Reklama
Rozwiń

Chiny chcą wyprodukować swoje własne silniki lotnicze

Chiny raczkujące w przemyśle lotniczym postanowiły nadrobić zapóźnienie i utworzyły konglomerat produkcji silników, w przyszłości rywala Rolls-Royce, spółki GE-Safran CFM Int'l i Pratt&Whitney.

Aktualizacja: 07.09.2016 11:46 Publikacja: 07.09.2016 11:37

Chiny chcą wyprodukować swoje własne silniki lotnicze

Foto: Wikipedia

Nowa jednostka Aero Engine Corp of China (AECC) z centralą w Pekinie, z zarejestrowanym kapitałem 50 mld juanów (7,5 mld dolarów) zatrudni 96 tys. ludzi, a powstanie z fuzji 3 istniejących firm lotniczych: AVIC Aviation Engine Corp, AVIC Aero Engine Controls Co i Sichuan Chengfa Aero Science and Technology Co. Jej partnerami są rząd Chin, władze Pekinu i producent samolotow Commercial Aircraft Corp of China (COMAC).

Prezydent Xi JInping uznał założenie tego konglomeratu za strategiczne posuniecie, które uczyni z Chin mocarstwem lotniczym i zmodernizuje lotnictwo wojskowe. Nowy podmiot przyspieszy prace badawczo-rozwojowe, produkcję silników lotniczych i turbin gazowych, pozwalając stworzyć silny przemysł lotniczy — podała agencja Xinhua.

Chiny nie miały dotąd doświadczenia w produkcji silników. Udało się skopiować Su-27 i wyprodukować rodzimego myśliwca, ale nic nie wyszło z silnikami. Samoloty wojskowe korzystały z rosyjskich, cywilne z zachodnich.

Opracowanie nowych konkurencyjnych silników odrzutowych będzie jednak wymagało czasu. COMAC przygotowując pierwszy samolot cywilny C919 — konkurenta A320 i A737 — skorzystał z produktu spółki GE-Safran CFM Int'l. Samolot ma wejść do eksploatacji w latach 2018-20, potrzeba będzie następnych kilku lat, aby pojawił się całkowicie chiński silnik.

Pierwszy chiński samolot regionalny ARJ21 także produkcji COMAC wykonał w czerwcu pierwszy lot komercyjny w barwach Chengdu Airlines, po kilku latach opóźnień. Prace nad nim zaczęto w 2002 r., certyfikat żeglowności uzyskał 14 lat później. Producent musi dopiero wykazać jego jakość i niezawodność, aby zyskać zaufanie nowych klientów i podróżnych.

Popyt w najbliższych 20 latach na silniki do samolotów wojskowych dojdzie do 150 mld dolarów, a do maszyn cywilnych wyniesie 1,6 bln dolarów — przewiduje brytyjski producent Rolls-Royce Holdings.

„AECC zintegruje prawdopodobnie wszystkie krajowe placówki badawczo-rozwojowe w zakresie silników lotniczych i łączne aktywa tego konglomeratu dojdą do 150 mld juanów” — zakłada firma maklerska Bohai Securities.

Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów