Dlaczego Ryanair nie bardzo czuje wzrost cen paliwa

Zmotoryzowani Europejczycy płacą już po ponad 2 euro za litr paliwa. Linie lotnicze muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami kilkuset milionów euro. Spokojne są te, które dobrze ubezpieczyły się, jak np. Ryanair.

Publikacja: 14.03.2022 14:41

Dlaczego Ryanair nie bardzo czuje wzrost cen paliwa

Foto: Bloomberg

Rosnące ceny ropy naftowej mają wpływ na firmy przewozowe: spedytorów drogowych i linii lotniczych. Ten wpływ zależy od wielkości firmy i zakresu jej działalności, a także od zakresu ubezpieczenia.

Hedging w finansach jest strategią zabezpieczającą przed nadmiernymi wahaniami cen papierów wartościowych. Klient zawiera z bankiem kontrakt na najbliższy okres dotyczący danego produktu (w tym przypadku, ceny paliwa lotniczego), kupuje odpowiednią opcję albo korzysta z właściwego swapu. Opcja pozwala zmniejszyć krzywą wzrostu, bo zawiera widełki cenowe, które ograniczają skutki gwałtownego wzrostu cen ropy, a także pozwala korzystać do pewnego stopnia z ich spadku. Swapy ustalają cenę w danym terminie i jeśli ropa jest wtedy droższa, ubezpieczony nie płaci nic, ale jeśli stanieje, to firma nic nie zarabia, bo płaci cenę ustaloną z bankiem.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach