Enter Air: odbudowa po kryzysie

Przychody ponad miliard złotych po raz kolejny. I lepiej, niż rok temu, chociaż nadal na minusie. Przewoźnik wyraźnie wychodzi z zapaści spowodowanej pandemią COVID-19.

Publikacja: 30.04.2022 09:37

Enter Air: odbudowa po kryzysie

Foto: Adobestock

W Enter Air, największej prywatnej linii lotniczej w Polsce trwa odbudowa po kryzysie. – Po raz trzeci w historii przekroczyliśmy miliard przychodów, a zysk brutto ze sprzedaży osiągnięty w 2021 roku pokazuje, że grupa odbudowuje potencjał po kryzysie spowodowanym przez pandemię koronawirusa. Pomimo obowiązujących przez cały miniony rok licznych restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu oraz kolejnych fal Covid-19, które w niektórych miesiącach 2021 roku istotnie ograniczyły zarówno możliwości jak i chęć do wyjazdów, nasze wyniki potwierdzają, że dobrze sobie poradziliśmy i konsekwentnie umacniamy pozycję Enter Air na rynku – tak komentuje wyniki spółki Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Nie ukrywa, że w odbudowie biznesu pomaga działalność zagraniczna Enter Aira.- Cieszy nas, że zagraniczni klienci zachowują się w obliczu kryzysu tak jak przewidywaliśmy, to znaczy poszukują tańszej i pewniejszej usługi. A taką właśnie zapewnia Enter Air. W czasie pandemii lataliśmy dwa razy więcej niż ktokolwiek w Europie - dodaje.

Najważniejsze jest, że Enter Air, jako jedna z naprawdę niewielu linii lotniczych na świecie wynikami zbliża się do stanu sprzed pandemii, czyli rekordowego roku 2019. Największa polska linia czarterowa miała w 2021 r. 1 120,3 mln zł przychodów, o 138,1 proc. więcej od 470,5 mln zł osiągniętych w 2020 r. Ten wynik był trzecim najlepszym w historii grupy po rekordowym 2019 roku (1 614,7 mln zł) i 2018 roku (1 296,1 mln zł). Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z poprzednim okresem wzrosła dwukrotnie. Wzrost umożliwiła odbudowa rynku turystycznego. W sezonie letnim 2021 spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów (24 B 737-800 oraz 2 B737 MAX 8).

Na początku 2022 r. po 11 latach wylatanych we flocie Entera sprzedany został samolot Boeing 737 SP-ENZ, co oznacza że w nadchodzącym zamierza wykorzystywać 25 własnych samolotów. Gdyby się okazało, że moce operacyjne nie są wystarczające linia jest przygotowana na wynajęcie maszyn w okresie największego popytu.

Spółka odnotowała 98,1 mln zł EBITDA w 2021 r., co oznacza wzrost o 717 proc. z 12 mln zł w 2020 r., 14,7 mln zł straty operacyjnej wobec 149,9 mln zł straty rok wcześniej i 117,1 mln zł straty netto w porównaniu do 154,1 mln zł straty netto w 2020 r. Poniesiona strata netto w 2021 r. wynika z ujemnych różnic kursowych, które wyniosły minus 66,2 mln zł oraz negatywnego wpływu Covid-19, szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 r.

– Czas wyzwań się nie skończył, a rynek jest zaskakiwany coraz bardziej tragicznymi wydarzeniami. Ale kryzys jednych często bywa szansą na rozwój dla drugich. Mamy nadzieję, że po restrukturyzacji jaką przeszliśmy w 2021 roku, nasza grupa umocni się jeszcze bardziej – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Przetrwanie najtrudniejszych miesięcy ułatwiło przewoźnikowi skorzystanie z pomocy publicznej. W lutym 2021 Enter Air otrzymał 287 mln zł pożyczki płynnościowej w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Pieniądze te poprawiły bieżącą płynność spółki, a spłata pożyczki następuje zgodnie z harmonogramem. We wrześniu 2021 r. Enter Air podpisał z PFR umowę pożyczki preferencyjnej w kwocie 78,1 mln zł, z programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Umożliwiło to konwersję części pozyskanej pożyczki na oferowane przez PFR finansowanie preferencyjne, podlegające częściowemu umorzeniu.

W kwietniu 2021 r. Enter Air wykupił dwa samoloty B737 MAX 8 od leasingodawcy i zdecydował się na leasing zwrotny, co zwiększyło środki pieniężne. Aktualnie grupa ma zapas gotówki w wysokości 190 mln PLN zgromadzonych na rachunkach bankowych. Niewykorzystane linie kredytowe, to 41 mln złotych.

W Enter Air, największej prywatnej linii lotniczej w Polsce trwa odbudowa po kryzysie. – Po raz trzeci w historii przekroczyliśmy miliard przychodów, a zysk brutto ze sprzedaży osiągnięty w 2021 roku pokazuje, że grupa odbudowuje potencjał po kryzysie spowodowanym przez pandemię koronawirusa. Pomimo obowiązujących przez cały miniony rok licznych restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu oraz kolejnych fal Covid-19, które w niektórych miesiącach 2021 roku istotnie ograniczyły zarówno możliwości jak i chęć do wyjazdów, nasze wyniki potwierdzają, że dobrze sobie poradziliśmy i konsekwentnie umacniamy pozycję Enter Air na rynku – tak komentuje wyniki spółki Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Przeprowadzka CPK. Na razie administracyjna
Transport
PKP Cargo szuka możliwości obniżenia kosztów i poprawy efektywności
Transport
Sąsiedzi lotniska Heathrow protestują. Niektórzy kilkadziesiąt razy dziennie
Transport
Czym lata Władimir Putin? Rosjanie zaklinają rzeczywistość
Transport
Johan Pelissier, prezes Airbusa na Europę: Dla nas Polska to kraj strategiczny
Transport
Będą strajki na lotniskach, loty do Norwegii zagrożone