Genialni ojcowie X Muzy

W tym tygodniu na małym ekranie dziesięć arcydzieł wybitnych reżyserów. Bez nich kino byłoby jedynie przemysłem produkującym jarmarczną rozrywkę

Aktualizacja: 15.01.2010 13:41 Publikacja: 14.01.2010 15:51

Genialni ojcowie X Muzy

Foto: AFP

Kiedy w 1895 roku bracia Lumiere pokazali światu kinematograf, nie było oczywiste, że narodziła się nowa forma sztuki. Wynalazek przyjęto z zainteresowaniem, ale wydawało się, że ta nowinka techniczna będzie przede wszystkim służyła do zabawiania gawiedzi i nie dorówna teatrowi czy literaturze.

A jednak kino szybko stało się najważniejszą ze sztuk. W Związku Radzieckim tworzył Siergiej Eisenstein, wybitny reżyser, ale także teoretyk filmu i pedagog. Najsłynniejszym jego obrazem jest „Pancernik Potiomkin” (1925) z legendarną sceną masakry ludności cywilnej na schodach w Odessie. Mistrzostwa Eisensteina dowodzi również „Aleksander Newski” (1938).

W zamierzeniu radzieckiej władzy mityczna opowieść o XIII-wiecznym kniaziu, który powstrzymał najazd zakonu krzyżackiego na Ruś, miała służyć umocnieniu kultu Stalina i wskazać na rosnące zagrożenie ze strony III Rzeszy. Jednak kunszt Eisensteina sprawił, że film wykracza poza propagandowe cele. Powstał piękny epos inspirowany średniowiecznym malarstwem. Eisenstein odwrócił symbolikę barw, co dało znakomity efekt w scenie wielkiej bitwy na zamarzniętym Jeziorze Czudzkim. Biel krzyżackich płaszczy i czerń wojsk Aleksandra tworzą porywającą plastycznie wizję konfrontacji dobra ze złem.

[srodtytul]Eksperymenty na widzach[/srodtytul]

Eisenstein przyczynił się do rozwoju montażu, pokazując na czym polega synteza obrazu, słowa i muzyki. Dzięki niemu X Muza zyskała swój niepowtarzalny język.

Pod tym względem kino wiele zawdzięcza też Alfredowi Hitchcockowi. Przez lata mistrz suspensu był lekceważony przez elity intelektualne i recenzentów. Jego filmy uważano za dobrze nakręcone, choć płaskie dreszczowce. Dopiero krytycy z francuskiego pisma „Cahiers du Cinéma” docenili jego talent. Pisali m.in.: „Hitchcock jest jednym z największych wynalazców formy w historii kina. Może tylko Murnau i Eisenstein mogą wytrzymać porównanie z nim pod tym względem. Forma nie zdobi tu treści, lecz tworzy ją”. Nikt nie potrafił budować napięcia z taką maestrią jak twórca „Psychozy”, „Ptaków”, „Okna na podwórze” i „Północ-północny zachód”. Do tego grona arcydzieł zalicza się również „Zawrót głowy” (1958). Hitchcock uwielbiał prowadzić perwersyjną grę z publicznością. A przy okazji eksperymentował, korzystając z różnych konwencji (melodramatu, thrillera, filmu szpiegowskiego, kina akcji).

Wielkim eksperymentatorem kina jest również Duńczyk Lars Von Trier. W swojej karierze spróbował już chyba wszystkich gatunków – od komedii po horror – nieraz wystawiając wrażliwość widzów na próbę. To on starał się odnowić język sztuki filmowej. Gdy w połowie lat 90. ubiegłego stulecia nastała era efektów specjalnych, pisał wraz z kolegami w manifeście Dogmy o potrzebie oczyszczenia filmów z technicznych fajerwerków, które odwracają uwagę od fabuły i gry aktorów. Stosując tę zasadę sam, nakręcił „Królestwo” – serial grozy o pracy lekarzy w kopenhaskim szpitalu. To unikatowa mieszanka horroru, czarnej komedii, satyry obyczajowej i telenoweli.

[srodtytul]Refleksje o sztuce i moralności[/srodtytul]

Twórcą, dzięki któremu kino nauczyło się stawiać pytania będące wcześniej domeną wielkiej literatury lub filozofii, był Ingmar Bergman. W swoich filmach próbował dotknąć tajemnicy śmierci, poruszał problemy moralne i eschatologiczne, przyglądał się kondycji artysty w społeczeństwie. Jego pierwszym arcydziełem był „Wieczór kuglarzy” z 1953 roku. Akcja rozgrywa się u schyłku XIX wieku. Przez Szwecję wędruje trupa cyrkowa. Jej członkowie żyją w nędzy, mają nieustanne problemy z policją. Nie szanują ich ani aktorzy teatralni, ani widzowie. W „Wieczorze kuglarzy” Bergman uświadamia, że kino nie tylko wywodzi się z jarmarcznej rozrywki, ale ma w sobie dużo z cyrku. Jest kierowane do masowej widowni. Oddziałuje na emocje, a nie intelekt. Pełnym goryczy dramatem o istocie sztuki jest także jego „Persona” (1966). Reżyser kreśli specyficzną relację między aktorką, która zdecydowała się na dobrowolne milczenie, a opiekującą się nią pielęgniarką. W „Personie” artyści żywią się emocjami innych, ale są skazani na samotność i wyobcowanie.

TVP Kultura przypomni również inny film o fenomenie sztuki – obsypanego Oscarami „Amadeusza” (1984) Milosza Formana. Mozart zachowuje się w tej opowieści jak nieokrzesany lekkoduch, który nie okupił talentu żadnym wysiłkiem. Głęboko wierzący Salieri, nadworny kompozytor austriackiego dworu, obserwuje karierę młodszego kolegi. Pracował na swoją pozycję i sławę latami, ale mimo to na tle Mozarta jest miernotą. Reżyser pokazuje tragedię człowieka, który uświadamia sobie, że wyobrażenie o geniuszu artystycznym jako łasce pochodzącej od Boga jest iluzją.

Oprócz telewizji publicznej, która będzie pokazywała arcydzieła sztuki filmowej, warto w tym tygodniu włączyć także Ale Kino!. Stacja przypomni bowiem „Hair” Formana (1979). Adaptacja broadwayowskiego musicalu, przywołująca klimat epoki dzieci kwiatów, jest refleksją o granicach wolności jednostki i buncie wobec norm społecznych. Niestety, nie oparła się próbie czasu, choć nie z winy reżysera. Po prostu – długie włosy wyszły już z mody.

[srodtytul]Di Caprio jak Cybulski[/srodtytul]

Miarą wielkości mistrzów są nagrody na renomowanych festiwalach lub rozdziały poświęcone im w encyklopediach dotyczących historii kina. Jednak o sile ich filmów świadczy także to, czy stały się inspiracjami dla kina popularnego. Niebagatelny wpływ na popkulturę wywarł Akira Kurosawa. Zwykle mówi się o nim jako o wybitnym reżyserze szekspirowskich adaptacji, który zbliżył do siebie kultury Wschodu i Zachodu. Warto jednak przypomnieć, ile Kurosawie zawdzięcza Hollywood. Jego „Ukryta forteca” stała się kanwą dla „Gwiezdnych wojen” George’a Lucasa. „Siedmiu samurajów” doczekało się remaku Johna Sturgesa. „Straż przyboczna” – niezliczonej ilości cytatów i zapożyczeń.

W tym tygodniu będziemy mogli obejrzeć „Rudobrodego”. To podobnie jak inne filmy Kurosawy opowieść o poszukiwaniu wolności, wyzwalaniu się spod wpływu tradycji państwa samurajów. Młody praktykant zostaje przydzielony do szpitala dla biedoty prowadzonego przez starego, apodyktycznego lekarza zwanego Rudobrodym. Praca pod okiem surowego mistrza nie spełnia oczekiwań ucznia. Jego ambicją jest bowiem zostanie nadwornym lekarzem szoguna. Z czasem uczy się od mentora i ubogich pacjentów, czym jest odpowiedzialność i powołanie. Symbolem tej przemiany staje się w filmie zrzucenie kimona i założenie lekarskiego uniformu. Kurosawa pokazuje schyłek feudalnej XIX- wiecznej Japonii, otwieranie się kraju na świat.

Mistrzem w portretowaniu dziejowych przemian jest także Bernardo Bertolucci (m.in. „Wiek XX” i „Ostatni cesarz”). W tym tygodniu będzie można obejrzeć jego „Konformistę” o młodym inteligencie, który w czasach narodzin włoskiego faszyzmu przyjmuje zlecenie zabicia swojego profesora.

W tym zestawie rodzimą kinematografię reprezentuje Andrzej Wajda, którego obrazy, szczególnie z okresu polskiej szkoły filmowej, także stały się źródłem inspiracji dla innych artystów. Kiedy Martin Scorsese przystępował do nakręcenia „Infiltracji” z Leonardo DiCaprio, poprosił gwiazdora, by obejrzał „Popiół i diament” i zwrócił uwagę, jak Zbyszek Cybulski gra Maćka Chełmickiego. Ci, którzy podobnie jak DiCaprio będą chcieli zobaczyć tę legendarną kreację, powinni włączyć w tym tygodniu Canal + Film.

[ramka]Ingmar Bergman 2001

„Postanowiłem zostać na uboczu po tym, jak zobaczyłem, że w kinie rozprzestrzeniają się przemoc i prostytucja”

Alfred Hitchcock 1957

„Nigdy nie lubiłem suspensu polegającego na oczywistych trikach, takich jak skrzypienie drzwi. Dla mnie morderstwo przy szemrzącym strumieniu, w blasku słońca, jest bardziej interesujące niż dokonywane w ciemnej przerażającej alei, gdzie poniewierają się zwłoki kotów i jakieś wnętrzności. Czarny charakter bywa u mnie czarujący i dobrze wychowany. To błąd, jeśli się sądzi, że ten „zły” na ekranie musi śmiać się szyderczo, podkręcać swój czarny wąsik czy kopać psa w podbrzusze”

Lars von Trier 2003

„Bardzo tęsknię za robieniem filmów z jedną kamerą, dwójką aktorów i szarym tłem za nimi”. Za każdym razem, gdy w telewizji widzę coś, co ma w sobie choćby odrobinę teatralności, to przestaję skakać po kanałach”

Andrzej Wajda 2006

„Problemem stało się wyłowienie tytułów wartościowych w powodzi sieczki. Po prostu powstaje zbyt dużo filmów. Kiedyś było wiadomo, że w tym roku skończy film Bunuel, Bergman i Kurosawa, a w następnym na przykład Godard. I dziś są wielcy mistrzowie, tylko toną w powodzi tytułów, z których każdy kusi reklamami”

Milosz Forman 2007

„Kocham wariatów, co widać w moich filmach. Nie muszą być nawet geniuszami, byleby wyróżniali się na tle drepczących wokół własnych spraw przeciętniaków odwagą dobijania się o wewnętrzną wolność”

Bernardo Bertolucci 2009

„Film nigdy nie jest wolny od polityki. Już kompozycja kadru i wybór bohatera są politycznymi decyzjami”[/ramka]

Aleksander Newski

tvp kultura | 20.00 | PIĄTEK | 16.45 | sobota

Konformista

2.20 | tvp kultura | SOBOTA

Królestwo

23.15 | tvp kultura | NIEDZIELA

Zawrót głowy

23.40 | tvp 1 | PONIEDZIAŁEK

Hair

8.20 | ale kino! | WTOREK

Popiół i diament

8.30 | canal+ film | WTOREK

Persona

13.15 | tvp kultura | ŚRODA

Wieczór kuglarzy

17.30 | tvp kultura | ŚRODA

Rudobrody

1.00 | tvp kultura | CZWARTEK

Amadeusz

14.35 | tvp kultura | CZWARTEK

Kiedy w 1895 roku bracia Lumiere pokazali światu kinematograf, nie było oczywiste, że narodziła się nowa forma sztuki. Wynalazek przyjęto z zainteresowaniem, ale wydawało się, że ta nowinka techniczna będzie przede wszystkim służyła do zabawiania gawiedzi i nie dorówna teatrowi czy literaturze.

A jednak kino szybko stało się najważniejszą ze sztuk. W Związku Radzieckim tworzył Siergiej Eisenstein, wybitny reżyser, ale także teoretyk filmu i pedagog. Najsłynniejszym jego obrazem jest „Pancernik Potiomkin” (1925) z legendarną sceną masakry ludności cywilnej na schodach w Odessie. Mistrzostwa Eisensteina dowodzi również „Aleksander Newski” (1938).

Pozostało 93% artykułu
Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu