Rząd dosypuje 2,7 mld zł firmom budującym drogi

Firmy budowlane realizujące kontrakty na budowę dróg krajowych podpisane przed 2022 r., które po gwałtownym wzroście kosztów stały się nierentowne, będą miały szansę na wyższe wynagrodzenie.

Publikacja: 24.05.2022 16:32

Rząd dosypuje 2,7 mld zł firmom budującym drogi

Foto: Adobe Stock

We wtorek rząd zdecydował o zwiększeniu limitu finansowego dwóch kluczowych programów inwestycyjnych w infrastrukturze: Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Budowy 100 obwodnic. Nakłady na ten pierwszy wzrosną o 2,6 mld zł, natomiast wartość programu obwodnicowego zostanie zwiększona o 115 mln zł.

Umożliwi to zwiększenie poziomu waloryzacji wszystkich realizowanych umów na drogach krajowych do 10 proc., czego domagała się branża budowlana. Obecnie 10-procentowy limit dotyczy jedynie kontraktów podpisanych w 2022 r. Te wcześniejsze objęte są waloryzacją o połowę niższą. - Wyższy limit waloryzacji pozwoli na ustabilizowanie rynku budowlanego i pozytywnie wpłynie na tempo realizacji programów budowy dróg. Dzięki temu zniwelowane zostanie zagrożenie dla ciągłości prac budowlanych – poinformowało we wtorek Ministerstwo Infrastruktury.

Czytaj więcej

Budowy dróg będą bardziej opłacalne. Rząd chce zrekompensować inflację

Sytuacja na budowach dróg stała się niezwykle trudna po wybuchu wojny w Ukrainie. Tak wysokiego wzrostu kosztów, z jakimi mierzą się teraz firmy budowlane, nikt się wcześniej nie spodziewał. Według Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) stal jest już droższa o 200-250 proc. w porównaniu do cen  przed pandemią.  W dodatku dramatycznie jej brakuje po odcięciu dostaw z Ukrainy i Rosji. Ceny paliw są wyższe o 50-70 proc., z kolei stawki za energię elektryczną poszybowały o 250 proc.

- Obserwujemy sytuację na rynku analizując ceny materiałów i ich dostępność. Jesteśmy także w stałym kontakcie z branżą i wiemy, że sytuacja np. na rynku stali i wyrobów stalowych jest dziś bardzo trudna - zarówno pod względem cen, jak i dostępności. Problemy dotyczą bardzo szerokiego asortymentu: stali konstrukcyjnej, zbrojeniowej, barier, ekranów i innych wyrobów – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi obecnie 93 kontrakty zawarte pomiędzy 2019 a 2022 rokiem, gdy obowiązywał maksymalny 5-procentowy poziom waloryzacji. Część firm budowlanych ma rozważać ich zerwanie, bo płacąc wynikające z umów kary i tak straciłyby mniej niż w przypadku dokończenia budowy. Dzisiejsza decyzja rządu o podwyższeniu progu waloryzacji ma ich powstrzymać przed takim krokiem.

GDDKiA już w marcu przedłużyła terminy składania ofert dla kilku dużych inwestycji, a w połowie kwietnia wydała komunikat, w którym podtrzymała plany ogłoszenia w 2022 r. przetargów obejmujących budowę 475 km szybkich dróg o wartości blisko 22,5 mld zł. Zarazem wezwała firmy budowlane do ostrożnego kalkulowania ofert. - Ważne, aby wykonawcy dokonali właściwej analizy i podjęli decyzję przed podpisaniem umów, mając na uwadze, że w przypadku systemu Projektuj i Buduj faza realizacji i ponoszenia rzeczywistych nakładów nastąpi najwcześniej w 2024 roku – apelowała GDDKiA.

We wtorek rząd zdecydował o zwiększeniu limitu finansowego dwóch kluczowych programów inwestycyjnych w infrastrukturze: Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Budowy 100 obwodnic. Nakłady na ten pierwszy wzrosną o 2,6 mld zł, natomiast wartość programu obwodnicowego zostanie zwiększona o 115 mln zł.

Umożliwi to zwiększenie poziomu waloryzacji wszystkich realizowanych umów na drogach krajowych do 10 proc., czego domagała się branża budowlana. Obecnie 10-procentowy limit dotyczy jedynie kontraktów podpisanych w 2022 r. Te wcześniejsze objęte są waloryzacją o połowę niższą. - Wyższy limit waloryzacji pozwoli na ustabilizowanie rynku budowlanego i pozytywnie wpłynie na tempo realizacji programów budowy dróg. Dzięki temu zniwelowane zostanie zagrożenie dla ciągłości prac budowlanych – poinformowało we wtorek Ministerstwo Infrastruktury.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę