Reklama

Europa walczy nadal z liniami znad Zatoki

Lufthansa i Air France-KLM zwróciły się do Komisji Europejskiej o zdecydowane przeciwdziałanie nieuczciwych praktykom linii znad Zatoki Arabskiej, gdy trwają prace nad nowa europejską ustawą o rynku transportu lotniczego.

Publikacja: 01.03.2017 17:52

Europa walczy nadal z liniami znad Zatoki

Foto: 123rf.com

Prezesi obu europejskich przewoźników skierowali pismo do komisarz ds.transportu Violety Bulc domagając się, by organ wykonawczy UE sprecyzował praktyki sprzeczne z wolną konkurencję i przewidział jako sankcje ograniczanie praw do ruchu powietrznego.

"Niewiarygodnie szybki od ponad 10 lat rozwój przewoźników znad Zatoki w Europie poważnie zaszkodził sieciom europejskim - napisali. - Brak reakcji byłbym podejściem krótkowzrocznym: krótkoterminowe korzyści dla europejskich konsumentów w postaci niższych stawek istniałyby tylko do czasu usunięcia europejskich linii w dużym stopniu z rynku".

Tradycyjne linie europejskie mocno odczuły szybki wzrost linii znad Zatoki: Emirates, Qatar Airways i Etihad - i zmianę ruchu do Azji. Stale zarzucały im korzystanie z bezprawnych subwencji państwowych - czemu te zaprzeczają - i zwracały się do Unii o działania wobec tego wyzwania.

Lufthansa podjęła współpracę z Etihadem z Abu Zabi, ale nie cofnęła zarzutu o nieuczciwej konkurencji, prezes Carsten Spohr powtórzył w lutym, że odrzucił subwencje podpisując umowę cateringowa i serwisowa z Etihadem.

Pismo stwierdza, że Lufthansa, Air France, KLM, Brussels Airlines, Swiss i Austrian Airlines musiały zrezygnować w ostatnich latach z obsługiwania ponad 30 portów docelowych na Bliskim Wschodzie, w Azji i Indiach.

Reklama
Reklama

Komisja pracuje nad nową ustawa, która pozwoli nakładać podatki na linie spoza Unii albo zawieszać im prawa lotów, jeśli stwierdzi, że zaszkodziły liniom europejskim nieuczciwymi subwencjami lub dyskryminującymi działaniami.

Autorzy pisma do Brukseli zwrócili się też, by w rozmowach z Katarem o umowie o usługach lotniczych uwzględniono zmniejszenie subwencji państwowych i zwiększono przejrzystość finansową. "W ramach uzgadniania przez Komisję nowego unijnego porozumienia o usługach lotniczych z Katarem należy w niej wyraźnie potwierdzić, że trzeba ograniczyć nieuczciwe praktyki konkurencyjne i subsydia" - stwierdzili w piśmie.

Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama