#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Z Warszawy do Lublina pociągiem w 1,5 godz.

Modernizację kolei robimy kompleksowo, żeby przez 20-30 lat nie wracać na usprawnione linie – mówi Ireneusz Merchel, prezes Polskich Linii Kolejowych, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 09.03.2017 13:26 Publikacja: 09.03.2017 12:54

#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Z Warszawy do Lublina pociągiem w 1,5 godz.

Foto: tv.rp.pl

Gość tłumaczył, że Polskie Linie Kolejowe w tym roku mają plan inwestycyjny na poziomie 5,5 mld zł. - A 2018 r. będzie przełomem, kiedy zakładamy realizację na poziomie ok 10 mld zł. Nigdy w historii na kolei nie było takiej kwoty zrealizowanych inwestycji - mówił Merchel.

Zaznaczył, że Linia Warszawa-Lublin będzie modernizowana od czerwca tego roku. - Przygotowujemy trasy objazdowe, żeby był przejazd zarówno dla pociągów pasażerskich, ale i częściowo towarowych – tłumaczył gość.

- W tym roku rozpoczynamy również odcinek Poznań-Konin – dodał.

Wyjaśnił, że trasy objazdowe dotychczas istniały, ale oferowały niższe prędkości. - Po modernizacji, te linii objazdowe będą służyły lokalnie do ruchu regionalnego. To jest ważne, bo te linie to nie będą stracone pieniądze - stwierdził Merchel.

Podkreślił, że inna istotna inwestycja to Kraków Towarowy – Kraków Lutnicze. - Budujemy dwa tory przez centrum Krakowa. Ta inwestycja zakończy się do 2020 r. - mówił.

Zaznaczył, że w czasie modernizacji czas przejazdu na trasie objazdowej Warszawa-Lublin wynosił będzie 2 godz. 50 min., ok pół godziny dłużej niż teraz. - Z Warszawy do Poznania również czas dotarcia wydłuży się o pół godziny – prognozował.

Podkreślił, że po modernizacji z Warszawy do Lublina pojedziemy 1,5 godz. - Założenie jest takie, że w takim czasie będziemy jeździć na tej trasie w 2021 r. Prędkość na całym odcinku wyniesie 160 km/h – mówił.

Gość tłumaczył, że linia CMK (połączenia Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice) była przygotowywana pod względem geometrycznym na większe prędkości, natomiast niestety ma przestarzałą sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne. - Mamy to w planie do wymiany do końca 2022 r. Chcemy jechać z prędkością 230 km/h od 2023 r. po CMK. W tej chwili na długości 70 km jest 200 km/h, na reszcie 160 km/h – wyjaśnił.

Podkreślił, że CMK jest newralgiczna z punktu widzenia przewozów pasażerskich. - Gdybyśmy wstrzymali ruch pociągów, to w ciągu 3 lat udałoby się ją zmodernizować, ale spowodowałoby to paraliż - tłumaczył Merchel.

- Modernizację robimy kompleksowo, żeby przez 20-30 lat na te linie kolejowe nie wracać – zaznaczył.

Gość tłumaczył, że Polskie Linie Kolejowe w tym roku mają plan inwestycyjny na poziomie 5,5 mld zł. - A 2018 r. będzie przełomem, kiedy zakładamy realizację na poziomie ok 10 mld zł. Nigdy w historii na kolei nie było takiej kwoty zrealizowanych inwestycji - mówił Merchel.

Zaznaczył, że Linia Warszawa-Lublin będzie modernizowana od czerwca tego roku. - Przygotowujemy trasy objazdowe, żeby był przejazd zarówno dla pociągów pasażerskich, ale i częściowo towarowych – tłumaczył gość.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił