Wizz Air tnie siatkę. Chce być bardziej wiarygodny

Węgierski Wizz Air miał wielkie plany na to lato. Ale kłopoty lotnisk i braki odpowiedniej liczby pracowników dotknęły także tę linię.

Publikacja: 12.07.2022 13:36

Wizz Air tnie siatkę. Chce być bardziej wiarygodny

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wizz Air poinformował o cięciu 5 proc. planowanych letnich połączeń. Ucierpi 5 kierunków, przede wszystkim Węgry, Wielka Brytania i Bałkany.

Linia miała wielkie plany na to lato, wśród nich był wzrost podaży miejsc o 40 proc. w porównaniu z rokiem finansowym 2019/2020. Tymczasem linia nie widzi możliwości, aby ta wielkość mogła przekroczyć 35 proc., co i tak będzie rekordem wśród przewoźników europejskich. Uzasadniając tę decyzję Wizz Air napisał, że chce wzmocnić siatkę, uniknąć dalszych odwołań i zapewnić punktualność. Linia tnie połączenia tam, gdzie są problemy z alokacją slotów i czasem niezbędnym do pobytu maszyny na danym lotnisku od lądowania do ponownego startu. Podobne decyzje podjęły wcześniej niemieckie Lufthansa i Eurowings i szwajcarski Swiss. Także LOT zmienił godziny niektórych swoich lotów.

Wizz Air podał również, że w I kwartale roku finansowego (czyli kwiecień-czerwiec) zanotował stratę operacyjną w wysokości 285 mln euro i stratę netto 450 mln euro wynikającą między innymi z powodu różnic kursowych. Same zakłócenia w ruchu na lotniskach kosztowały Wizz Aira 50 mln euro z powodu wyższych wydatków na paliwo, które jest w tej chwili rekordowo drogie.

Wyniki byłyby jeszcze gorsze, gdyby nie to, że od kwietnia Wizz Air, tak jak większość przewoźników, podwyższył ceny biletów. Ujemny wynik za I kwartał nie oznacza, że linia ma kłopoty finansowe. Jej zapasy gotówki wynoszą 1,57 mld euro, a w II kwartale, dzięki większemu wypełnieniu samolotów (teraz już jest to 90 proc.) i droższym biletom linia prognozuje zysk.

Czytaj więcej

KLM i Lufthansa odwołują kolejne rejsy. To już nie chaos, to epidemia

Linia nie informuje, które połączenia zamierza zawiesić na lato, tłumacząc, że jest to tajemnica handlowa, której nie chce ujawnić konkurencji. Ze stron rezerwacyjnych wynika jednak, że ucierpią połączenia z Wielkiej Brytanii, Budapesztu, oraz z Bałkanów — zawieszone mają być rejsy do Prisztiny w Kosowie, Tuzli (Bośnia i Hercegowina), Lublany, Belgradu i macedońskiej Ochrydy. Loty z Dortmundu i Rzymu do Prisztiny zostaną przywrócone odpowiednio 2 września i 2 października. Wizz Air nie poleci też tego lata z Tuzli do Mediolanu. Ten kierunek wróci dopiero w sezonie zimowym. Połączenia z Charleroi do Lublany nie będzie do 4 września, czyli stolicę Słowenii i Brukselę będą łączyły jedynie Brussels Airlines, które także zmniejszyły liczbę rejsów na tej trasie z 26 do 22 miesięcznie. Także do końca sezonu letniego Wizz Air nie poleci z Belgradu do Billund „stolicy” Lego.

Linia nie ukrywa, że obecne cięcia mogą nie być ostatnimi. Jako powody podaje m.in. braki załóg, bo coraz więcej członków personelu pokładowego choruje na koronawirusa.

Wizz Air odwołuje również rejsy na bieżąco, co zresztą widać na lotniskowych monitorach, także w Polsce, gdzie codziennie są odwoływane rejsy węgierskiego przewoźnika. Druga bolączka to opóźnienia, która dotyka tego lata już wszystkie linie europejskie. Zdaniem zarządzających węgierską linią właśnie mniejsza liczba rejsów ułatwi dopasowanie się do rozkładu lotów.

Wizz Air poinformował o cięciu 5 proc. planowanych letnich połączeń. Ucierpi 5 kierunków, przede wszystkim Węgry, Wielka Brytania i Bałkany.

Linia miała wielkie plany na to lato, wśród nich był wzrost podaży miejsc o 40 proc. w porównaniu z rokiem finansowym 2019/2020. Tymczasem linia nie widzi możliwości, aby ta wielkość mogła przekroczyć 35 proc., co i tak będzie rekordem wśród przewoźników europejskich. Uzasadniając tę decyzję Wizz Air napisał, że chce wzmocnić siatkę, uniknąć dalszych odwołań i zapewnić punktualność. Linia tnie połączenia tam, gdzie są problemy z alokacją slotów i czasem niezbędnym do pobytu maszyny na danym lotnisku od lądowania do ponownego startu. Podobne decyzje podjęły wcześniej niemieckie Lufthansa i Eurowings i szwajcarski Swiss. Także LOT zmienił godziny niektórych swoich lotów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany