Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość wynosi 59,8 mln zł netto. Rozpoczęcie podziemnych prac budowlanych planowane jest w Łodzi Fabrycznej w 2023 roku. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz opracowań dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość umowy na wykonanie projektu wynosi 59,8 mln zł netto. Rozpoczęcia podziemnych prac budowlanych planowane jest w Łodzi Fabrycznej w 2023 roku. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz opracowań dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Według nieoficjalnych wyliczeń cały tunel może kosztować do 1,5 mld złotych.

Jest to pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem linii kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Na jego budowę Spółka CPK otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”, czyli Instrumentu „Łącząc Europę”). Na budowę tunelu trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł. Jego długość to 4 km i zostanie przeznaczony przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz i dalej do Wrocławia i Poznania.

Czytaj więcej

Alstom i Eversholt Rail opracują pociągi na wodór

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.

– Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut, a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min, obecnie prawie 3,5 godziny – mówił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – To najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – dodał Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie z PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa–Łódź– Poznań/Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r. – Wykorzystanie tych opracowań, po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza dużą oszczędność czasu i publicznych pieniędzy – dodał Mikołaj Wild.

Tunel CPK nie będzie jedynym podziemnym przejazdem kolejowym w Łodzi. Spółka PKP PLK od grudnia 2020 r. buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy wjadą do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest również częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Prowadzi on z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię, czyli jest częścią transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.