Zaczyna brakować chętnych do zawodu mechanika lotniczego

Ograniczenia związane z pandemią uziemiły sektor lotniczy na świecie. Gdy zaczyna odradzać się, powstała groźba braku mechaników. Technika notują spadek zainteresowania nauką, przewoźnicy proponują podwyżki pracownikom i zatrudnienie tym, co jeszcze uczą się.

Publikacja: 17.07.2022 14:43

Zaczyna brakować chętnych do zawodu mechanika lotniczego

Foto: Adobestock

21-letni Kanadyjczyk Christophe Gagnon zastanawiał się wcześniej nad rezygnacją z nauki w krajowej szkole techniki lotniczej ENA w Montrealu. Teraz cieszy się, że tego nie zrobił, bo ma już gwarancję zatrudnienia w zawodzie po uzyskaniu dyplomu.

Gorączkowe szukanie mechaników potwierdza, że transport lotniczy odrodził się szybciej niż zakładano. Jest też dowodem na to, że sektorowi grożą braki kadrowe, co zwiększy koszty i wydłuży czas przeglądów i napraw w okresie wychodzenia z największego kryzysu. Będzie to z pewnością jeden z głównych tematów salonu lotniczego w Farnborough w dniach 18-22 lipca.

Mechanicy to bardzo ważna kategoria zawodowa w lotnictwie. Firma doradcza Naveo Consultancy szacuje, że w bieżącym roku wydatki na serwisowanie, przeglądy i naprawy samolotów wyniosą 84 mld dolarów. — Mamy duże trudności, nie możemy zdobyć dość pracowników — przyznał Reuterowi Abdol Moabery, prezes firmy lotniczej GA Telesis. Mimo proponowania podwyżki o 10 proc trudno jej zachować pracowników, bo rosnące ceny domów w pobliżu jej siedziby na południu Florydy skłoniły niektórych do przyjęcia ofert pracy w bardziej przystępnych regionach.

Ten sektor usług o wysokiej marży zysku jest atrakcyjny dla takich gigantów jak Boeing, gdy rośnie ochota na latanie. W 2021 r. koncern przewidywał, że świat będzie potrzebować w ciągu 20 lat 626 tys. nowych mechaników i 612 tys. pilotów. Brak inżynierów od serwisowania, którzy potwierdzają żeglowność samolotu może prowadzić do odwoływania lotów albo odraczania terminów napraw. Redukcja zatrudnienia w lotnictwie z powodu wirusa przyspieszyła odchodzenie na emeryturę albo do innych branż, a szkoły nie nadążają z wypuszczaniem kolejnych absolwentów.

Średni wiek mechanika mającego certyfikat urzędu lotnictwa FAA wynosi 53 lata, 11 lat więcej od średniego wieku pracującego w USA — wynika z danych statystycznego biura zatrudnienia BLS. W 2020 r. przyrost uczniów w technikach lotniczych w Stanach zwiększył się o 0,55 proc., a rok wcześniej przed COVIDem o 19 proc. — podała rada lotniczej oświaty technicznej ATEC. — Zatrudnienie mechaników stało się trudniejsze niż w okresie przed kryzysem — przyznał Frank Bayer z działu kadr w Lufthansa Technik.

Ponadto mechanicy, którzy nie zarabiają jak piloci, pracują często do późnych godzin nocnych; w 2021 r. początkujący mechanik zarabiał średnio 22,36 dolarów za godzinę — wynika z ankiety ATEC. Zdaniem Alexa Dichtera z firmy doradczej McKinsey, potrzebne jest wyraźnie lepsze postrzeganie tego zawodu. — Jeśli pytać uczniów szkoły średniej, którzy nie chcą być lekarzami, prawnikami czy biznemenami, kim chcą zostać, to bardzo mało z nich mówi o zostaniu mechanikiem. Trzeba to zdecydowanie nadrobić — powiedział.

Lufthansa i Singapore Technologies Engineering zwiększyły wynagrodzenia niektórym specjalistom. Constant Aviation serwisująca prywatne odrzutowce, podwyższyła mechanikom pensje o 10 proc., a fachowcom z doświadczeniem przyznała premie po 15 tys. dolarów, żeby zostali w firmie.

Kanadyjska rada lotnictwa i przestrzeni kosmicznej CCAA przewiduje, że do 2028 r. będzie brakować 58 tys. wykwalifikowanych pracowników, bo technika i pokrewne szkoły zapewniają niecałą jedną czwartą potrzebnych absolwentów z powodu malej skuteczności nauczania. — Branża musi opracować własne programy szkoleniowe, bo szkoły nie mają mocy w zaspokojeniu jej potrzeb — stwierdził dyrektor tej rady, Robert Donald.

IT
Każdy może sprawdzić, czy jego dane wyciekły. Rządowa aplikacja zaliczyła wpadkę
Materiał Promocyjny
Gdy zapadną egipskie ciemności
Transport
Rząd USA zdecydował: British Airways ma zapłacić 1,1 mln dol. kary
Transport
Sukces USA. Chińskie linie ograniczają przeloty nad Rosją
Transport
Autosan w końcu produkuje broń. Pancerny waran znad Sanu
Transport
Linie lotnicze zbierają rezerwacje na lot elektrykiem. Odbędzie się w 2028 r.
Transport
Ukraińcy chcą więcej połączeń kolejowych z Polską. Testują swoje nowe wagony