Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę na wybudowanie 2,5-kilometrowego odcinka linii Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Inwestycja rusza praktycznie natychmiast dzięki uchwaleniu przez rząd we wtorek Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Jeszcze w tym miesiącu planowane jest uruchomienie nowych przetargów o wartości przeszło 2 mld zł. Obejma m.in. modernizacje strategicznej linii między Krakowem a Katowicami.
Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to kluczowa inwestycja na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Wybudowanie łącznicy umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne długie postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
- Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to pierwsze od lat, tak ważne przedsięwzięcie w centrum miasta. Pozwoli na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie, skrócenie czasu przejazdów, a także poprawę obsługi podróżnych – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PLK. Podobne inwestycje ułatwiające komunikację planowane są w ramach KPK w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku.
Prace w Krakowie za 258 mln zł wykona konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Zakończenie inwestycji planowane jest w II półroczu 2017 roku. Inwestycja będzie współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejne skrócenie podróży z Krakowa do Zakopanego ma przynieść połączenie dwóch linii kolejowych: Skawina – Żywiec (linia nr 97) i Sucha Beskidzka – Chabówka (linia nr 98). Budowa blisko 700-metrowego łącznika torów miała wystartować wiosną. Gdy będzie gotowy, czas przejazdu do stolicy Tatr skróci się o kwadrans. Planowane zakończenie robót ma nastąpić w połowie przyszłego roku.