Boom na lotniska w Chinach

Gdy w małym mieście Mangshi położonym w strefie tropikalnej przy granicy Chin z Myanmar (Birmą) otwarto 20 lat temu lotnisko, korzystało z niego kilka linii. Ostatnio boom na podróże zmienił to: w 2014 r. odprawiło się tam ponad milion pasażerów

Publikacja: 27.06.2015 10:51

Boom na lotniska w Chinach

Foto: Bloomberg

- Na początku mieliśmy trudności z przyciągnięciem linii lotniczych — wspomina wiceszef komisji kierującej rozbudową lotniska, Li Ping. — Teraz mamy kłopot z przyjęciem wszystkich lotów. Mangshi jest jednym z ponad 60 miast, w których trwa rozbudowa lotnisk, w 30 innych powstaje 30 nowych lotnisk regionalnych. Rządowi planiści oceniają, że liczba lotnisk w Chinach wzrośnie do 240 w 2020 r. z około 200 obecnie.

Przewodniczący Chińskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego CAAC, Li Jiaxiang poinformował, że tylko w tym roku zostanie zainwestowane 80 mln dolarów w projekty związane z lotnictwem.

Rynek lotniczy rozkręca się dzięki coraz liczniejszym podróżom w interesach i gwałtownemu rozwojowi turystyki coraz bogatszej klasy średniej z miast wybrzeża i położonych w głębi kraju. Liczba podróżnych udających się dla przyjemności po raz pierwszy zagranicę przekroczyła 100 mln w 2014 r. — wynika z oficjalnych danych. Podróże zagraniczne wzrosną w tym roku o dalsze 10 proc., bo USA, Francja i Australia złagodziły przepisy wizowe.

To skłoni Air China, Eastern Airlines i China Southern Airlines do uruchomienia lotów do Nowego Jorku, Paryża i Sydney z Nanjinu, Wuhanu czy Chengdu albo przynajmniej z międzylądowaniem w tych miastach. Również chińska inicjatywa Jedwabnego Szlaku wpłynie z pewnością na rozwój podroży. Rząd chce tym planem zwiększyć swe wpływy gospodarczo-polityczne w sąsiednich krajach. Częścią tego planu jest stworzenie sieci połączeń kolejowych, drogowych i szlaków lotniczych.

W ubiegłym roku liczba podróżnych, odprawionych na lotnisku Shuangliu w Chengdu wzrosła o 12,6 proc., na Jianbei w Chongqing o 15,8 proc., znacznie więcej od 2,9 proc. zanotowanych w Pekinie czy 4,4 proc. w Kantonie. Lotnisko Gaoqi w Xiamen odprawiło 20,9 mln podróżnych, dużo powyżej swej zaprojektowanej przepustowości 15 mln, lotnisko w Dalian osiągnie ją w 2016 r.

Sceptycy ostrzegają jednak przed tzw. białymi słoniami, projektami, w które przeinwestowano; takim jest lotnisko na wyspie Dachangshan za 6 mln dolarów, z którego mało kto korzysta. Wiele innych ponosi straty z powodu zbyt dużych inwestycji na początku.

Prezes Li z CAAC twierdzi, że rozbudowę lotnisk uzasadniają dane o rosnącej liczbie podróżnych. — Budowa lotnisk powinna wyprzedzać nieco popyt. Oceniając na podstawie doświadczeń rozwiniętego świata, budowa naszych jest daleka do tego. Nadal nie jesteśmy w stanie dorównać popytowi — stwierdził.

Boom trwa

W czerwcu Chiny zatwierdziły budowę 4 dodatkowych lotnisk w prowincjach Xinjiang i Heilongjiang za 16,3 mld juanów (2,63 mld dolarów). Przemysłowe miasto Chongqing na południowym zachodzie kraju jest w trakcie rozbudowy swego za 20,4 mld juanów. Chengdu położone nieco ponad 300 km na północny zachód przygotowuje się do budowy drugiego lotniska z 6 pasami i 4 terminalami kosztem 69,3 mld juanów. — Obecne lotnisko jest bardzo obłożone, trudno kupić tańsze bilety. Wcześniej normalną praktyką był rabat 30-40 proc.  — stwierdza Rose Wang często latająca między Chengdu i Szanghajem. Na wybrzeżu Xiamen i Dalian tworzą sztuczne wyspy pod nowe lotniska, same prace ziemne w Dalian kosztują 26,3 mld juanów.

Ten pęd napędza obroty globalnym dostawcom sprzętu: firmom Thales, Indra Industries, Raytheon, Lockheed Martin i Honeywell Aerospace. W maju Honeywell testował system precyzyjnego naprowadzania lądowania następnej generacji na bazie GPS na szanghajskim lotnisku Pudong, Thales sprzedał  40 systemów radarowych do zarządzania ruchem lotniczym ATM; trafią do Pekinu, Szanghaju i Kantonu, ostatnio Francuzi dodali do listy klientów Urumqi w prowincji Xinjiang.

- Popyt na systemy nawigacji będzie rosnąć, bo coraz więcej lotnisk jest w budowie albo rozbudowie, co doprowadzi do większego popytu na systemy ATM, a także na technologie nadzoru. To oznacza więcej możliwości dla naszego biznesu — stwierdził wiceprezes Thales w Chinach, Xia Jinsong.

W Mangshi, gdzie liczba podróżnych przekroczy wkrótce przepustowość lotniska, trzeba rozwiązać bardziej pilny problem. Pas musi być wydłużony o 400 metrów do 2600, aby mogły na nim lądować A320 Junyao Airlines i B737-800 Xiamen Airlines. Teraz mogą z niego korzystać tylko A3129 i B 737-700. — Pzewoźnicy muszą poczekać, bo nasz pas jest za krótki i nie dość bezpieczny dla większych samolotów — stwierdził Li z komisji rozbudowy lotniska.

Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty