Rosyjskie linie lotnicze chcą odkupić 400 samolotów uziemionych sankcjami

Rosyjskie linie lotnicze przeprowadziły wstępne rozmowy z co najmniej jedną dużą zachodnią firmą leasingową w sprawie zakupu niektórych z ponad 400 samolotów, które utknęły w hangarach w wyniku sankcji. Chcą je odkupić za pieniądze rosyjskich podatników.

Publikacja: 23.12.2022 15:44

Rosyjskie linie lotnicze chcą odkupić 400 samolotów uziemionych sankcjami

Foto: Bloomberg

Informuje o tym Reuters, powołując się na dokumenty i źródła. Planowany jest zakup samolotów za państwowe pieniądze. SMBC, jedna z największych na świecie firm wynajmujących samoloty, poinformowała w liście z 15 września, że ​​prowadzi rozmowy z Aeroflotem i AlfaStrachovanie - rosyjskim ubezpieczycielem linii lotniczej.

Leasingodawca podał, że AlfaStrachovanie zaoferował mu 644,2 miliona dolarów za 17 samolotów wydzierżawionych przez Aeroflot, minus 82 miliony dolarów już zapłaconych w depozytach i rezerwach. SMBC przyznał, że zwrócił się do niego także Elbrus Insurance Brokers LLC w imieniu rosyjskich linii lotniczych NordStar i osobno linii lotniczych S7 w celu omówienia „możliwych rozwiązań w zakresie roszczeń”.

Wsparcie Kremla dla rozmów, według Reutersa, zostało zademonstrowane w liście rosyjskiego resortu transportu z 30 sierpnia adresowanym do 23 linii lotniczych. „W sprawie nabywania samolotów od leasingodawców zagranicznych proszę o informację… dla każdego samolotu, który ma zostać zakupiony na koszt Funduszu Narodowego Dobrobytu” – czytamy w liście.

Czytaj więcej

Rosyjskie lotnictwo uziemione, a piloci masowo opuszczają kraj

Jeśli plan zostanie wdrożony, zapewni liniom lotniczym oficjalne prawo własności samolotu z potencjalnie dużą zniżką. Przed napaścią na Ukrainę Rosja była głównym rynkiem zbytu dla leasingodawców samolotów, którzy kupowali samoloty od Boeinga i Airbusa i dzierżawili je rosyjskim liniom lotniczym. Jednak zachodnie sankcje zmusiły leasingodawców do rozwiązania tych umów.

Przedstawiciel UE zaznajomiony z rzmowami na ten temat odmówił komentarza. Rosyjskie Ministerstwo Transportu nie odpowiedziało na prośbę Reutera o komentarz.

Najwięksi na świecie leasingodawcy - AerCap, Avolon i SMBC Aviation Capital - odmówili komentarza, czy brali udział w negocjacjach dotyczących zapłaty za samoloty przez rosyjskie linie lotnicze lub ich ubezpieczycieli. Aeroflot, AlfaStrachovanie, Elbrus, NordStar i S7 również nie odpowiedziały na prośby o komentarz.

Przypomnijmy, że dzień po rosyjskiej agresji - 25 lutego Unia ogłosiła zakaz sprzedaży, przekazywania, dostaw lub eksportu samolotów i jakichkolwiek komponentów do nich do Rosji. Sankcje przewidują zakaz zawierania nowych umów, jak również rozwiązanie wszystkich istniejących. Według firmy konsultingowej Cirium, nierosyjscy leasingodawcy od początku roku mieli w Rosji 515 samolotów o łącznej wartości rynkowej około 10 miliardów dolarów, z czego połowa przypadała na europejskich leasingodawców.

Według Kommiersanta, po sześciu miesiącach od nałożenia sankcji rosyjskim liniom lotniczym udało się zwrócić do transportu zagranicznego 201 zagranicznych samolotów, w tym ponad 150 Boeingów i Airbusów, wykreślając je z rejestru Bermudów i ponownie rejestrując w Federacji Rosyjskiej. Jednocześnie korporacja zbrojeniowa Rostech, nadal próbuje odzyskać od Airbusa około 200 mln dolarów zaliczki, którą zapłacił za dostawę 17 samolotów A350, która nie została zrealizowana z powodu sankcji.

Informuje o tym Reuters, powołując się na dokumenty i źródła. Planowany jest zakup samolotów za państwowe pieniądze. SMBC, jedna z największych na świecie firm wynajmujących samoloty, poinformowała w liście z 15 września, że ​​prowadzi rozmowy z Aeroflotem i AlfaStrachovanie - rosyjskim ubezpieczycielem linii lotniczej.

Leasingodawca podał, że AlfaStrachovanie zaoferował mu 644,2 miliona dolarów za 17 samolotów wydzierżawionych przez Aeroflot, minus 82 miliony dolarów już zapłaconych w depozytach i rezerwach. SMBC przyznał, że zwrócił się do niego także Elbrus Insurance Brokers LLC w imieniu rosyjskich linii lotniczych NordStar i osobno linii lotniczych S7 w celu omówienia „możliwych rozwiązań w zakresie roszczeń”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej