Europa walczy nadal z liniami znad Zatoki

Lufthansa i Air France-KLM zwróciły się do Komisji Europejskiej o zdecydowane przeciwdziałanie nieuczciwych praktykom linii znad Zatoki Arabskiej, gdy trwają prace nad nowa europejską ustawą o rynku transportu lotniczego.

Publikacja: 01.03.2017 17:52

Europa walczy nadal z liniami znad Zatoki

Foto: 123rf.com

Prezesi obu europejskich przewoźników skierowali pismo do komisarz ds.transportu Violety Bulc domagając się, by organ wykonawczy UE sprecyzował praktyki sprzeczne z wolną konkurencję i przewidział jako sankcje ograniczanie praw do ruchu powietrznego.

"Niewiarygodnie szybki od ponad 10 lat rozwój przewoźników znad Zatoki w Europie poważnie zaszkodził sieciom europejskim - napisali. - Brak reakcji byłbym podejściem krótkowzrocznym: krótkoterminowe korzyści dla europejskich konsumentów w postaci niższych stawek istniałyby tylko do czasu usunięcia europejskich linii w dużym stopniu z rynku".

Tradycyjne linie europejskie mocno odczuły szybki wzrost linii znad Zatoki: Emirates, Qatar Airways i Etihad - i zmianę ruchu do Azji. Stale zarzucały im korzystanie z bezprawnych subwencji państwowych - czemu te zaprzeczają - i zwracały się do Unii o działania wobec tego wyzwania.

Lufthansa podjęła współpracę z Etihadem z Abu Zabi, ale nie cofnęła zarzutu o nieuczciwej konkurencji, prezes Carsten Spohr powtórzył w lutym, że odrzucił subwencje podpisując umowę cateringowa i serwisowa z Etihadem.

Pismo stwierdza, że Lufthansa, Air France, KLM, Brussels Airlines, Swiss i Austrian Airlines musiały zrezygnować w ostatnich latach z obsługiwania ponad 30 portów docelowych na Bliskim Wschodzie, w Azji i Indiach.

Komisja pracuje nad nową ustawa, która pozwoli nakładać podatki na linie spoza Unii albo zawieszać im prawa lotów, jeśli stwierdzi, że zaszkodziły liniom europejskim nieuczciwymi subwencjami lub dyskryminującymi działaniami.

Autorzy pisma do Brukseli zwrócili się też, by w rozmowach z Katarem o umowie o usługach lotniczych uwzględniono zmniejszenie subwencji państwowych i zwiększono przejrzystość finansową. "W ramach uzgadniania przez Komisję nowego unijnego porozumienia o usługach lotniczych z Katarem należy w niej wyraźnie potwierdzić, że trzeba ograniczyć nieuczciwe praktyki konkurencyjne i subsydia" - stwierdzili w piśmie.

Prezesi obu europejskich przewoźników skierowali pismo do komisarz ds.transportu Violety Bulc domagając się, by organ wykonawczy UE sprecyzował praktyki sprzeczne z wolną konkurencję i przewidział jako sankcje ograniczanie praw do ruchu powietrznego.

"Niewiarygodnie szybki od ponad 10 lat rozwój przewoźników znad Zatoki w Europie poważnie zaszkodził sieciom europejskim - napisali. - Brak reakcji byłbym podejściem krótkowzrocznym: krótkoterminowe korzyści dla europejskich konsumentów w postaci niższych stawek istniałyby tylko do czasu usunięcia europejskich linii w dużym stopniu z rynku".

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach