Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Adrian Furgalski: Megalotnisko może być drogie

Rząd boi się dotknąć norm hałasu na lotniskach, więc idziemy w kierunku CPK – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 22.09.2017 12:37 Publikacja: 22.09.2017 12:33

#RZECZoBIZNESIE: Adrian Furgalski: Megalotnisko może być drogie

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że Baranów to nie jest zła lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Pod względem logistycznym lokalizacja Baranowa jest w porządku - mówił Furgalski.

Zaznaczył, że jak się mówi o nowym porcie lotniczym na 50 mln pasażerów, trzeba powiedzieć też o kolejach dużych prędkości.

- Musimy je budować, żeby ten port nie był martwy. Tymczasem rząd się zastanawia, czy one są ekonomicznie opłacalne – tłumaczył.

Reklama
Reklama

Furgalski jestem ciągle sceptyczny, czy taki duży port jest nam potrzebny.

- Opowiadałem się za współpracą Okęcia z Modlinem – przypomniał.

Wyjaśnił, że niektórzy mówią, iż „sufit” Okęcia to 25 mln pasażerów, Modlin ma możliwość rozbudowy do 40 mln.

Furgalski Podkreślił, że kolejny rząd boi się dotknąć norm hałasu na lotniskach.

- W Polsce są one bardzo restrykcyjne. Sposoby liczenia hałasu jak są w USA, Francja, Austrii czy Grecji, pozwoliłyby zwiększyć przepustowość lotnisk, także Okęcia, o 20 proc. - tłumaczył.

Zaznaczył, że różnica 1 decybela dla człowieka jest nieodczuwalna, a dla lotniska ma kolosalne znaczenie.

Reklama
Reklama

- Za uporządkowanie tego segmentu rząd się nie weźmie, więc idziemy w kierunku CPK – ocenił.

Przypomniał, że każda analiza usadowienia CPK mówi o tym, że Okęcie trzeba zburzyć.

- Tam są dosyć drogie hotele. Jeśli tam ma być osiedle, to po co hotel wśród bloków. Ciekawe jakie są umowy, czy właściciele hoteli nie będą chcieli odszkodowań. Przenieść się też będzie musiała Agencja Żeglugi Powietrznej. To są utopione pieniądze, ale aglomeracja warszawsko-łódzka nie jest w stanie utrzymać 3 portów – mówił.

 

Skąd weźmiemy kolejne miliony pasażerów

- Mówi się, że potencjał jest w Polsce. Rośniemy 2 razy szybciej niż średnia światowa. Przez parę lat jeszcze tak będzie – tłumaczył.

- Sztucznie ruchu nie zwiększymy. On będzie rósł wraz ze wzrostem PKB – dodał.

Reklama
Reklama

Furgalski podkreślił, że wybudowanie lotniska jest rzeczą prostą.

- Ktoś da na to pieniądze. Mamy jednak masę przykładów wybudowanych portów, w Kanadzie czy Hiszpanii, które stoją puste, albo zostały zburzone, albo sprzedane za psie pieniądze – wyliczał.

Zaznaczył, że to ma być port za 35 mld zł, łącznie z infrastrukturą, ale nikt tego dokładnie nie policzył.

- Wszędzie tam, gdzie się przystępuje do takiej budowy, to zazwyczaj dwukrotnie rośnie ta kwota, więc powinna być w okolicach 50 mld zł. Wydłuża się też czas. Zejdzie pewnie z 15 lat – prognozował.

- Potem to lotnisko musi spłacać kredyty. Wszystkie koszty finansowe wrzuca się w stawki, które płacą linie. To może być drogie lotnisko – ocenił.

Reklama
Reklama

Dodał, że może się wtedy okazać, iż Modlin nie będzie tylko lotniskiem dla tanich linii i może stać się zagrożeniem dla drogiego CPK.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama