Masłowska na ekranie, czyli serce dresiarza

Literacki debiut Doroty Masłowskiej „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”, czyli „pierwsza powieść dresiarska”, jak ją ochrzczono, podzieliła krytykę, ale sprzedała się w imponującym nakładzie ponad 120 tys. egzemplarzy

Publikacja: 17.04.2010 09:05

Masłowska na ekranie, czyli serce dresiarza

Foto: Canal+

Choć wydawała się nie do przełożenia na język filmu zekranizował ją z powodzeniem Xawery Żuławski. Okazała się wyśmienitym materiałem obrazującym polską mentalność, fobie, priorytety i marzenia. Wszystko, co się przewala przez dzieje bohaterów, to kiczowaty scenariusz, którego szanujący się scenarzysta by nie firmował. Tymczasem to po prostu żałosna i zarazem budująca relacja z autopsji.

W świecie podkręcanym amfą, w którym liczy się tylko biznes, dresiarz Silny (rewelacyjny Borys Szyc), który nie wiadomo co robi, też jest kimś, gdy przedstawia się jako właściciel wytwórni wesołych miasteczek. Napakowany, łysy, sypiący raz po raz „k...mi” pod dresem (z napisem Polska) ma serce i duszę romantyka. I nie potrafi się pogodzić, że Magda (Roma Gąsiorowska) go rzuca.

Krąży między dziewczynami, popadając w kolejne układy emocjonalno-seksualne. Pozna Andżelę w gotyckich czerniach (Maria Strzelecka) pielęgnującą dziewictwo i zmierzającą do kolejnej próby samobójczej. Natasza (Sonia Bohosiewicz) okaże się modelem Horpyny niszczącej wszystko. Z kolei Ala (Anna Prus), studentka-wolontariuszka, to mieszanka ambicji z infantylizmem.

Wszystkie pasują do Silnego, ale Magda jest jedna! Ten komiksowy kosmos dresiarza okazuje się przestrzenią, w którą został wtłoczony. Nie wiadomo, czy Silny jest prawdziwy, czy wyjęty z głowy pisarki. Dorota Masłowska swoim charakterystycznym głosem podpowiada mu tekst, ale życia za swego bohatera nie przeżyje. W tej wojnie toczonej z sobą i ze światem określenie „polsko-ruska” staje się symbolicznym znakiem rozprawy z tandetą i prostactwem.

SOBOTA | Wojna polsko-ruska ****

23.00 | Canal+ | dramat obyczajowy, Polska 2008

Choć wydawała się nie do przełożenia na język filmu zekranizował ją z powodzeniem Xawery Żuławski. Okazała się wyśmienitym materiałem obrazującym polską mentalność, fobie, priorytety i marzenia. Wszystko, co się przewala przez dzieje bohaterów, to kiczowaty scenariusz, którego szanujący się scenarzysta by nie firmował. Tymczasem to po prostu żałosna i zarazem budująca relacja z autopsji.

W świecie podkręcanym amfą, w którym liczy się tylko biznes, dresiarz Silny (rewelacyjny Borys Szyc), który nie wiadomo co robi, też jest kimś, gdy przedstawia się jako właściciel wytwórni wesołych miasteczek. Napakowany, łysy, sypiący raz po raz „k...mi” pod dresem (z napisem Polska) ma serce i duszę romantyka. I nie potrafi się pogodzić, że Magda (Roma Gąsiorowska) go rzuca.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów