- Dzisiejszy pierwszy lot potwierdza dołączenie A330-800 do naszej floty szerokokadłubowej. To wyjątkowo wszechstronny „otwieracz nowych szlaków", oferujący nieporównywalne oszczędności liniom lotniczym we wszystkich misjach transportowych, od krótkich po bardzo długie - stwierdził prezes działu samolotów cywilnych Airbusa, Guillaume Faury.
Samolot A330-800neo w dwóch krótszych wersjach ma być rywalem B787 Dreamliner i A350: w pierwszej będzie zabierać 257 podróżnych w 3 klasach na odległość do 15 tys. km utrzymując się w powietrzu przez ponad 17 godzin, większa wersja będzie zabierać 406 podróżnych na krótszych trasach. Jest to możliwe dzięki nowym skrzydłom, silnikom Trent 7000 i nowej opcjonalnej maksymalnej wadze przy starcie (MTOW) 251 ton
- Nowy członek rodziny A330 pozwala na loty bez lądowania z Azji Płd.-Wsch. do Europy i między Azją Płd.-Wsch i zachodnim wybrzeżem USA, nad Pacyfikiem. W istocie A330neo jest dostosowanym A330 dzięki postępom technicznym osiągniętym przy A350 - stwierdził na konferencji prasowej w Tuluzie dyrektor marketingu programu A330, Crawford Hamilton.
Rodzina A330neo składa się z dwóch modeli A330-800 i większego A330-900, który uzyskał certyfikat żeglowności we wrześniu i do końca roku zacznie latać w barwach TAP Air Portugal. Prace nad oboma modelami uległy opóźnieniu z powodu późnych dostaw silników. Program certyfikacji A330-800 zakłada ok.300 godzin lotów próbnych, uzyskanie jej w 2019 r. i przekazanie pierwszych sztuk do eksploatacji w 2020 r. Dotąd zamówiły mniejsze dwie linie: Kuwait Airways osiem sztuk 15 października i Uganda Airlines dwie w lipcu.
- To jeszcze młoda rodzina, ale liczy już ok.200 klientów i nie należy zapominać, że linie wolą zobaczyć nowy samolot w działaniu zanim go zamówią - stwierdził główny inżynier A330neo, Francois Kubica. - Dostawy zaczną się w 2019 r., rynek będzie zamieniać nimi starsze A330-200 i B767.