Merchel przypomniał, że poprzednia perspektywa miała plan na 35 mld zł, z czego zrealizowano 19 mld zł. - W tej perspektywie mamy plan na 66 mld zł. Już mamy zakończone prace za 6 mld zł, a w realizacji jest ponad 26 mld zł. Jest też dokumentacja projektowa na 14 mld zł – wyliczał.
- Jesteśmy na etapie studium wykonalności lub projektowania o wartości ponad 40 mld zł. Jak będzie nowa perspektywa w 2021 r., to będziemy mieli przygotowane projekty zdecydowanej większości – dodał.
Merchel zaznaczył, że w końcu rząd przyjął program utrzymaniowy.
- To jest bezcenne. Mamy zadeklarowane konkretne kwoty na kolejne lata. W tym roku będzie to 3,2 mld zł, za kilka lat 5 mld zł. To pójdzie na utrzymanie infrastruktury. Dzięki temu tory wytrzymają 50 a nie 20 lat – ocenił.
Pociągi towarowe obecnie jeżdżą średnio z prędkością 20 km/h. - Chcemy, żeby jeździły 40-45 km/h za 5 lat. Średnia europejska to ok. 40 km/h – podał gość.
Żeby Pendolino mogło podkręcić prędkość istotne jest wszystko w torze. - Musimy mieć odpowiednią nośność, odpowiednie obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjną i system sterowania ruchem. To wszystko musi być dostosowane - tłumaczył Merchel.