Cztery wycieczkowce z Saint-Nazaire

Włoski organizator rejsów wycieczkowo-wypoczynkowych MSC Cruises sfinalizował zamówienie na 4 gigantyczne wycieczkowce w stoczni STX France w Saint-Nazaire

Publikacja: 08.04.2016 09:41

Cztery wycieczkowce z Saint-Nazaire

Foto: 123rf.com

Zamówienie wynikające z boomu na takie rejsy w Ameryce Płn. i w Chinach podpisali w Pałacu Elizejskim szefowie MSC Cruises, Gianni Onorato i STX France, Laurent Castaing, w obecności właściciela firmy wycieczkowej, Gianluigi Aponte i prezydenta Francois Hollande. Tym samym ten główny klient stoczni należącej do firmy z Korei zwiększył portfel zamówień w Saint-Nazaire do 8 statków, co da zatrudnienie ponad 3 tys. specjalistów do 2026 r.

Obecny kontrakt o wartości prawie 4 mld euro zapewnia 37 mln roboczogodzin pracy, da zatrudnienie 1800 osobom w ciągu 3 lat i 2500 w ciągu 10 lat. W latach 2003-13 stocznia dostarczyła swemu klientowi 12 wycieczkowców. Dostawę pierwszej jednostki przewidziano w maju 2017, a trzech następnych w latach 2019 i 2020. Będą zabierać po 7 tys. pasażerów — to największe na świecie takie statki — podkreślił prezes MSC, G. Onorato.

Zróżnicowana klientela

MSC Cruises liczy zarówno na rosnącą chińską klasę średnią, która chce spędzać wakacje w luksusie na morzu, jak i na zwiększenie swej obecności na rynku północno-amerykańskim, gdzie jest mało widoczny. Armator chce jednak przede wszystkim doprowadzić do zróżnicowania swej klienteli, pozyskiwać całe rodziny i pary młodych ludzi, aby zmienić własny wizerunek organizatora wypoczynku dla seniorów.

Poza kosztami samego rejsu, wynoszącymi od 700 do 3 tys. euro, turyści wydają na różne dodatki 50-100 euro dziennie.

Prezes Onorato nie zauważył istotnego wpływu braku bezpieczeństwa w basenie M. Śródziemnego z racji istnienia ISIS na głównych klientów, Francuzów, Włochów, Hiszpanów i Niemców. — Statki można przemieszczać w razie krytycznej sytuacji — powiedział i nawiązał do technologii pozwalających na zwiększoną kontrolę otoczenia w czasie rzeczywistym. Z tego właśnie powodu ma nadzieję, że jego firma będzie mogła znów obsługiwać podróże do Egiptu, Tunezji i Turcji.

Według branżowej organizacji francuskiej GICAN, portfel zamówień francuskich stoczni miał w końcu 2015 r. wartość 16 mld euro, w tym ok. 5 mld z sektora cywilnego, wobec prawie 10 mld euro w 2009 r. Francja jest szóstym na świecie krajem pod względem budowy okrętów i statków, sektor stoczniowy zatrudnia bezpośrednio ponad 40 tys. ludzi i osiąga obroty 8,5 mld euro. Francja zajmuje trzecie miejsce wśród producentów wycieczkowców, ustępując Włochom i Finlandii.

Stocznia w Saint-Nazaire należy do STX France, w której koreańska STX ma 66,6 proc., a francuski skarb państwa pośrednio 33,4 proc. Koreański właściciel nie zamierza pozbywać się swego udziału.

Zamówienie wynikające z boomu na takie rejsy w Ameryce Płn. i w Chinach podpisali w Pałacu Elizejskim szefowie MSC Cruises, Gianni Onorato i STX France, Laurent Castaing, w obecności właściciela firmy wycieczkowej, Gianluigi Aponte i prezydenta Francois Hollande. Tym samym ten główny klient stoczni należącej do firmy z Korei zwiększył portfel zamówień w Saint-Nazaire do 8 statków, co da zatrudnienie ponad 3 tys. specjalistów do 2026 r.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne