Wojna na polskim niebie

Niskokosztowe linie podbiły Europę. W Polsce Ryanair i Wizz Air to najwięksi konkurenci, którzy w tym roku znów mocno rywalizują na promocje.

Aktualizacja: 15.04.2016 08:11 Publikacja: 14.04.2016 22:00

Foto: 123RF

Ryanair jest już największą linią lotniczą w Europie. W I kwartale wyprzedził Lufthansę. Ale dzisiaj to węgierski Wizz Air jest jego największym rywalem. Irlandczykom najłatwiej umocnić swoją pozycję przez rzucenie wyzwania Wizz Airowi w naszej części Europy, czyli tam, gdzie liczba pasażerów rośnie najszybciej.

Dotychczas Wizz Air umiejętnie unikał bezpośredniej konfrontacji z Irlandczykami. Początkowo obydwie linie latały z lotniska w Modlinie i razem przeniosły się do Warszawy na czas remontu pasa. Kiedy mazowiecki port ponownie został otwarty, Węgrzy zostali w Warszawie, tłumacząc, że tak woleli ich pasażerowie. Ryanair poleciał do Modlina, bo tam jest dużo taniej, a jako jedyna linia działająca na tym lotnisku może dyktować warunki. Wizz Air zdecydował się na latanie z Szyman do Londynu, chociaż wiadomo, że Ryanair od dłuższego czasu rozmawiał z zarządem mazurskiego portu.

Walka na ceny

Ale i Ryanair naśladuje Wizz Aira. Najlepszym przykładem niech będzie ostatnia promocja: Wizz ogłosił 20-proc. zniżkę na wszystkie swoje loty, natychmiast potem odezwał się Ryanair, proponując cięcie taryf o 15 proc. na loty do Szwecji. W ostatnią środę, 13 kwietnia, Wizz Air trochę odleciał Ryanairowi, oferując tanie (od 49 do 149 zł za bilet w jedną stronę) loty z Katowic do Dubaju. A Irlandczycy udoskonalają swój program „Always getting better".

Na razie jednak to Wizz Air dostał nagrodę Air Transport World jako najlepsza niskokosztowa linia w Europie. Mimo że bardzo ostro krytykowana jest polityka bagażowa węgierskiego przewoźnika, który pozwala bezpłatnie wnieść na pokład znacznie mniej niż Ryanair. Irlandczycy teraz dodatkowo jeszcze obniżyli stawki za przewóz bagażu. A prezes Wizz Aira Josef Varadi powiedział „Rzeczpospolitej", że jego linia zastanawia się nad podobnymi zmianami, „bo pasażerowie bardzo się skarżą".

Konkurencyjne trasy

W Polsce Wizz Air i Ryanair mają najwięcej pokrywających się tras, można więc liczyć na ciekawe promocje obu przewoźników. Dla Wizz Aira Polska pozostaje największym rynkiem, ale to irlandzka oferta jest szersza. Przy tym oferta Ryanaira jest w naszym kraju bardzo sezonowa, a liczba lotów pomiędzy końcem sierpnia a okresem przed świętami Bożego Narodzenia szybko spada. Obydwie linie szukają w Polsce pilotów i personelu pokładowego.

Tego lata Ryanair otwiera także bazy w Pradze, Bukareszcie, Wilnie i Sofii. Od kilku lat działa tam Wizz Air, który nadal stara się trzymać Europy Środkowej i Wschodniej jako swojego głównego rynku. W Sofii ma już zbazowanych pięć samolotów i oferuje loty w 27 kierunkach. Ryanair pojawi się tam dopiero jesienią, ale od razu z 19 kierunkami. Irlandczycy postawili już jeden samolot w Rumunii, w Timisoarze, i stamtąd latają do siedmiu portów. Wizz Air też ma tam swoją bazę.

Irlandzka linia nie ma w tej chwili wyboru i musi ostrzej wejść na rynek Wizz Aira. Ryanair ograniczył działalność we Francji. Ekspansja w Grecji nie jest już tak zyskowna, bo kryzys imigracyjny ograniczył liczbę turystów wybierających się do tego kraju. Podobnie jest we Włoszech, gdzie Ryanair miał wielkie plany, ale zniechęciła go podwyżka opłat pobieranych od pasażerów.

Jednocześnie szef irlandzkiej linii Michael O'Leary zaapelował do wszystkich przewoźników, aby w związku z zamachami w Brukseli obniżyli ceny biletów, bo tylko w ten sposób mogą zachęcić ludzi do latania. Przyznał też, że jego linia z powodów ataków terrorystycznych miała w marcu i kwietniu przychody o 10–20 mln euro niższe, niż oczekiwano. Ale wyniki finansowe Ryanair z pewnością będzie miał dobre. W tym roku linie będą kupowały wyjątkowo tanie paliwo.

Ryanair jest już największą linią lotniczą w Europie. W I kwartale wyprzedził Lufthansę. Ale dzisiaj to węgierski Wizz Air jest jego największym rywalem. Irlandczykom najłatwiej umocnić swoją pozycję przez rzucenie wyzwania Wizz Airowi w naszej części Europy, czyli tam, gdzie liczba pasażerów rośnie najszybciej.

Dotychczas Wizz Air umiejętnie unikał bezpośredniej konfrontacji z Irlandczykami. Początkowo obydwie linie latały z lotniska w Modlinie i razem przeniosły się do Warszawy na czas remontu pasa. Kiedy mazowiecki port ponownie został otwarty, Węgrzy zostali w Warszawie, tłumacząc, że tak woleli ich pasażerowie. Ryanair poleciał do Modlina, bo tam jest dużo taniej, a jako jedyna linia działająca na tym lotnisku może dyktować warunki. Wizz Air zdecydował się na latanie z Szyman do Londynu, chociaż wiadomo, że Ryanair od dłuższego czasu rozmawiał z zarządem mazurskiego portu.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach