Solidne dopłaty dla LOT-u w Słowenii

Ponad milion złotych zarobił LOT latając do Słowenii. To pieniądze z dopłat, jakimi rząd w Lublanie zachęca przewoźników, żeby obsługiwali połączenia ze Słowenii po bankructwie narodowego przewoźnika Adrii.

Publikacja: 10.02.2022 13:47

Solidne dopłaty dla LOT-u w Słowenii

Foto: Adobe Stock

W czasie od końca września 2019 do 30 grudnia 2021 LOT zainkasował tam łącznie 233,2 tys. euro z państwowych dotacji wartych 3,735 mln euro. 45 proc. tej kwoty wypłacono liniom z Grupy Lufthansy — samej LH, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Swiss, mimo że ten ostatni przewoźnik nie spełnił wszystkich wymaganych warunków. Wśród nich kluczowa była liczba połączeń jakie wykonywała dana linia.

LOT lata do Lublany codziennie, a większość pasażerów przylatujących z Lublany przesiada się w Warszawie. Lotniskiem w Lublanie zarządza niemiecki Fraport, w którym Lufthansa ma 8,44 proc. udziałów.

Adria zbankrutowała we wrześniu 2019 roku, czyli w czasie największego rozkwitu rynku lotniczego w Europie. Przed bankructwem żyła z dowożenia pasażerów do centrów przesiadkowych linii Grupy Lufthansa, a Lublana była wtedy jedynym lotniskiem, na które nie latała żadna linia z Grupy LH, nawet niskokosztowy Eurowings.

Słoweński rząd próbował wcześniej Adrię sprzedać, a na liście potencjalnych nabywców był także LOT, zresztą zupełnie nie zainteresowany tym przejęciem. Słowenia została wtedy zdana wyłącznie na przewoźników zewnętrznych.

Teraz rząd słoweński zapowiedział kolejną rundę wypłat.

Czytaj więcej

Adria zbankrutowała, Słoweńcy bronią rynku

W czasie od końca września 2019 do 30 grudnia 2021 LOT zainkasował tam łącznie 233,2 tys. euro z państwowych dotacji wartych 3,735 mln euro. 45 proc. tej kwoty wypłacono liniom z Grupy Lufthansy — samej LH, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Swiss, mimo że ten ostatni przewoźnik nie spełnił wszystkich wymaganych warunków. Wśród nich kluczowa była liczba połączeń jakie wykonywała dana linia.

LOT lata do Lublany codziennie, a większość pasażerów przylatujących z Lublany przesiada się w Warszawie. Lotniskiem w Lublanie zarządza niemiecki Fraport, w którym Lufthansa ma 8,44 proc. udziałów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego