Jak podał w poniedziałek Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w ciągu nadchodzących czterech lat planują zakup 148 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), wśród których znajdzie 138 składów jednopokładowych i 10 piętrowych. Do tego dojdą zakupy 60 lokomotyw elektrycznych. Kolejnych 38 EZT zostanie zmodernizowanych, podobnie jak 30 elektrycznych lokomotyw. Modernizacja ma także objąć 13 lokomotyw spalinowych.
UTK właśnie podsumował inwestycyjne plany, jakie przewoźnicy przygotowali do końca dekady. Do 2025 r. na torach pojawi się również 290 nowych i 5 zmodernizowanych wagonów pasażerskich. Az 266 nowych wagonów będzie piętrowych – mają wozić pasażerów PKP Intercity. Ten dalekobieżny przewoźnik analizuje ponadto możliwość kolejnych zakupów, obejmujących m.in. wagony gastronomiczne i sypialne. - Planowana jest modernizacja 463 wagonów z miejscami do siedzenia – poinformował UTK.
W latach 2026-2030 plany zakupowe przewoźników obejmują 79 nowych ETZ, w tym 41 jednopokładowych, 15 piętrowych z przeznaczeniem do ruchu wojewódzkiego oraz 23 jednostki przystosowane do osiągania prędkości do 250 kilometrów na godzinę. W grę wchodzą także zakupy trakcyjnych pociągów wodorowych, do których przymierzają się spółki przewozowe o zasięgu wojewódzkim.
Na druga połowę dekady zaplanowano tez zakupy samych wagonów. 30 sztuk piętrowych chcą kupić Koleje Mazowieckie. natomiast PKP Intercity ma rozważać modernizację wagonów sypialnych, by przystosować je do ruchu międzynarodowego. Ma to związek rosnącym w Europie Zachodniej trendem uruchamiania międzynarodowych połączeń komfortowymi nocnymi ekspresami, które w perspektywie maja stać się konkurencja dla tanich linii lotniczych.
Plany zakupowe kolei wpisują się w nową perspektywę finansową UE, w której wsparcie rozwoju kolei jest priorytetem. Mają także przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności pociągów wobec prywatnych samochodów, osłabionej pandemią i obawą przed publicznym transportem.