Reklama

Perceval wystawia Zolę w Krakowie

„Sex, hajs i głód, kronika rodzinna wg Emila Zoli” to trzeci spektakl Luka Percevala, ważnego europejskiego reżysera, w Narodowym Starym Teatrze. Premiera 18 stycznia.

Publikacja: 16.01.2025 04:42

Ewa Kaim na próbie spektaklu Luka Percevala

Ewa Kaim na próbie spektaklu Luka Percevala

Foto: Mat.Pras./Mariia Shulga/ Narodowy Stary Teatr

Luk Perceval, reżyser „3SIÓSTR” według Antona Czechowa i „Pewnego długiego dnia” według Eugene’a O’Neilla powrócił na scenę Narodowego Starego Teatru w Krakowie, przygotowując adaptację monumentalnego cyklu powieści „Les Rougon‑Macquart” autorstwa Emila Zoli, jednego z najsłynniejszych pisarzy francuskich.

Reklama
Reklama

Luk Perceval w Starym Teatrze

Perceval w Narodowym Starym Teatrze wraca więc do Zoli, którego wystawiał już w formie trzech spektakli, granych również jako maraton teatralny, koprodukowany w latach 2015–2017 przez Ruhrtriennale i Thalia Theater w Hamburgu. Wtedy poszczególne części nazywały się „Miłość”, „Głód”, „Pieniądze”, całość zaś, „Trylogia mojej rodziny”, trwała osiem i pół godziny, nazwana również „Zola Marathon”. 12 aktorów wcielało się w różne postaci sagi, grała m.in. urodzona w Polsce aktorka Thalii Patrycja Ziółkowska.

Czytaj więcej

„Pewnego długiego dnia”: Długi dzień podróży przez noc

Już wcześniej Perceval zastosował kolaż wielu tytułów cyklu, wystawiając w 1999 r. „Schlachten” według Szekspira i jego opowieści o dynastycznej Wojnie Dwóch Róż. Zdjęcia „Szlachten” z afisza Festiwalu Salzburskiego zażądał oburzony ówczesny prawicowy kanclerz Austrii Jorg Haider, który potem zginął w wypadku samochodowym po spożyciu alkoholu i wizycie w gejowskim klubie.

Reklama
Reklama

Perceval zajął się jednym z najsłynniejszych cyklów powieściowych. Emil Zola po niepowodzeniach dramatów „Teresa Raquin” i „Spadkobierców pana Rabourdin” postanowił zająć się stworzeniem monumentalnego powieściowego fresku, analizującego naukową metodą stosunki społeczne epoki II Cesarstwa we Francji. Rezultatem jest właśnie 20-tomowy cykl „Rougon-Macquartowie. Historia naturalna i społeczna rodziny za Drugiego Cesarstwa” opublikowany w latach 1871–1893. Osobno wciąż czyta się „Nanę”, „Germinal” czy „Bestię ludzką”.

Czytaj więcej

„1984” Orwella 40 lat później

Z jednej strony powstał ważny dokument epoki, z drugiej zaś wzorzec społeczno-politycznej powieści naturalistycznej, która miała ogromny wpływ na rozwój światowej literatury. Teoretyczny wstęp do lektury stanowi „Powieść eksperymentalna”.

Anna Dymna w Starym Teatrze

Spektakl Percevala składa się z trzech części, które zgodnie z tytułem są stematyzowane i poświęcone zajawionym w tytule kwestiom. Wykładnia krakowskiego spektaklu jest następująca: francuski powieściopisarz uczynił bohaterami powieści ludzi reprezentujących trzy pokolenia rodziny, a jednocześnie szeroki przekrój społeczny – z góry, średnich szczebli i dołów drabiny społecznej. To przedsiębiorcy, mężowie stanu, górnicy, lekarze, sprzedawcy i ekspedientki, rewolucjoniści, prostytutki. Każda z bohaterek i bohaterów mierzy się z nowymi wyzwaniami, ale i ze spuścizną rodziny oraz wcześniejszych pokoleń. To spadek duchowy i materialny, zwyczaje i nawyki: poza majątkiem i biedą, również alkoholizm, dolegliwości zdrowotne, w tym psychiczne. Ale i ambicje oraz talent artystyczny.

Czytaj więcej

„3Siostry": Europa i Monty Python

Kolejny kontekst stanowią realia społeczne i polityczne. Zola przedstawił bowiem głębokie zmiany kapitalistyczne i przemysłowe zachodzące pod koniec XIX w. Stworzył opowieści o poszukiwaniu szczęścia, miłości i lepszego życia, ale też historie o chciwości i pożądaniu. W swojej adaptacji słynnej sagi Luk Perceval zadaje też postawione przez Zolę pytania: co determinuje rozwój ludzkości? Jak kapitalizm i industrializacja wpływają na nas. Jak staliśmy się ludźmi, którymi jesteśmy dzisiaj? Czy ludzkość może stać się „lepsza”?

Reklama
Reklama

Występują: Anna Dymna, Roman Gancarczyk, Magda Grąziowska, Ewa Kaim, Aleksandra Nowosadko, Małgorzata Zawadzka, Krzysztof Zawadzki, Justyna Skoczek (muzyka na żywo). Scenariusz „Karma Zola” przetłumaczyła na polski wybitna tłumaczka Sława Lisiecka.

Spektakl powstaje w ramach projektu partnerskiego „Polski teatr – Europa”, współtworzonego przez Narodowy Stary Teatr i Instytut Adama Mickiewicza. Jest dofinansowany ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Teatr
Nie żyje Piotr Cieplak, reżyser m. in. „Nart Ojca Świętego" Jerzego Pilcha
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Teatr
Florentina Holzinger na początek Festiwalu Boska Komedia w Krakowie
Teatr
Michał Merczyński: nowy spektakl Warlikowskiego i debiut Komasy w Nowym Teatrze
Teatr
Sowieci i naziści w litewskich „Dziadach" Skrzywanka w Kownie, gdzie powstały
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Teatr
Teatr Wielki, który nie stał się cerkwią
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama