Zdolna do wszystkiego

Była gwiazdą lat 80. i 90. Potem uznała, że skoro kino nie ma dla niej ciekawych propozycji, odejdzie do telewizji. Decyzja okazała się słuszna. Za rolę Patty Hewes, bezwzględnej szefowej kancelarii prawniczej w serialu „Układy”, Glenn Close została uhonorowana w 2009 roku nagrodą Emmy

Aktualizacja: 29.04.2010 19:49 Publikacja: 29.04.2010 08:48

Zdolna do wszystkiego

Foto: Getty Images/AFP

Zażartowała kiedyś, że skoro tak często bywa mylona z Meryl Streep, jedną ze swych dobrych przyjaciółek, Akademia Filmowa też mogłaby się pomylić i przyznać jej Oscara. Do tej pory bowiem 63-letnia Close zebrała aż pięć nominacji, pierwszą – już za debiutancki występ w „Świecie według Garpa” (1982), ale statuetki ciągle nie ma.

W jej dorobku jest wiele niezapomnianych kreacji. Była żądną zemsty psychopatką w „Fatalnym zauroczeniu” (1987), perwersyjną i podstępną Madame de Merteuil w „Niebezpiecznych związkach” (1988), a także sadystyczną prześladowczynią szczeniaków Cruellą De Mon w dwóch disneyowskich przebojach: „101 dalmatyńczyków” (1996) i „102 dalmatyńczyki” (2000).

Aktorka przyznaje, że granie czarnych charakterów wychodzi jej znakomicie. Jest tak przekonująca, że publiczność myli ją potem na ulicy z bohaterkami filmów. Takim sposobem stała się postrachem dzieci. Podobno wystarczy, że się głośno zaśmieje albo charakterystycznym głosem Cruelli De Mon powie: „Szczeniaki”. W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że Close prywatnie jest wielką miłośniczką psów, założyła nawet blog, na którym pisze o swoich czworonożnych ulubieńcach.

– Uważam, że aktorka musi do jakiegoś stopnia polubić postaci, które gra, nawet jeśli nikt inny ich nie lubi – powiedziała w jednym z wywiadów. – Nie mam prawa oceniać swoich bohaterek. One zachowują się tak, a nie inaczej z jakiegoś powodu. Zazwyczaj same przeszły kiedyś przez piekło. I mają słabości, które czynią je bardziej ludzkimi. Dlatego, gdy gram te kobiety, na ogół żałuję, że scenariusz nie pozwala mi ich lepiej bronić.

Przygotowując się do roli w „Układach”, Close poprosiła o wskazówki właścicielkę znanej kancelarii prawniczej. Dowiedziała się, jak trudno kobiecie przebić się na takie stanowisko i jak wiele musi wymagać od siebie, żeby zdobyć szacunek podwładnych i pokonać męską konkurencję. W rezultacie jej filmowa Patty Hewes nie zawsze budzi sympatię, manipuluje ludźmi i wykorzystuje ich, ale osiąga zamierzone cele.

Glenn Close urodziła się 19 marca 1947 roku w Greenwich w stanie Connecticut. Jej ojciec prowadził klinikę w belgijskim Kongu, był prywatnym lekarzem prezydenta Mobutu, potem zajął się m.in. badaniami nad wirusem Ebola i nad AIDS.

Glenn dużą część dzieciństwa spędziła w Afryce i w prywatnej szkole w Szwajcarii, potem wróciła do Stanów, ukończyła college, studiowała aktorstwo i antropologię. Zaczęła występować już jako dziecko. Udzielała się też w zespole wokalnym działającym przy wspólnocie religijnej, do której należała jej rodzina.

Od początku pociągał ją Broadway. Za rolę w „The Real Thing” (1984) Toma Stopparda otrzymała nagrodę Tony. Na scenie zauważył ją reżyser George Roy Hill i zaproponował debiut w filmie „Świat według Garpa”. Zagrała pielęgniarkę aktywistkę, matkę głównego bohatera, w którego wcielił się Robin Williams, młodszy od Close o... pięć lat.

Przez trzy lata z rzędu była nominowana do Oscara. Drugą nominację dostała za rolę Sarah Cooper w „Wielkim chłodzie” (1983), kolejną za Iris Gaines w „Urodzonym sportowcu” (1984). W 1987 roku w thrillerze „Fatalne zauroczenie” brawurowo zagrała psychopatkę, która nęka swojego byłego kochanka. Znów była kandydatką do statuetki, tak samo jak rok później, gdy w ekranizacji powieści Laclose’a „Niebezpieczne związki” z Johnem Malkovichem i Michelle Pfeiffer przerażała, a zarazem fascynowała jako mistrzyni dworskich intryg – markiza de Merteuil.

W 1990 roku można ją było oglądać jako Gertrudę w głośnej ekranizacji „Hamleta” z Melem Gibsonem. Rok później pojawiła się w zrealizowanym dla telewizji kostiumowym filmie „Sarah, Plain and Tall” – o dzielnej kobiecie, która wychodzi za farmera (Christopher Walken) i razem z nim dzieli trudy życia na wsi. Na fali sukcesu pierwszej części, w kolejnych latach powstały jeszcze dwa filmy o Sarze Witting. Dosyć oryginalnym pomysłem było pojawienie się Close w „Kapitanie Haku” (1991) w roli... brodatego pirata.

Z powodzeniem występowała też w musicalach. Za kreację w „Bulwarze Zachodzącego Słońca” (zastąpiła inną wykonawczynię na prośbę kompozytora Andrew Lloyda Webbera) otrzymała w 1994 roku kolejną nagrodę Tonny. W 1996 roku zmierzyła się pierwszy raz z postacią Cruelli De Mon, wcieliła się w też pierwszą damę Ameryki w komedii „Marsjanie atakują”. W przeboju kina akcji „Air Force One” (1997) u boku Harrisona Forda była amerykańską wiceprezydent, a w komediodramacie „Kto zabił ciotkę Cookie?” (1999) Roberta Altmana – dyrektorką teatru, która próbuje upozorować zabójstwo tytułowej ciotki. Zagrała też Eleonorę Akwitańską w telewizyjnym „Lwie w zimie” (2003) Andrieja Konczałowskiego, a w „Żonach ze Stepford” (2004) Franka Oza perfekcyjną – ale tylko do czasu – panią domu. W 2005 roku dołączyła do obsady popularnego serialu kryminalnego „The Shield” jako policjantka kapitan Monica Rawling (za tę rolę była nominowana do Złotego Globu i nagrody Emmy).

Prywatnie prowadzi skromne życie, z dala od skandali i paparazzich. Trzykrotnie wychodziła za mąż – od 2006 r. jest żoną biznesmena Davida Shawa.

Schadzka z Wenus | 20.00 | Zone Europa | SOBOTA

Kto zabił ciotkę Cookie? | 12.40 | TVP Kultura | NIEDZIELA

Marsjanie atakują! | 22.35 | TVN | PONIEDZIAŁEK

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów