Samoloty były w leasingu finansowym od irlandzkiej firmy leasingowej od 2013 i 2014 roku. Nie podano kwoty, jaką zapłacił rosyjski przewoźnik za odkupione maszyny. Wiadomo jednak, że zostały one sprzedane z dużym dyskontem, podobnie jak 8 airbusów, które Aerofłot wykupił latem.
Transakcja wykupu boeingów była zapowiadana jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w Rosji pozostało ponad 400 maszyn.
Chcą odkupić więcej
— Umowa wynika z realizacji polecenia rządu rosyjskiego o podjęciu działań w celu uregulowania stosunków prawnych z zagranicznymi leasingodawcami i zapewnienia przeniesienia praw własności na jurysdykcję Federacji Rosyjskiej i przy uwzględnieniu wszystkich niezbędnych zezwoleń rosyjskich i zagranicznych regulatorów – powiedział agencji Interfax przedstawiciel Aerofłotu.
Czytaj więcej
Norwegian Cruise Line musi zapłacić 110 mln dolarów odszkodowania za korzystanie z portu, który rząd Kuby skonfiskował w 1960 roku, orzekł amerykański sędzia.
Wcześniej Rosjanie po prostu przerejestrowali zagraniczne samoloty jako swoje maszyny i bezprawnie je eksploatowali. Z niektórych wymontowali części, aby utrzymać sprawność operacyjną floty. Nie mogli jednak korzystać z przerejestrowanych maszyn do wykonywania rejsów zagranicznych, ponieważ groził im sekwestr ze strony właścicieli i firm ubezpieczeniowych.