Port w Rotterdamie odczuwa skutki wojny w Ukrainie

Największy w Europie port przeładunkowy poinformował, że w I kwartale wielkość towarów zmalała o 1,5 proc., bo sankcje na Rosję zmniejszyły wymianę handlową. Spodziewa się mniejszego ruchu w całym roku.

Publikacja: 27.04.2022 14:05

Port w Rotterdamie

Port w Rotterdamie

Foto: Bloomberg

W liczbach bezwzględnych wyglądało to tak: przeładunki towarów zmalały do 113,6 mln ton ze 115,2 mln ton w I kwartale 2021.

W 2021 r. 30 proc. importu przechodzącego przez Rotterdam było przeznaczone dla Rosji, z kolei 25 proc. płynnego gazu i 20 proc. węgla było eksportowane przez Rosję. Zarząd portu stwierdził, że za wcześnie jeszcze na ostateczną ocenę, jak bardzo rosyjski import i eksport zmaleją, ale „dotychczas wpływ sankcji jest widoczny we wszystkich sektorach i w decyzjach poszczególnych firm o nie robieniu interesów z Rosją”.

Zmniejszenie liczby kontenerów odprawianych do Rosji stało się wyraźne w marcu, bo większość armatorów przestała przyjmować zamówienia od Rosjan, a większość terminali dla statków o dużym zanurzeniu zaprzestało też eksportu. Rosyjskie nośniki energii nie zostały jeszcze objęte sankcjami, ale niektóre firmy zakończyły współpracę z własnej woli albo ograniczyły ją z rosyjskimi firmami.

„Spodziewamy się, że wydarzenia w Ukrainie i znacznie gorsze stosunki Rosji z wieloma krajami wpłyną również na łączną wielkość (przeładunków) w pozostałej części roku” — stwierdził prezes zarządu portu, Allard Castelein w komunikacie cytowanym przez Reuter.

Mniejszy handel z Rosją został częściowo zrównoważony wzrostem na innych kierunkach. „Od marca firmy naftowe odbierają mniej ropy z Rosji” — stwierdziły władze portu. Odnotowały, że łączna wielkość importowanej ropy pozostała niemal bez zmiany na poziomie 25,5 mln ton. Import sprężonego gazu ziemnego skoczyła w I kwartale o 78 proc. do 2,7 mln ton. Wysokie ceny stali przyczyniły się do wzrostu importu rudy żelaza o 20 proc.

Lockdowny w Chinach były dotąd zagrożeniem dla handlu z tym krajem, „W I kwartale nie było jeszcze widać w Rotterdamie konsekwencji ograniczeń wprowadzonych w Szanghaju” — stwierdził port.

W liczbach bezwzględnych wyglądało to tak: przeładunki towarów zmalały do 113,6 mln ton ze 115,2 mln ton w I kwartale 2021.

W 2021 r. 30 proc. importu przechodzącego przez Rotterdam było przeznaczone dla Rosji, z kolei 25 proc. płynnego gazu i 20 proc. węgla było eksportowane przez Rosję. Zarząd portu stwierdził, że za wcześnie jeszcze na ostateczną ocenę, jak bardzo rosyjski import i eksport zmaleją, ale „dotychczas wpływ sankcji jest widoczny we wszystkich sektorach i w decyzjach poszczególnych firm o nie robieniu interesów z Rosją”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów