Ministrowie spraw zagranicznych krajów UE omawiali taki zakaz 27 lutego. „Dania działa aktywnie, aby UE podjęła wspólną decyzję o zamknięciu swych portów dla rosyjskich statków. Postanowiliśmy już zamknąć duński obszar powietrzny dla rosyjskich samolotów. Jednocześnie szukamy nowych inicjatyw we współpracy z naszymi europejskimi partnerami” — brzmi email duńskiego MSZ przysłany Reuterowi.

Przedstawiciel rządu Francji poinformował tę agencję, że Unia pracuje nad dalszymi sankcjami i zamknięcie portów dla rosyjskich statków jest możliwe, ale dodał, że wszelkie dodatkowe kroki powinny dotykać Rosję „proporcjonalnie w większym zakresie niż nasze gospodarki”. Przedstawiciel rządu Grecji stwierdził, że Ateny „wdrożą każdą decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie”.

Osoba z biura prasowego Komisji poinformowała, że na razie nie ma takiego zakazu, „ale nadal pracujemy nad dalszym sankcjami, które będą ogłaszane we właściwym trybie”. Parlament Europejski miał przegłosować uchwalę bez mocy obowiązującej przewidującą zamknięcie unijnych portów dla rosyjskich statków i jednostek płynących z albo do Rosji, poza „koniecznie uzasadnionymi powodami humanitarnymi”. Taka uchwała zwiększy presję polityczną na Brukselę, by podjęła działanie.

Hiszpański resort transportu podał, że zamknął obszar powietrzny kraju dla rosyjskich samolotów i zaproponował podobne działania w sektorze żeglugi. Madryt rozważa zakaz dostępu do swych portów, bunkrowania paliwa i innego zaopatrzenia, a nawet zakaz wpływania rosyjskich statków lub należących do rosyjskich firm na swoje wody terytorialne.

Dyrektor zarządu portu w Hamburgu, Jens Meier powiedział na wirtualnej konferencji prasowej, że skoro nie ma wyraźnych reguł postępowania wobec rosyjskich statków, to on oczekuje ogłoszenia wkrótce, „czego dłużej już nie wolno”. Francuska firma Elegny, należąca do energetycznej Engie, od magazynowania i wysyłki gazu, która zarządza terminalem w Montoir nie zareagowała na pytanie, czy dostała już instrukcje z Paryża lub od lokalnych władz, jak ma postępować z dostawami rosyjskiego gazu.

Czytaj więcej

Turyści z Rosji utknęli w Bułgarii i na Karaibach

Władze brytyjskie wprowadziły taki zakaz od 1 marca dla wszystkich jednostek zarejestrowanych w Rosji albo pływających pod flagą tego kraju, należące do Rosji, działające w jej imieniu albo wynajęte. Pierwszym zawróconym był NS „Champion” pod flagą Wysp Marshalla, używany przez rosyjskiego armatora Sovcomflot. Płynął do Danii z ropą naftową. Dwoma następnymi były gazowce „La Perouse” z Wysp Marshalla używany przez Sovcomflot i „Christophe de Margerie” pod flagą Cypru używany przez Yamal, płynące do francuskiego terminala w Montoir — wynika z danych firmy śledzenia rejsów Eikon.

Kanadyjski minister transportu, Omar Alghabra poinformował, że jego kraj postanowił zamknąć w tym tygodniu swe porty dla rosyjskich statków. Ottawa przyjęła wcześniej inne sankcje wobec Rosji. — Rosja musi ponieść odpowiedzialność za inwazję na Ukrainę. Dziś podejmujemy kroki, aby zamknąć kanadyjskie wody i porty dla statków należących do Rosji albo zarejestrowanych u niej. Będziemy nadal działać w popieraniu Ukrainy — powiedział. Wprawdzie liczba takich wizyt statków jest mała, ale decyzja będzie mieć wpływ, jeśli inne kraje zrobią to samo — dodał.