Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowa (PLK) liczy na efekty podpisanej w tym celu czteroletniej umowy ramowej na dokumentację środowiskową dla projektów inwestycyjnych perspektywy 2014 – 2020. Zakłada ona powstanie wartej ponad 11 mln zł dokumentacji środowiskowej dla kilkudziesięciu przedsięwzięć związanych z modernizacją linii kolejowych. Do tej pory PLK podpisały 20 umów na wykonanie opracowań środowiskowych związanych z inwestycjami na blisko 900 kilometrach tras.

Przez cztery lata począwszy od listopada 2015 roku PLK ma zrealizować pięć typów opracowań środowiskowych. Zawarte zostały umowy z siedmioma firmami: to BBF, Getinsa Polska, Aecom, Multiconsult Polska, FPP Enviro, Transprojekt Gdański oraz ProSilence. PLK deklaruje, że prowadzi bezpośredni i stały nadzór nad wykonaniem dokumentacji, co ma gwarantować odpowiednią jakość prac. W ramach umowy ramowej prowadzonych jest obecnie 8 pełnych inwentaryzacji przyrodniczych na łączną długość ok. 450 km, m.in. na liniach 201 i 203 Bydgoszcz – Trójmiasto. - Jakość opracowań środowiskowych ma podstawowe znaczenie w procesie uzyskiwania pozwoleń. Natomiast stała współpraca z wykonawcami skutkuje dokładniejszymi wytycznymi do projektów – podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PLK.

Przyspieszenie przygotowań do uruchamiania przetargów jest dla PLK priorytetem. Kolej ma przed sobą arcytrudne zadanie: realizację gigantycznego planu inwestycyjnego wartego 66 mld zł w sytuacji, gdy zaplanowane na nową perspektywę 2014-2020 przedsięwzięcia są już spóźnione o dwa i pół roku. Po zmodyfikowaniu w lipcu Krajowego Programu Kolejowego PLK dopiero rusza z przetargami. To sprawia, że prace na torach zaczną się nie wcześniej niż w 2018 r., a więc w piątym roku obecnej perspektywy finansowej 2014-2020.

W dodatku PLK może mieć spory kłopot z samym przygotowaniem nowych inwestycji. Rynek projektantów jest słaby, bo część pozamykała działalność. Brakuje zwłaszcza dużych jednostek, mogących koordynować działalność mniejszych biur przy realizacji dużych i skomplikowanych przedsięwzięć. W rezultacie PLK będzie realizować wielomiliardowe projekty w formule „buduj”, biorąc projektowanie na siebie dla zagospodarowania części ryzyka, które w wielu projektach minionej perspektywy było po stronie wykonawcy.