Mobilność miejska znów zaczęła rozkwitać

Po wywołanym pandemią okresowym spowolnieniu użytkownicy powrócili do taksówek oraz pojazdów pożyczanych na minuty. Czy 2022 r. będzie lepszy?

Publikacja: 28.12.2021 21:00

Mobilność miejska znów zaczęła rozkwitać

Foto: Shutterstock

Popularność współdzielonej mikromobilności rośnie w coraz szybszym tempie. Najmocniej zyskują elektryczne hulajnogi. Szacuje się, że nad Wisłą do dyspozycji jest już aż 2,5 razy więcej takich pojazdów na wynajem niż jeszcze rok wcześniej. A to oznacza, że po zapaści spowodowanej epidemią Covid-19 i lockdownami branża, która notowała kilkudziesięcioprocentowe spadki, wraca na ścieżkę wzrostową.

Czytaj więcej

Miasta chcą mieć autobusy na wodór

Tylko w Warszawie na ulicach jeździ już ponad 10 tys. współdzielonych e-hulajnóg. W sumie niemal 80 proc. całego rynku tych jednośladów należy do ośmiu największych miast, w tym m.in. Poznania, Krakowa, Trójmiasta, Szczecina, Łodzi czy Wrocławia.

Nowi i ambitni

W sezonie na polskim rynku dostępnych było 46 tys. e-hulajnóg pożyczanych na minuty. Mogli korzystać z nich mieszkańcy 60 miejscowości. Dla porównania w 2020 r. ta flota liczyła 19 tys. pojazdów w niespełna 40 miastach. Eksperci zauważają, że – biorąc pod uwagę relatywnie krótką historię tych pojazdów w naszym kraju (tzw. urządzenia transportu osobistego – UTO – zaczęły pojawiać się na ulicach zaledwie trzy lata temu) i zastój wywołany pandemią – należy uznać ten wynik za wyjątkowo dobry.

Jednym z większych, ale i stosunkowo nowych graczy na tym rynku w Polsce jest Dott. Operator, który tylko w samej stolicy ma 1,5 tys. e-hulajnóg, pojawił się nad Wisłą z początkiem ub.r. – W obecnym sezonie powiększyliśmy liczbę dostępnych pojazdów o 2 tys. Regularnie rośnie też liczba przejazdów – w październiku była ona ponaddwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r. – wskazuje Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott w Polsce.

Blisko dziewięć miesięcy temu nad Wisłą zadebiutował też inny operator – Tier. I z miejsca wkroczył do grona liderów tego dynamicznie rosnącego rynku. Jak wyjaśniał nam Mathieu Deloly, dyrektor zarządzający Tier Mobility Poland, flota hulajnóg na wynajem pojawiła się już w ponad 20 miastach, a liczba użytkowników w Polsce przekroczyła 2 mln (już po trzech miesiącach działalności Tier miał 0,5 mln pożyczających).

Rok 2021 był dla mikromobilności wyjątkowy również z uwagi na fakt, że doczekał się uregulowania zasad korzystania z UTO. Przysłużyło się to zarówno bezpieczeństwu i komfortowi przemieszczania się, a także uporządkowaniu przestrzeni miejskiej. Pomogła nie tylko nowelizacja przepisów o ruchu drogowym, ale także zdecydowane działania samorządów.

Odżywa też branża tzw. bike-sharingu. Po najgorszym w jej historii roku 2020 zainteresowanie najmem jednośladów rośnie, przybywa też systemów współdzielenia rowerów – po trzech kwartałach działało łącznie 75 publicznych systemów (w prawie 100 miejscowościach), w których udostępniano ponad 21,6 tys. pojazdów. Liczebność rowerów miejskich na minuty wzrosła więc o blisko 10 proc. Ten sygnał świadczący o rynkowym odbiciu wraz z informacją o przejęciu dominującego w branży NextBike'a przez firmę Tier wieszczą poprawę.

Tego samego nie można jednak powiedzieć o sytuacji, w jakiej znalazł się rynek elektrycznych skuterów na minuty. Ten wyraźnie bowiem zwalnia. Jak podaje stowarzyszenie Mobilne Miasto, flota takich jednośladów od wielu miesięcy się nie zmienia – sięga 1 tys. pojazdów dostępnych w ok. 20 miejscowościach, a to oznacza, że podaż tego typu współdzielonych pojazdów w ciągu roku spadła aż o 38 proc.

Najlepszy dzień w roku

Z nadzieją w 2022 r. wchodzi natomiast branża taksówkowa. Wyjątkowe ożywienie przyniosły święta. We Free Now podkreślają, że grudzień był najlepszym miesiącem od początku pandemii. – Świąteczne zakupy, imprezy firmowe, nadal utrzymująca się potrzeba dojazdów do pracy powodują, że grudzień jest najbardziej zajętym okresem dla rynku przewozowego. Osiągnęliśmy w tym roku nasz cel odbudowania wolumenu zamówień sprzed pandemii – mówi Krzysztof Urban, zarządzający Free Now w Polsce.

A to jeszcze nie koniec, bo przed taksówkarzami sylwester – tradycyjnie najlepszy dzień w roku (średnio w każdej sekundzie pojawia się nawet po kilkanaście zamówień).

Popularność współdzielonej mikromobilności rośnie w coraz szybszym tempie. Najmocniej zyskują elektryczne hulajnogi. Szacuje się, że nad Wisłą do dyspozycji jest już aż 2,5 razy więcej takich pojazdów na wynajem niż jeszcze rok wcześniej. A to oznacza, że po zapaści spowodowanej epidemią Covid-19 i lockdownami branża, która notowała kilkudziesięcioprocentowe spadki, wraca na ścieżkę wzrostową.

Tylko w Warszawie na ulicach jeździ już ponad 10 tys. współdzielonych e-hulajnóg. W sumie niemal 80 proc. całego rynku tych jednośladów należy do ośmiu największych miast, w tym m.in. Poznania, Krakowa, Trójmiasta, Szczecina, Łodzi czy Wrocławia.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny