Enter Air: odbudowa po kryzysie

Przychody ponad miliard złotych po raz kolejny. I lepiej, niż rok temu, chociaż nadal na minusie. Przewoźnik wyraźnie wychodzi z zapaści spowodowanej pandemią COVID-19.

Publikacja: 30.04.2022 09:37

Enter Air: odbudowa po kryzysie

Foto: Adobestock

W Enter Air, największej prywatnej linii lotniczej w Polsce trwa odbudowa po kryzysie. – Po raz trzeci w historii przekroczyliśmy miliard przychodów, a zysk brutto ze sprzedaży osiągnięty w 2021 roku pokazuje, że grupa odbudowuje potencjał po kryzysie spowodowanym przez pandemię koronawirusa. Pomimo obowiązujących przez cały miniony rok licznych restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu oraz kolejnych fal Covid-19, które w niektórych miesiącach 2021 roku istotnie ograniczyły zarówno możliwości jak i chęć do wyjazdów, nasze wyniki potwierdzają, że dobrze sobie poradziliśmy i konsekwentnie umacniamy pozycję Enter Air na rynku – tak komentuje wyniki spółki Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Nie ukrywa, że w odbudowie biznesu pomaga działalność zagraniczna Enter Aira.- Cieszy nas, że zagraniczni klienci zachowują się w obliczu kryzysu tak jak przewidywaliśmy, to znaczy poszukują tańszej i pewniejszej usługi. A taką właśnie zapewnia Enter Air. W czasie pandemii lataliśmy dwa razy więcej niż ktokolwiek w Europie - dodaje.

Najważniejsze jest, że Enter Air, jako jedna z naprawdę niewielu linii lotniczych na świecie wynikami zbliża się do stanu sprzed pandemii, czyli rekordowego roku 2019. Największa polska linia czarterowa miała w 2021 r. 1 120,3 mln zł przychodów, o 138,1 proc. więcej od 470,5 mln zł osiągniętych w 2020 r. Ten wynik był trzecim najlepszym w historii grupy po rekordowym 2019 roku (1 614,7 mln zł) i 2018 roku (1 296,1 mln zł). Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z poprzednim okresem wzrosła dwukrotnie. Wzrost umożliwiła odbudowa rynku turystycznego. W sezonie letnim 2021 spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów (24 B 737-800 oraz 2 B737 MAX 8).

Na początku 2022 r. po 11 latach wylatanych we flocie Entera sprzedany został samolot Boeing 737 SP-ENZ, co oznacza że w nadchodzącym zamierza wykorzystywać 25 własnych samolotów. Gdyby się okazało, że moce operacyjne nie są wystarczające linia jest przygotowana na wynajęcie maszyn w okresie największego popytu.

Spółka odnotowała 98,1 mln zł EBITDA w 2021 r., co oznacza wzrost o 717 proc. z 12 mln zł w 2020 r., 14,7 mln zł straty operacyjnej wobec 149,9 mln zł straty rok wcześniej i 117,1 mln zł straty netto w porównaniu do 154,1 mln zł straty netto w 2020 r. Poniesiona strata netto w 2021 r. wynika z ujemnych różnic kursowych, które wyniosły minus 66,2 mln zł oraz negatywnego wpływu Covid-19, szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 r.

– Czas wyzwań się nie skończył, a rynek jest zaskakiwany coraz bardziej tragicznymi wydarzeniami. Ale kryzys jednych często bywa szansą na rozwój dla drugich. Mamy nadzieję, że po restrukturyzacji jaką przeszliśmy w 2021 roku, nasza grupa umocni się jeszcze bardziej – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Przetrwanie najtrudniejszych miesięcy ułatwiło przewoźnikowi skorzystanie z pomocy publicznej. W lutym 2021 Enter Air otrzymał 287 mln zł pożyczki płynnościowej w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Pieniądze te poprawiły bieżącą płynność spółki, a spłata pożyczki następuje zgodnie z harmonogramem. We wrześniu 2021 r. Enter Air podpisał z PFR umowę pożyczki preferencyjnej w kwocie 78,1 mln zł, z programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Umożliwiło to konwersję części pozyskanej pożyczki na oferowane przez PFR finansowanie preferencyjne, podlegające częściowemu umorzeniu.

W kwietniu 2021 r. Enter Air wykupił dwa samoloty B737 MAX 8 od leasingodawcy i zdecydował się na leasing zwrotny, co zwiększyło środki pieniężne. Aktualnie grupa ma zapas gotówki w wysokości 190 mln PLN zgromadzonych na rachunkach bankowych. Niewykorzystane linie kredytowe, to 41 mln złotych.

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne