Reklama
Rozwiń

Prywatyzacja operatora lotnisk AENA

Rząd Hiszpanii zatwierdził sprzedaż udziałów w operatorze lotnisk AENA, zaczynając największą prywatyzację od 1997 r. i testując wiarę inwestorów w ożywienie gospodarcze kraju

Publikacja: 25.01.2015 15:25

Prywatyzacja operatora lotnisk AENA

Foto: Bloomberg

Madryt sprzeda 49 proc. akcji na rynku i trzem inwestorom strategicznym. Pierwotna oferta publiczna ma dać 4 mld euro i pozwoli wycenić operatora na 6,45-8,25 mld euro, a wraz z długiem na 18-19 mld. Na sprzedaż przeznaczono 73,5 mln akcji — 31,5 mln dla inwestorów strategicznych i 42 mln dla instytucji i osób prywatnych — w cenie emisyjnej 43-55 euro, cena sprzedaży zostanie ustalona 9 lutego zależnie od popytu. Obrót akcjami zacznie się 11 lutego.

- To cenne aktywa, jest na nie popyt, ale wszystko jest kwestią ceny — stwierdził przedstawiciel jednego z największych w Europie funduszy emerytalnych.

AENA jest największym na świecie operatorem lotnisk, kieruje 46 lotniskami w Hiszpanii (m. in. Madryt, Barcelona, Malaga, Palma de Mallorca, Wyspy Kanaryjskie), ma udziały w Londyn- Luton, w lotniskach w Meksyku i Kolumbii, a wszystkie w ubiegłym roku odprawiły prawie 200 mln podróżnych.

Prywatyzacja odroczona

Oferta pierwotna spółki AENA miała być początkowo przeprowadzona w listopadzie, ale w ostatniej chwili anulowano ją po informacji, że nie przeprowadzono publicznego przetargu na audytora. Firmę poddano ogromnej restrukturyzacji w ramach przygotowań do prywatyzacji. Operator mocno odczuł skutki kryzysu gospodarczego, ale ostatnio jego sytuacja poprawiła się wraz z poprawą perspektyw gospodarczych Hiszpanii, ożywieniem turystyki (w 2014 r. Hiszpanię odwiedziło 65 mln gości) i spadkiem cen ropy. W 2013 r. wypracował zysk 597 mln euro, pierwszy od kryzysu. Po 9 miesiącach 2014 r. AENA zwiększyła obroty o 6,4 proc. do 2,39 mld euro i zysk operacyjny EBITDA o 15,4 proc. o 1,46 mld. Nadal jednak ma dług ok. 11 mld euro.

Po katastrofalnej nauczce z debiutem Bankii w 2011 r., gdy w niecały rok później skarb państwa musiał ratować ten bank sumą 22 mld euro, władze postanowiły działać bezpiecznie i przesunąć debiut AENA na bieżący rok.

AENA nie podała w prospekcie emisyjnym żadnych prognoz swych wyników, natomiast jeden z banków zajmujących się sprzedażą akcji zakłada wzrost EBITDA o 12 proc. w tym roku i o 5 proc. w roku następnym.

- Będziemy mieć długotrwały wzrost liczby podróżnych, co pobudzi jeden z najważniejszych sektorów kraju, turystykę — stwierdziła minister transportu, Ana Pastor na konferencji prasowej po zatwierdzeniu przez rząd sprzedaży udziałów w AENA.

Rośnie zainteresowanie Hiszpanią

Do IPO AENA dochodzi w okresie rosnącego zainteresowania inwestorów hiszpańskimi akcjami. W 2014 r. z 8 ofert pierwotnych trafiło do kas państwa 6,67 mld dolarów; w czerwcu doszło do największej prywatyzacji od 3 lat funduszu inwestycyjnego w nieruchomości Merlin z sumą 1,25 mld euro. W 2013 r. w Hiszpanii nie sprzedano żadnej spółki.

Bankierzy inwestycyjni zakładają znaczne ożywienie w bieżącym roku. — Wszyscy wierzą, że Hiszpania odrobiła pracę domową i że każdy działający w tym kraju będzie mieć duże korzyści — stwierdził Fernando Maldonado, szef działu inwestycyjnego na Hiszpanię i Portugalię w Credit Suisse.

Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny