Na autostradzie A4 bramki dla A4Go

Od 24 grudnia zarządca płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków uruchomi bramki przeznaczone wyłącznie dla użytkowników elektronicznego poboru opłat. Spółka zachęca do korzystania z tego rozwiązania; m.in. z końcem br. wycofuje ze sprzedaży papierowe abonamenty.

Aktualizacja: 22.12.2016 16:27 Publikacja: 22.12.2016 16:16

Na autostradzie A4 bramki dla A4Go

Foto: materiały prasowe

Jak poinformował w czwartek rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) Rafał Czechowski, od lipca br. - kiedy ruszył elektroniczny pobór opłat - wśród kierowców rozprowadzono ponad sześć i pół tysiąca montowanych w pojazdach urządzeń A4Go.

"Taka liczba uzasadnia wydzielenie bramek dedykowanych odprawie samochodów z zainstalowanym urządzeniem pokładowym. Rozwiązanie to może realnie usprawnić przejazd przez place poboru opłat" – wyjaśnił Czechowski.

Bramki przeznaczone wyłącznie dla kierowców korzystających z tego systemu znajdą się na skrajnych lewych pasach placów poboru opłat; będą przeznaczone tylko do obsługi samochodów osobowych. Przejazd ma odbywać się w trybie "stop & go" (zatrzymaj się i jedź), z udziałem inkasenta, który będzie potwierdzał kategorię pojazdu.

Z elektronicznego poboru opłat A4Go, tak jak dotąd, będzie można korzystać na większości bramek placów poboru opłat. Będą one oznakowane logo A4Go. W nocy przy małym natężeniu ruchu bramki te mogą być nieczynne, ale obsługa przejazdów z elektronicznym systemem będzie odbywać się wtedy na innych czynnych bramkach.

Opcja elektronicznego poboru opłat na płatnym odcinku autostrady A4 między Katowicami a Krakowem zaczęła działać 20 lipca br. Elektroniczne urządzenie pokładowe umożliwia przejazd przez bramki autostradowe bez konieczności przekazywania inkasentowi gotówki, karty czy abonamentu na przejazd.

SAM wdrożył w tym zakresie własne rozwiązanie, oparte o technologię mikrofalową. Jest ono niezgodne z podobnie działającym systemem viaToll, z którego na własnych odcinkach płatnych autostrad korzysta Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Spółka SAM zastrzega, że w przyszłości teoretycznie możliwa będzie współpraca A4Go z systemem rozwijanym przez publicznego zarządcę dróg, jeżeli będzie to - jak teraz - system mikrofalowy.

Wdrożony przez spółkę system dla A4 Katowice-Kraków jest interoperacyjny, m.in. umożliwia współpracę z operatorami Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Dzięki temu można np. płacić za przejazd pojazdów ciężarowych tym odcinkiem za pośrednictwem działającej w kilku europejskich krajach usługi Telepass.

Spółka wdrożyła własne rozwiązanie elektronicznego poboru opłat, aby możliwie usprawniać ruch na bramkach poboru opłat. Ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków stale rośnie – co minutę przez bramki przejeżdża kilkadziesiąt pojazdów. W okresach wzmożonego ruchu tworzą się korki, mimo realizowanego od kilku lat projektu zwiększania przepustowości placów poboru opłat.

W ostatnich latach place te zostały poszerzone. Od początku br. zarządca uruchomił płatności kartą zbliżeniową pod nazwą KartA4 (poza gotówką możliwe jest płacenie kartami bankowymi, flotowymi i paliwowymi, a także poprzez wycofywane obecnie papierowe abonamenty). W lipcu ruszył też system A4Go, oparty - podobnie jak KartA4 - o przedpłacone konta klienta.

Od 1 stycznia 2017 r. nie będzie można kupić już abonamentów. Przez cały 2017 r. ważne będą jeszcze abonamenty kupione w 2016 r. SAM przekonuje, że elektroniczny pobór opłat jest wygodniejszy i tańszy. Rabat na bilety abonamentowe został zniesiony 1 listopada br. Kierowcy samochodów osobowych, którzy wybierają A4Go, doładowują obecnie urządzenia pokładowe impulsami tańszymi o 10 proc.

Urządzenia A4Go wraz z pakietami impulsów można wypożyczać za kaucją i doładowywać w Punktach Obsługi Klienta przy placach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach. A4Go można też zamówić i doładować przez internet.

Jak poinformował w czwartek rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) Rafał Czechowski, od lipca br. - kiedy ruszył elektroniczny pobór opłat - wśród kierowców rozprowadzono ponad sześć i pół tysiąca montowanych w pojazdach urządzeń A4Go.

"Taka liczba uzasadnia wydzielenie bramek dedykowanych odprawie samochodów z zainstalowanym urządzeniem pokładowym. Rozwiązanie to może realnie usprawnić przejazd przez place poboru opłat" – wyjaśnił Czechowski.

Pozostało 88% artykułu
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił