Jak podał w poniedziałek Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w ciągu nadchodzących czterech lat planują zakup 148 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), wśród których znajdzie 138 składów jednopokładowych i 10 piętrowych. Do tego dojdą zakupy 60 lokomotyw elektrycznych. Kolejnych 38 EZT zostanie zmodernizowanych, podobnie jak 30 elektrycznych lokomotyw. Modernizacja ma także objąć 13 lokomotyw spalinowych.

UTK właśnie podsumował inwestycyjne plany, jakie przewoźnicy przygotowali do końca dekady. Do 2025 r. na torach pojawi się również 290 nowych i 5 zmodernizowanych wagonów pasażerskich. Az 266 nowych wagonów będzie piętrowych – mają wozić pasażerów PKP Intercity. Ten dalekobieżny przewoźnik analizuje ponadto możliwość kolejnych zakupów, obejmujących m.in. wagony gastronomiczne i sypialne. - Planowana jest modernizacja 463 wagonów z miejscami do siedzenia – poinformował UTK.

W latach 2026-2030 plany zakupowe przewoźników obejmują 79 nowych ETZ, w tym 41 jednopokładowych, 15 piętrowych z przeznaczeniem do ruchu wojewódzkiego oraz 23 jednostki przystosowane do osiągania prędkości do 250 kilometrów na godzinę. W grę wchodzą także zakupy trakcyjnych pociągów wodorowych, do których przymierzają się spółki przewozowe o zasięgu wojewódzkim.

Na druga połowę dekady zaplanowano tez zakupy samych wagonów. 30 sztuk piętrowych chcą kupić Koleje Mazowieckie. natomiast PKP Intercity ma rozważać modernizację wagonów sypialnych, by przystosować je do ruchu międzynarodowego. Ma to związek rosnącym w Europie Zachodniej trendem uruchamiania międzynarodowych połączeń komfortowymi nocnymi ekspresami, które w perspektywie maja stać się konkurencja dla tanich linii lotniczych.

Plany zakupowe kolei wpisują się w nową perspektywę finansową UE, w której wsparcie rozwoju kolei jest priorytetem. Mają także przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności pociągów wobec prywatnych samochodów, osłabionej pandemią i obawą przed publicznym transportem.

Na razie liczba podróżnych w pociągach stopniowo rośnie. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w lipcu do pociągów wsiadło 23,5 mln osób. To o prawie jedną czwarta więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Jak stwierdził Ignacy Góra, prezes UTK, na większa frekwencje wpłynęły wakacje: kolej jest w tym okresie chętnie wybierana jako alternatywa dla dalekich podróży samochodem. - Jeszcze nie wróciliśmy do wyników sprzed pandemii, ale widoczny jest pozytywny trend – powiedział Góra. Lipcowe wyniki okazały się także lepsze od tych w czerwcu o ponad 2,4 mln osób (11,5 proc.).

W pierwszej połowie 2021 r. największym powodzeniem wśród podróżnych cieszyli się dwaj przewoźnicy regionalni: Polregio oraz Koleje Mazowieckie. Pierwszy z nich zdobył przeszło jedną czwartą całego kolejowego rynku pasażerskiego w Polsce mając udział na poziomie 25,4 proc. Koleje Mazowieckie zgarnęły nieco mniej - jedną czwartą rynku (20,1 proc.). Na kolejnych miejscach znaleźli się przewoźnicy z grupy PKP: Intercity oraz SKM z udziałem na poziomie 13,9 oraz 13,3 proc. Prawie 6 proc. wszystkich podróżnych wsiadło do pociągów Kolei Śląskich, natomiast 4,5 proc. oraz 3,6 proc. skorzystało z Kolei Dolnośląskich i Kolei Wielkopolskich.

Planowane są również zakupy taboru towarowego. Według UTK, do 2025 r. przewoźnicy towarowi chcą kupić 21 nowych lokomotyw (14 elektrycznych i 7 spalinowych) oraz 12 używanych. Znacznie więcej lokomotyw ma być modernizowanych – w transporcie towarowym można je eksploatować ponad 30 lat. Pełna modernizacja obejmie 93 lokomotywy (60 elektrycznych oraz 33 spalinowe), natomiast do odnowienia przeznaczone zostaną 22 lokomotywy (3 elektryczne oraz 19 spalinowych).

Szczególne znaczenie będzie miał rozwój taboru przystosowanego do przewozów intermodalnych, których znacznie i udział w transporcie kolejowym systematycznie rośnie. Przewoźnicy w perspektywie do 2025 roku planują zakup 783 wagonów platform.

Autopromocja
RADAR.RP.PL

Przemysł obronny, kontrakty, przetargi, analizy, komentarze

CZYTAJ WIĘCEJ

W kolejnych latach liczba nowych platform wzrośnie o 200, pojawi się także 170 wagonów specjalnych. W drugiej połowie dekady dla przewozów towarowych ma być zmodernizowanych 169 lokomotyw, a 53 lokomotywy zostaną kupione.