W pogoni za ideałem

Poznański spektakl na podstawie wziętej książki z 1958 roku.

Publikacja: 08.05.2008 13:30

Poznańska aktorka Marta Marchow, związana ze środowiskiem teatrów alternatywnych, sięgnęła do tekstu poradnika dla kobiet autorstwa Jacqueline du Pasquier. Stworzony na jego kanwie monodram „Przewodnik elegancji” można będzie zobaczyć w czwartek w Teatrze Wytwórnia.

Francuska książka przetłumaczona na polski i wydana w naszym kraju w 1958 roku była wziętą i obowiązkową lekturą każdej kobiety pretendującej do miana damy. Marta Machow w zakamarkach rodzinnego domu odnalazła egzemplarz należący do jej babki.

Dziś bawi widzów archaiczny język, moralizatorski ton i dyktatorskie zapędy autorki. Jacqueline du Pasquier tonem nieznoszącym sprzeciwu poucza czytelniczki, jak osiągnąć doskonałość wyglądu i zachowania.

Przez pół wieku zmienił się kanon urody, przeobraziła się sfera obyczajowa i wyzwania stojące przed młodymi kobietami, ale marzenie o byciu damą pozostało. Wciąż aktualnie brzmią pytania: czy warto za wszelką cenę dążyć do perfekcyjnego wyglądu i nienagannego zachowania, czy w pogoni za nieosiągalnym ideałem nie tracimy z oczu czegoś znacznie ważniejszego?

W spektaklu usłyszymy piosenki z repertuaru Catheriny Valente, estradowej gwiazdy, która w latach 50. i 60. uchodziła za uosobienie piękna.

Monodram na podstawie tekstu Jacqueline du Pasquier wg scenariusza i w wykonaniu Marty Marchow

Teatr Wytwórnia, Warszawa, ul. Markowska 18, tel. 022 741 23 05, czwartek (15.05), godz. 20

Poznańska aktorka Marta Marchow, związana ze środowiskiem teatrów alternatywnych, sięgnęła do tekstu poradnika dla kobiet autorstwa Jacqueline du Pasquier. Stworzony na jego kanwie monodram „Przewodnik elegancji” można będzie zobaczyć w czwartek w Teatrze Wytwórnia.

Francuska książka przetłumaczona na polski i wydana w naszym kraju w 1958 roku była wziętą i obowiązkową lekturą każdej kobiety pretendującej do miana damy. Marta Machow w zakamarkach rodzinnego domu odnalazła egzemplarz należący do jej babki.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły