19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 15.01.2025 07:00 Publikacja: 30.01.2023 21:30
W 2023 r. frekwencja w pociągach będzie dalej rosła w kolejach regionalnych i aglomeracyjnych
Foto: Damian Lemański / Bloomberg
Polska kolej pożegnała kryzys wywołany koronawirusem i odzyskała utraconych w ostatnich dwóch latach pasażerów. Według raportu, który we wtorek ma przedstawić Urząd Transportu Kolejowego, w 2022 r. z pociągów skorzystało 342,2 mln osób, o 6,3 mln więcej w porównaniu z poprzedzającym pandemię rokiem 2019.
Jeszcze w pierwszym kwartale ub. roku nic nie zapowiadało tak dobrego wyniku. W styczniu i w lutym, choć frekwencja poprawiła się do tych samych miesięcy rok wcześniej, to przed pandemią była jednak wyższa. – Dopiero począwszy od marca, liczba podróżnych w poszczególnych miesiącach przewyższała wartości z 2019 r., 2020 r. oraz z 2021 r. – informuje w raporcie UTK. Najlepszym miesiącem okazał się październik, w którym do pociągów wsiadło 32,8 mln osób. To był zarazem najlepszy październikowy wynik, odkąd UTK prowadzi statystki. Co prawda, dwa ostatnie miesiące ub. roku zakończyły się niewielkimi, kilkuprocentowymi spadkami w ujęciu miesiąc do miesiąca, ale w przewozach pasażerskich to sezonowa reguła.
Powstanie kolejny fragment drogi ekspresowej S8 na Dolnym Śląsku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu podpisała umowę na realizację odcinka między Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi. Docelowo trasa ma prowadzić z Wrocławia do granicy z Czechami.
Ryanair podał informacje na temat konkretnych kosztów i opłat, które poniósł w wyniku chuligańskiego zachowania pasażera na pokładzie lotu z Dublina na Lanzarote z 9 kwietnia 2024 roku. Irlandzki przewoźnik wyliczył je na ponad 15 tys. euro.
Powiązana z rosyjskim Gazpromem spółka Omne Energia została skreślona z listy sankcyjnej, po czym została sprzedana za 3 zł. To ta firma jest kontrahentem Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie i dostarcza gaz do części stołecznych autobusów – informuje Wirtualna Polska.
Zarząd Kanału Panamskiego niezrażony pogróżkami Donalda Trumpa zlecił konsorcjum firm i placówek naukowych z Francji i Belgii sporządzenie kompleksowego opracowania studium opłacalności modernizacji śluz tego szlaku wodnego. Nie podano tylko wartości tego zlecenia.
Zdaniem Jasona McGuinnesa, wiceprezesa Ryanaira ds operacyjnych błędem było oddanie w zarządzanie lotniska Nikola Tesli w Belgradzie francuskiej spółce Vinci. — To wielki błąd. W najbliższej przyszłości stamtąd z pewnością nie polecimy- mówił.
Coraz więcej dużych, globalnych firm podkreśla, że preferują współpracę z dostawcami, którzy świadomie zarządzają swoją emisyjnością i podejmują działania w zakresie zrównoważonego rozwoju
W ciągu roku liczba sprzedawców na wszelkiego typu targowiskach spadła o niemal 8 tys., a największą grupę stanowili ci oferujący odzież czy obuwie. Rynek kurczy się także z powodu ekspansji dyskontów, również tych przemysłowych.
Ogólne przychody największej sieci handlowej w Polsce co prawda wzrosły do 23,6 mld euro, ale jeśli z wyników wyłączyć nowe placówki, to sprzedaż w 2024 r. była niższa w ujęciu rocznym.
Co najmniej 65 tankowców rosyjskiej floty cieni utknęło na redach portów, m.in. u wybrzeży Chin, Rosji i Singapuru, po nałożeniu przez USA sankcji na rosyjski sektor energetyczny. Eksperci spodziewają się wzrostu liczby unieruchomionych jednostek.
Rynku nie rozruszało nawet anemiczne jesienne ożywienie w transporcie. Przewoźnicy nie inwestują w tabor, na czym ciepią producenci naczep i przyczep, tnąc produkcję.
Stocznie Francji i Danii bez skrupułów zarabiają na serwisowaniu gazowców transportujących rosyjski LNG. Bez stoczni w UE rosyjskie gazowce nie byłyby w stanie zarabiać na wojnę Putina. Ten nieetyczny stoczniowy interes skończy się w marcu.
W Niemczech najwięcej upadłości w transporcie, ale trzeci kwartał przyniósł ożywienie w napływie zamówień na nowy tabor.
Polskie firmy z apetytem na międzynarodowy rozwój na rynku zarządzania czasem pracy maszynistów i działalnością kolejowych przewoźników.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas