Reklama
Rozwiń
Reklama

Propozycja dla pilotów Air France

Dyrekcja Air France zaproponowała pilotom umowę o utworzeniu nowej linii na krótkie i średnie trasy o niższych kosztach, ale główne związki odniosły się sceptycznie i skrytykowały przerwanie rozmów.

Publikacja: 12.02.2017 11:43

Przewoźnik, któremu próba rozwijania w Europie taniej linii Transavia wywołała długi strajk pilotów w 2014 r. znalazł się znowu na niepewnym gruncie, bo musi do 24 lutego zawrzeć nowy układ zbiorowy, ale jeśli dojdą konsultacje ze związkami, to jeszcze później.

Poza zmianą tonu wynikającą z nowego planu „Trust Together" calej grupy Air France-KLM, dyrekcja francuskiej linii mnoży osłony i zachęty, aby przekonać pilotów nie tracąc nadziei na sfinalizowanie poprzedniego planu "Transform 2015".

- Nowa linia będzie należeć w calości do Air France i nie będzie można jej sprzedać. Air France zachowa wszelkie uprawnienia do wykonywania lotów — brzmi propozycja. Projekt umowy gwarantuje ponadto, że flota nowej linii o tymczasowej nazwie „Boost" nie przekroczy 18 samolotów średniego zasięgu i 10 dalekiego, linia zatrudni pilotów Air France zgodnie z zasadami i wynagrodzeniem firmy matki. Aby uniknąć wszelkich poślizgów w funduszu płac pilotów nowej linii zaproponowano załodze dodatkowe bodźce finanse zależne od wyników.

Air France przewiduje zatrudnienie ponad 1000 osób personelu pokładowego w nowej linii, która wykonałaby pierwszy lot średniego zasięgu na jesieni, a latem 2018 zaczęłaby latać na inne kontynenty. Firma chce też zatrudniać po 200 pilotów rocznie, aby zastępować odchodzących na emeryturę i zapewnić spodziewany wzrost przewozów. Stawiając na młodszych pilotów, zaczynających od niższych zarobków Air France spodziewa się zaoszczędzić 35 mln euro.

Aby nowa linia była naprawdę opłacalna, dyrekcja AF przewiduje obniżenie o ok. 15 proc. kosztów pilotów i o 40 proc. personelu pokładowego, z którym prowadzi odrębne negocjacje i ma nadzieję zakończyć je w lutym.

Reklama
Reklama

- Wydaje się, że utworzenie filii jest niezbędnym warunkiem pogodzenia powstania nowej linii o niższych kosztach operacyjnych z zachowaniem warunków socjalnych w Air France — wyjaśnił jej dyrektor genialny Franck Terner. — Poniesienie przez nas obniżki o 40 proc. kosztów całego personelu kabinowego AF zmusiłoby nas do znacznych zmian w umowie społecznej, co nie jest ani realne, ani pożądane — dodał.

Referendum w SNPL

Krajowy związek pilotom liniowych SNPL mający większość w AF zorganizował w dniach 3-13 lutego referendum, czy akceptują utworzenie nowej linii. Mimo 15 dni negocjowania w grudniu związki pilotów uważają za przedwczesną propozycję dyrekcji. — Negocjacje nie zakończyły się. Uważamy to za metodę jednostronnego proponowania tekstu umowy — stwierdziła Véronique Damon z SNPL.

- Ta umowa jest jak posiłek jednodaniowy, są w niej rzeczy, których nie powinno być, jak np. dopięcie planu Transform. Jeśli zakłada się nową linię, to trzeba mieć na to środki, a nie wykorzystywać dorobku z przeszłości licząc, że się uda — uznał szef organizacji pilotów w AF, APAF, Grégoire Aplincourt.

Dyrekcja AF zaproponowała pilotom kompromisowo wyższe stawki za godziny pracy w nocy, aby ostatecznie zamknąć plan „Transform 2015"; spór o to doprowadził do strajku pilotów w czerwcu 2016, w czasie Euro we Francji i przyśpieszył zmianę dyrekcji.

Przewoźnik, któremu próba rozwijania w Europie taniej linii Transavia wywołała długi strajk pilotów w 2014 r. znalazł się znowu na niepewnym gruncie, bo musi do 24 lutego zawrzeć nowy układ zbiorowy, ale jeśli dojdą konsultacje ze związkami, to jeszcze później.

Poza zmianą tonu wynikającą z nowego planu „Trust Together" calej grupy Air France-KLM, dyrekcja francuskiej linii mnoży osłony i zachęty, aby przekonać pilotów nie tracąc nadziei na sfinalizowanie poprzedniego planu "Transform 2015".

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Transport
Setki lotów opóźnionych bądź odwołanych przez paraliż rządu USA. Będzie jeszcze gorzej
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Transport
Dwa zawiadomienia do prokuratury w sprawie sprzedaży działki pod CPK
Transport
Wielkie przejęcie na rynku taksówek w Polsce. Łączą się dwie popularne sieci
Transport
RegioJet nie chce wojny z PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Transport
Dokąd jeździ Radosław Sikorski? Lista może zaskakiwać
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama