Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość wynosi 59,8 mln zł netto. Rozpoczęcie podziemnych prac budowlanych planowane jest w Łodzi Fabrycznej w 2023 roku. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz opracowań dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość umowy na wykonanie projektu wynosi 59,8 mln zł netto. Rozpoczęcia podziemnych prac budowlanych planowane jest w Łodzi Fabrycznej w 2023 roku. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz opracowań dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Według nieoficjalnych wyliczeń cały tunel może kosztować do 1,5 mld złotych.
Jest to pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem linii kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Na jego budowę Spółka CPK otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”, czyli Instrumentu „Łącząc Europę”). Na budowę tunelu trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł. Jego długość to 4 km i zostanie przeznaczony przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz i dalej do Wrocławia i Poznania.
Czytaj więcej
Francuski producent taboru szynowego Alstom i brytyjski operator kolei i inwestor Evesholt Rail podpisały list intencyjny o współpracy w stworzeniu floty składów napędzanych wodorem.
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.