśmy lepiej niż rok temu przygotowani do potencjalnych zakłóceń w lotach. Mamy więcej personelu i gotowe do wykorzystania samoloty zapasowe. Cały czas pracujemy też nad tym, żeby osiągnąć jak największą odporność operacyjną. Z powodu presji gospodarczej i inflacji sądzę jednak, że i w tym roku będziemy odczuwać wpływ opóźnień spowodowanych przez strajki kontrolerów ruchu. Rok temu były jeszcze problemy z sytuacją na lotniskach. Jednak mam nadzieję, że tego lata, nawet w szczycie sezonu, odczujemy wyraźną poprawę sytuacji i wydolności portów lotniczych. Jeśli spojrzymy na cały nasz biznes, mam wrażenie, że jak na razie zakłócenia są dość skutecznie moderowane. 

Do tego dochodzi jeszcze zamknięcie części przestrzeni powietrznej nad Polską z powodu wojny w Ukrainie, na potrzeby operowania samolotów NATO. A sytuacja jest dynamiczna, bo na przykład we wtorek 14 lutego pojawiło się kolejne zagrożenie – Mołdawia zamknęła na kilka godzin swoją przestrzeń powietrzną, ponieważ pojawiły się w niej rosyjskie drony.

Ryzykowna Hiszpania

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny