Aktualizacja: 03.12.2020 11:46 Publikacja: 03.12.2020 11:41
Foto: materiały prasowe
Tegoroczny przegląd zacznie się od klasyki. Spektaklem otwarcia będzie „Fedra” Racine’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Spektakl Teatru Wybrzeże w Gdańsku z Katarzyną Figurą w roli tytułowej. W niedzielny wieczór natomiast widzowie połączą się ze słupskim teatrem Nowym, skąd nadana zostanie inscenizacja Szekspirowskiego „Kupca weneckiego” w reżyserii Szymona Kaczmarka.
Organizatorem spotkań jest Teatr Dramatyczny, a ich kuratorami Tadeusz Słobodzianek – dyrektor teatru i Wojciech Majcherek – kierownik literacki. Tytuł spektaklu Iwony Kempy „Kobiety objaśniają świat” (Teatr Nowy Proxima z Krakowa) jest jednocześnie mottem tegorocznego festiwalu. Wiele przedstawień bowiem porusza aktualną tematykę związaną z kwestią płci, praw kobiet, miejsca kobiet w społeczeństwie, ich spojrzeniu na rzeczywistość. W programie znalazły się m.in. „Panny z Wilka” Iwaszkiewicza w adaptacji i reżyserii Agnieszki Glińskiej (Narodowy Stary Teatr z Krakowa), Będzie też „Transfugium” adaptacja opowiadania Olgi Tokarczuk w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego (kaliski Teatr im. Bogusławskiego). Ewelina Marciniak z zespołem Teatru im. Fredry z Gniezna zaprezentuje „Historię przemocy” Édourd Luis (freely adapter by Jan Czapliński). Będzie też najnowszy spektakl Jana Klaty „Dług” na podstawie głośnej książki antropologa Davida Graebera „Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat”, (Teatr Nowy Proxima w Krakowie). Na zakończenie 16 grudnia widzowie połączą się z Teatrem Śląskim w Katowicach by obejrzeć spektakl „Kurt Gerron. Führer daje miasto Żydom” duetu Jolanta Janiczak, i Wiktor Rubin.
W związku z końcem kontraktu dyrektorskiego Karoliny Ochab zespół artystyczny Nowego Teatru, jednej z najważniejszych europejskich scen, zwrócił się do ministry Wróblewskiej i prezydenta Trzaskowskiego o nominację na dyrektora Michała Merczyńskiego.
Spektakl „Piękna Zośka” z Teatru Wybrzeże oraz muzyczno-teatralne widowisko kaszubskie„Wòlô Bòskô” z Danutą Stenką w Operze Narodowej wpisują się w nurt opowieści o kobiecych dramatach na wsi.
Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.
„Latający Potwór Spaghetti” o tym, jakim bezsensem są dla pisarza i reżysera wiara w Boga i religie, to najmocniejszy spektakl sezonu. Dla osób wychowanych w katolicyzmie bolesny, ale oczyszczający jak rachunek sumienia. Na pewno wyzwalająco śmieszny.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
„Latający Potwór Spaghetti” to najnowsza premiera napisana i wyreżyserowana przez Mateusza Pakułę, obsypanego nagrodami za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Spektakle w Łaźni Nowej od 1 grudnia.
Czy wojsko naprawiło straty poniesione przez mieszkańców kilku wsi koło Malborka, nad którymi z wielką prędkością przeleciał samolot bojowy MiG-29? Są poważne wątpliwości.
Spektakl „Kochany, najukochańszy” powstał z miłości do twórczości Wiesława Myśliwskiego.
Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.
„Latający Potwór Spaghetti” o tym, jakim bezsensem są dla pisarza i reżysera wiara w Boga i religie, to najmocniejszy spektakl sezonu. Dla osób wychowanych w katolicyzmie bolesny, ale oczyszczający jak rachunek sumienia. Na pewno wyzwalająco śmieszny.
Brytyjskie linie lotnicze Jet2.com i biuro podróży Jet2holidays uruchomiły sprzedaż lotów i wycieczek z Wielkiej Brytanii na jarmark bożonarodzeniowy w Gdańsku.
W „Plus Minus” (nr z 30 listopada) Bartosz Nosal pisze o czterdziestoleciu polskiej legalnej kasety VHS. W łódzkim Teatrze Powszechnym przez jej pryzmat można się przyjrzeć polskiemu kapitalizmowi w sztuce Marcina Bałczewskiego. A także Polsce i Polakom po 1989 r.
„Miłość”, premiera Teatru Telewizji z 25 listopada prowokuje do rozważań o artystycznych walorach i granicach przyzwoitości dotyczących pełni autorstwa tekstu. Spektakl dostępny jest w VOD.
W spektaklu Wojciecha Farugi w Narodowym są odwołania do Holokaustu, II wojny światowej, jest krytyka chciwości i obłudy Kościoła oraz rządów totalitarnych. Są Wałęsa, Chaplin, Hitler i Maria Callas. Brakuje tylko Matki Teresy i psa Baskerville’ów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas