Reklama

Dlaczego Ryanair nie bardzo czuje wzrost cen paliwa

Zmotoryzowani Europejczycy płacą już po ponad 2 euro za litr paliwa. Linie lotnicze muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami kilkuset milionów euro. Spokojne są te, które dobrze ubezpieczyły się, jak np. Ryanair.

Publikacja: 14.03.2022 14:41

Dlaczego Ryanair nie bardzo czuje wzrost cen paliwa

Foto: Bloomberg

Rosnące ceny ropy naftowej mają wpływ na firmy przewozowe: spedytorów drogowych i linii lotniczych. Ten wpływ zależy od wielkości firmy i zakresu jej działalności, a także od zakresu ubezpieczenia.

Hedging w finansach jest strategią zabezpieczającą przed nadmiernymi wahaniami cen papierów wartościowych. Klient zawiera z bankiem kontrakt na najbliższy okres dotyczący danego produktu (w tym przypadku, ceny paliwa lotniczego), kupuje odpowiednią opcję albo korzysta z właściwego swapu. Opcja pozwala zmniejszyć krzywą wzrostu, bo zawiera widełki cenowe, które ograniczają skutki gwałtownego wzrostu cen ropy, a także pozwala korzystać do pewnego stopnia z ich spadku. Swapy ustalają cenę w danym terminie i jeśli ropa jest wtedy droższa, ubezpieczony nie płaci nic, ale jeśli stanieje, to firma nic nie zarabia, bo płaci cenę ustaloną z bankiem.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Transport
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak: PKP Intercity przywróci połączenia do 14 miast
Transport
Polska zamknęła granicę. Chińskie towary popłyną przez rosyjską Arktykę
Transport
Pokłosie zamówienia LOT-u. Airbus podwoi zatrudnienie w Polsce
Transport
PKP Cargo musi szukać zleceń i oszczędności
Transport
LOT rośnie szybciej niż konkurencja. Ale problemów nie brakuje
Reklama
Reklama