Do ich samolotów lepiej nie wsiadaj. Lista UE niebezpiecznych przewoźników

90 linii lotniczych z 15 krajów znalazło się na Liście Bezpieczeństwa Lotniczego UE, czyli linii lotniczych, które Komisja Europejska uznaje za niebezpieczne.

Publikacja: 28.11.2021 15:31

Do ich samolotów lepiej nie wsiadaj. Lista UE niebezpiecznych przewoźników

Foto: Adobe Stock

Nie chodzi tu wyłącznie o same procedury stosowane przez przewoźników, ich flotę oraz jej utrzymanie. Pod uwagę brane są również przepisy regulujące ruch lotniczy w tych krajach i funkcjonowanie regulatorów ruchu lotniczego.

Na ostatniej „czarnej liście” znaleźli się wszyscy przewoźnicy z Afganistanu, Angoli (z wyjątkiem dwóch), Armenii, Kongo Brazzaville i Republiki Demokratycznej, Dżibuti, Gwinei Równikowej, Erytrei, Kirgistanu, Liberii, Libii, Nepalu, Wyspy Świętego Tomasza i Książęcej, Sierra Leone i Sudanu.

Oprócz nich na dodatkowej liście z rekomendacją unikania ich usług i brakiem prawa do operowania w unijnej przestrzeni powietrznej są teraz wenezuelskie Avior Airlines Blue Wing Airlines z Surinamu, irańskie Aseman Airlines, Iraqi Airways znane z udziału w wożeniu migrantów z Bliskiego Wschodu na Białoruś, nigeryjskie Med-View Airlines, rosyjskie Skol Airline LLC i Air Zimbabwe (Zimbabwe). Dodatkowo jeszcze KE wprowadziła ograniczenia dla dwóch przewoźników — Iran Air i północnokoreańskiej Air Koryo, które dostały warunkowe zezwolenie, ale wyłącznie wówczas gdy operują konkretnymi modelami maszyn. Iran Air lata głównie Boeingami, ale ze względu na amerykańskie sankcje, jakimi jest obłożony kraj, nie jest w stanie kupić do nich części zamiennych. Air Koryo ma w swojej flocie Tupolewy i Antonowy.

Z „czarnej” unijnej listy zniknęły wszystkie linie mołdawskie po dwuletnim zakazie funkcjonowania w unijnej przestrzeni lotniczej. Komisja Europejska pochwaliła przewoźników z tego kraju, że byli w stanie uporać się w tym czasie ze wszystkimi niedociągnięciami.

Czytaj więcej

Lufthansa: będzie więcej restrykcji dla niezaszczepionych

Na „czarnej liście” znalazł się natomiast rosyjski Skol, linia operująca na Syberii, z której usług korzysta często m.in. Gazprom. Zresztą Skol od dłuższego czasu już miał kłopoty w Rosji wdając się w spór z Rosawiacją, regulatorem rynku lotniczego, który nakazał wycofanie 30 maszyn, ponieważ przewoźnik nie płacił za nie rat leasingowych. Ostatecznie we flocie Skola pozostało 20 z 50 maszyn, są to głównie helikoptery, oraz L-410 i Jaki-40.

W przypadku tego przewoźnika KE uznała, że „istnieją poważne obawy, czy linia posiada zdolność funkcjonowania zgodnie ze standardami międzynarodowymi”.

W uzasadnieniu kształtu tegorocznej listy linii z zakazem operowania w unijnej przestrzeni powietrznej, komisarz ds. transportu Adina Vălean nie ukrywała, że lista bezpieczeństwa lotniczego UE pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi do osiągnięcia celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa podróży lotniczych. — Szczególnie cieszę się, że po dwóch latach wytężonej pracy jesteśmy w stanie usunąć z tej listy wszystkich przewoźników lotniczych z Mołdawii, otwierając im drzwi do ponownego lotu do UE — mówiła unijna komisarz.

Lista Bezpieczeństwa Lotniczego UE pomaga także zagrożonym liniom lotniczym i krajom poprawić ich poziom. Stała się ona także ważnym narzędziem zapobiegawczym, ponieważ motywuje kraje do podjęcia wczesnych działań, zanim zakaz zostanie wprowadzony w życie.

Ostatnia aktualizacja Listy Bezpieczeństwa Lotniczego UE opiera się na jednomyślnej opinii ekspertów ds. bezpieczeństwa lotniczego z państw członkowskich, którzy spotkali się w dniach 9-11 listopada 2021 r. pod auspicjami Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE za pośrednictwem wideokonferencji.

Komitetowi temu przewodniczy Komisja Europejska przy wsparciu Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej. Oceny dokonuje się na podstawie międzynarodowych norm bezpieczeństwa, a zwłaszcza norm ogłoszonych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Nie chodzi tu wyłącznie o same procedury stosowane przez przewoźników, ich flotę oraz jej utrzymanie. Pod uwagę brane są również przepisy regulujące ruch lotniczy w tych krajach i funkcjonowanie regulatorów ruchu lotniczego.

Na ostatniej „czarnej liście” znaleźli się wszyscy przewoźnicy z Afganistanu, Angoli (z wyjątkiem dwóch), Armenii, Kongo Brazzaville i Republiki Demokratycznej, Dżibuti, Gwinei Równikowej, Erytrei, Kirgistanu, Liberii, Libii, Nepalu, Wyspy Świętego Tomasza i Książęcej, Sierra Leone i Sudanu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił