Reklama

Jakub Szymik: Potrzebne jest centrum kompetencji do ochrony wyborów

Doświadczenia tegorocznych wyborów pokazały, że potrzebny jest jeden, apolityczny organ, który umie reagować na problemy z moderacją treści, z weryfikacją i oznaczaniem kont czy z nadzorem nad reklamą polityczną – mówi Jakub Szymik z Obserwatorium Demokracji Cyfrowej.

Publikacja: 23.07.2025 04:40

Jakub Szymik: Potrzebne jest centrum kompetencji do ochrony wyborów

Jakub Szymik: Potrzebne jest centrum kompetencji do ochrony wyborów

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Jakie zagrożenia dla procesu wyborczego wynikają z rozwoju nowych technologii? Rozumiem, że największy problem stanowi tu sztuczna inteligencja?

AI faktycznie wpływa na to, jak treści wyborcze rozchodzą się w internecie. Daje możliwość masowej produkcji treści, co bardzo przyspiesza tworzenie różnych informacji, które nie zawsze są w pełni zgodne z rzeczywistością. Tak naprawdę jednak jest to naturalna kontynuacja wcześniejszych problemów. Przestrzeń internetowa jest bardzo sfragmentaryzowana, a państwo nie nadąża za nowymi technologiami i taktykami stosowanymi w reklamie politycznej czy skrzywień algorytmów pod kątem politycznym. Warto, żeby nasze państwo lepiej sobie radziło z takimi rzeczami w kontekście kolejnych wyborów.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Agata Łukaszewicz: Prezydent wciąż idzie na zwarcie
Rzecz o prawie
Paweł Juszczyszyn: Obawiam się o losy kraju. Ja sobie poradzę
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Prezydent chce być jak John Wayne, ale wypada to blado
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Gdyby Sean "Diddy" Combs odpowiadał przed sądem w Polsce
Rzecz o prawie
Rafał Rozwadowski: Rewolucję AI trudno będzie dogonić i opanować
Reklama
Reklama