Niemcy przesiadają się do polskich tramwajów

Po Jenie i Brunszwiku tramwaje z polskiej fabryki otrzyma teraz Lipsk. Nawet 41 pojazdów z serii Tramino budowane przez firmę Solaris ma trafić na ulice Lipska w latach 2016-2020.

Aktualizacja: 08.02.2015 07:13 Publikacja: 07.02.2015 23:01

Niemcy przesiadają się do polskich tramwajów

Foto: materiały prasowe

Będzie to trzeci kontrakt producenta z Bolechowa pod Poznaniem na dostawy pojazdów szynowych dla niemieckich odbiorców. Do Jeny pojechało już 5 składów, do Brunszwiku na razie trzy, ale umowa z tym miastem przewiduje dostarczenie w sumie 18 sztuk Tramino do połowy obecnego roku. Przyszłe dostawy do Lipska potwierdzą duże znaczenie Solarisa jako producenta pojazdów szynowych oraz wzmocnią pozycje firmy na rynku niemieckim, który jest przede wszystkim głównym odbiorcą produkowanych pod Poznaniem autobusów.

Solaris, który w ubiegłym roku wyprodukował rekordową liczbę 1380 autobusów, w roku 2015 jeszcze poprawi ten wynik. Firma planuje wprowadzenie do seryjnej produkcji nowego modelu autobusu miejskiego Solaris Urbino. - W pojeździe wprowadzono wiele udoskonaleń. Ma m.in. lżejszą, jeszcze bardziej trwałą konstrukcję, połączoną z atrakcyjnym wyglądem – zapowiada wiceprezes Solarisa, Dariusz Michalak. W porównaniu z poprzednią generacją Urbino, w nowym autobusie jest więcej miejsc siedzących, a pojazd dzięki niższej masie zużywa mniej paliwa. Bardziej ergonomiczne jest miejsce pracy kierowcy.

W tym roku firma będzie prowadzić prace nad budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym. Projekt takiego autobusu mega o długości ponad dwudziestu metrów realizowany jest w konsorcjum utworzonym wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.

Kolejną premierą 2015 roku będzie autobus klasy midi przeznaczony między innymi do przewozów szkolnych. Jest to nowość w ofercie producenta: prezentacja pojazdu nastąpi podczas październikowych targów Busworld w belgijskim Kortrijk.

Władze firmy, która od uruchomienia produkcji w 1996 roku dostarczyła już 11 tys. autobusów zapowiadają, że Solaris będzie realizował zamówienia zarówno duże, jak i te obejmujące mniejsze ilości pojazdów. – Chcemy reagować na zapotrzebowanie rynku – zadeklarował Zbigniew Palenica, członek zarządu Solarisa.

Solaris to jeden z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 600 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach. Jest firmą rodzinną, należącą do Solange i Krzysztofa Olszewskich.

Firmę czekają jednak zmiany w kierownictwie. Od kwietnia spółką przestanie kierować dotychczasowy prezes, Solange Olszewska. Nowym prezesem zostanie Niemiec, Andreas Strecker. – Solaris nadal pozostanie firmą rodzinną. Będę konsultować z zarządem strategiczne decyzje – zapowiedziała Olszewska.

Transport
Hiszpania, Grecja i Wielka Brytania też mają swoje „Radomie”
Transport
„Mój rower elektryczny” po nowemu. Dopłaty jednak będą, ale dużo mniejsze
Transport
Prezes PPL: Myślimy o partnerze do inwestycji w modernizację
Transport
Finnair odwołuje kolejne loty. Maj ze strajkami
Transport
Czarny tydzień we Francji. Strajkuje załoga kolei SNCF
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku