Podczas zakończonych w tym tygodniu targów Baltexpo prowadzono rozmowy m.in. z przedstawicielami Kataru i Ukrainy. Z tym pierwszym podpisano memorandum o współpracy. - Strona katarska chce rozwijać m.in. import polskiej żywności – poinformował Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Memorandum zakłada sojusz między Portem Gdańsk a grupą kapitałową portów katarskich. Porozumienia zakładają organizację cyklicznych spotkań grupy roboczej, w ramach której porty będą wymieniać się doświadczeniami i wiedzą. W perspektywie podobne porozumienie może być zawarte z Ukrainą. Dotyczyłoby współpracy na linii Gdańsk-Odessa, a także wykorzystania gdańskiego portu do przeładunków w transporcie pomiędzy Ukrainą a Kanadą. Możliwe jest także nawiązanie współpracy Portu Gdańsk z Indonezją. W tym celu w sierpniu port odwiedziła delegacja indonezyjskich parlamentarzystów.
Pozyskanie nowych partnerów gospodarczych byłoby dla gdańskiego portu szansą na dalsze zwiększanie wielkości przeładunków. Przez port, największy na polskim wybrzeżu, od stycznia do lipca przeszło 18,5 mln ton towarów. To o 3,6 proc. więcej niż rok temu. W samym czerwcu przeładunki przekroczyły 3,6 mln ton, co daje najlepszy miesięczny wynik w historii portu, mającego 13-procentowy udział (w 2016 r.) w obsłudze ładunków polskiego handlu zagranicznego. Według prezesa portu, na tegoroczny rekord zapracowały m.in. przeładunki kontenerów, drobnicy i paliw. – Ten trend utrzyma się do końca roku, a najprawdopodobniej również w następnych latach – zakłada Greinke.
Dla dalszego zwiększania obrotów kluczowe znaczenie będą mieć inwestycje w rozwój. Port Gdańsk w listopadzie ub. roku zapewnił sobie unijne wsparcie na poprawę infrastruktury. Pierwszym etapem ma być rozbudowa i modernizacja sieci dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Będzie kosztować 28,7 mln euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje UE.
Ten rok najprawdopodobniej przyniesie kolejne rekordy także w pozostałych portach. W zespole portowym Szczecin-Świnoujście w pierwszym półroczu przeładunki wzrosły o 7 proc. do 12,5 mln ton. Wyniki poprawia także port w Gdyni. Od stycznia do czerwca przeładunki sięgnęły 10,3 mln to i wzrosły w porównaniu z ub. rokiem o 7,5 proc.