O ponad 21 proc. wzrosły przychody operatorów na rynku KEP (kurier, ekspres paczka) w 2020 r. – w przypadku siedmiu największych graczy tej branży w naszym kraju sięgnęły one łącznie rekordowego poziomu 19,5 mld zł, gdy rok wcześniej było to 16 mld zł. Względem 2018 r. rynek kurierski, zdominowany głównie przez zagranicznych graczy, zwiększył się aż o połowę – wynika z analizy danych resortu finansów o płatnikach CIT w latach 2018–2020.
Czytaj więcej
Operatorzy przewozów osobowych biorą się za wożenie paczek. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", iTaxi chce stworzyć dedykowaną tylko tym usługom flotę pojazdów. Na błyskawiczne dostarczanie przesyłek postawili też Uber i Free Now.
W zestawieniu uwzględniającym takich operatorów, jak InPost, DHL, DPD, GLS, Fedex, UPS oraz Poczta Polska (PP), uwagę przykuwają zwłaszcza ta pierwsza i ostatnia firma – InPost jest liderem wzrostów, zaś PP – maruderem na rozgrzanym do czerwoności rynku. Według Gemiusa zakupy w internecie robi 73 proc. naszego społeczeństwa, przy czym w ciągu roku ten odsetek urósł o 11 proc. Raczej trudno wskazać Pocztę jako głównego beneficjenta tego trendu.
Choć dość trudno oszacować udział Poczty w rynku i wpływy z paczek, gdyż dane Ministerstwa Finansów uwzględniają wyniki molocha również m.in. z kurczącego się rynku listów, który stanowi trzon działalności spółki, to eksperci wskazują, że paczki nie generują u państwowego operatora nawet 30 proc. przychodów. To oznaczałoby, że z wypracowanych 7 mld zł w 2020 r. nie więcej niż ok. 2 mld zł stanowią przesyłki KEP. A to poziom niższy niż w przypadku francuskiego DPD (2,7 mld zł), a zbliżony do mniejszych graczy z grona liderów w naszym kraju, jak USP (1,4 mld zł) czy Fedex (1,2 mld zł).
Na drugim biegunie w branży KEP znajduje się biznes kierowany przez Rafała Brzoskę. Suma przychodów spółek InPost i InPost Paczkomaty w 2020 r. przekroczyła 3,5 mld zł, czyli prawie pięć razy więcej niż jeszcze w 2018 r. (755 mln zł) i o 180 proc. lepszy wyniki niż w 2019 r. (1,26 mln zł). Tym samym grupa Brzoski zrównała się z liderem rynku – koncernem DHL. Gigant nad Wisłą też wypracował łącznie (za pośrednictwem spółek DHL Parcel, DHL Express, DHL Exel Supplu Chain oraz DHL Global Forwarding) ponad 3,5 mld zł. To o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Analizy wskazują, że stosunkowo szybko na pandemii rósł też GLS. W 2020 r. firma kurierska zwiększyła przychody o 15 proc., do poziomu 821 mln zł.