Ryanair jest już największą linią lotniczą w Europie. W I kwartale wyprzedził Lufthansę. Ale dzisiaj to węgierski Wizz Air jest jego największym rywalem. Irlandczykom najłatwiej umocnić swoją pozycję przez rzucenie wyzwania Wizz Airowi w naszej części Europy, czyli tam, gdzie liczba pasażerów rośnie najszybciej.
Dotychczas Wizz Air umiejętnie unikał bezpośredniej konfrontacji z Irlandczykami. Początkowo obydwie linie latały z lotniska w Modlinie i razem przeniosły się do Warszawy na czas remontu pasa. Kiedy mazowiecki port ponownie został otwarty, Węgrzy zostali w Warszawie, tłumacząc, że tak woleli ich pasażerowie. Ryanair poleciał do Modlina, bo tam jest dużo taniej, a jako jedyna linia działająca na tym lotnisku może dyktować warunki. Wizz Air zdecydował się na latanie z Szyman do Londynu, chociaż wiadomo, że Ryanair od dłuższego czasu rozmawiał z zarządem mazurskiego portu.
Walka na ceny
Ale i Ryanair naśladuje Wizz Aira. Najlepszym przykładem niech będzie ostatnia promocja: Wizz ogłosił 20-proc. zniżkę na wszystkie swoje loty, natychmiast potem odezwał się Ryanair, proponując cięcie taryf o 15 proc. na loty do Szwecji. W ostatnią środę, 13 kwietnia, Wizz Air trochę odleciał Ryanairowi, oferując tanie (od 49 do 149 zł za bilet w jedną stronę) loty z Katowic do Dubaju. A Irlandczycy udoskonalają swój program „Always getting better".
Na razie jednak to Wizz Air dostał nagrodę Air Transport World jako najlepsza niskokosztowa linia w Europie. Mimo że bardzo ostro krytykowana jest polityka bagażowa węgierskiego przewoźnika, który pozwala bezpłatnie wnieść na pokład znacznie mniej niż Ryanair. Irlandczycy teraz dodatkowo jeszcze obniżyli stawki za przewóz bagażu. A prezes Wizz Aira Josef Varadi powiedział „Rzeczpospolitej", że jego linia zastanawia się nad podobnymi zmianami, „bo pasażerowie bardzo się skarżą".
Konkurencyjne trasy
W Polsce Wizz Air i Ryanair mają najwięcej pokrywających się tras, można więc liczyć na ciekawe promocje obu przewoźników. Dla Wizz Aira Polska pozostaje największym rynkiem, ale to irlandzka oferta jest szersza. Przy tym oferta Ryanaira jest w naszym kraju bardzo sezonowa, a liczba lotów pomiędzy końcem sierpnia a okresem przed świętami Bożego Narodzenia szybko spada. Obydwie linie szukają w Polsce pilotów i personelu pokładowego.