Łódź zapleczem teatralnej polityki rządu

Stanowisko redaktora naczelnego „Dialogu”, jednego z najważniejszych polskich czasopism poświęconych dramaturgii współczesnej, objął Antoni Winch, kojarzony z „dobrą zmianą”. Ma „pogłębiać linię czasopisma”.

Publikacja: 26.04.2023 17:27

Antoni Winch (na zdjęciu) zastąpił na stanowisku Jacka Sieradzkiego, który po ponad trzydziestu lata

Antoni Winch (na zdjęciu) zastąpił na stanowisku Jacka Sieradzkiego, który po ponad trzydziestu latach sprawowania tej funkcji, przeszedł na emeryturę.

Foto: mat.pras.

Miesięcznik „Dialog” to czasopismo patronackie Instytutu Książki wydawane na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nominacja nowego naczelnego jest interpretowana w środowisku teatralnym jako część szerszego procesu niszczenia pluralizmu i wprowadzania do instytucji kultury podległych ministrowi kultury lub przez niego współprowadzonych - osób bliskich obecnemu rządowi.

W dalszym planie są wybory parlamentarne i dwie prognozy Zjednoczonej Prawicy: „jeśli wygramy to i tak obsadzimy wszystko” (niszcząc resztki pluralizmu), „jak przegramy - sporo czasu zajmie zanim nas wyrzucą".

„Dialog” obecna władza traktowała jako pismo lewicowe, a wręcz „lewackie”. Lewicowa od zawsze była też „Twórczość”. Jak czytamy w komunikacie Instytutu Książki, Antoni Winch „od 2021 roku redaguje dział prozy miesięcznika „Twórczość”.” Stało się to możliwe, ponieważ od od 2021 r. redaktorem naczelnym „Twórczości” jest Mateusz Werner.

W tym samym komunikacie czytamy, że Winch „od 2022 roku kieruje działem literackim Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi”.

To ten teatr, w którym władze samorządu wojewódzkiego zdominowane przez Zjednoczoną Prawicę, wiele razy próbowały osadzić na fotelu dyrektora Michała Chorosińskiego, tak się składa, męża Dominiki Chorosińskiej, aktorki, ale i posłanki PiS. Pierwsze próby skończyły się odrzuceniem Chorosińskiego przez komisję konkursową, protestował również zespół, obawiający się utraty prestiżu. Nie przeszkadzało to Urzędowi Marszałkowskiemu mianować Chorosińskiego p.o. dyrektora.

Czytaj więcej

Władze używają Solidarności do poparcia męża posłanki PiS

W kolejnym konkursie Chorosiński w końcu został dyrektorem i będzie nim od września. Ale już teraz w Jaraczu można oglądać m.in. „Dziady” Adama Sroki – na razie bez nielubianej przez władzę części III, uważane za konkurencyjne wobec spektaklu Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie, gdzie dyrektor Krzysztof Głuchowski wciąż ma status odwoływanego, po krytyce ministra edukacji Przemysława Czarnka.

Pikanterii dodaje, że Michał Chorosiński jako dyrektor Teatru im. Jaracza jest aktorem Teatru Klasyki Polskiej, a także „koordynatorem teatru”. To ten teatr, który całkiem niedawno otrzymał status instytucji prowadzonej przez Ministerstwo Kultury, a także 10 mln budżetu rocznie. Rzecz w tym, że nie ma siedziby, tymczasem o budżecie 10 mln zł rocznie nie może marzyć wiele instytucji teatralnych, mających na utrzymaniu ogromne gmachy i stałe zespoły, liczące po kilkadziesiąt osób i więcej. Warto dodać, że posłem RP z Łodzi jest Piotr Gliński, wicepremier i minister kultury. To on na jednym ze spotkań, sugerował że… warto mieć swojego posła.

Powołanie nowego naczelnego „Dialogu” związane jest z tym, że Jacek Sieradzki, po ponad trzydziestu latach sprawowania tej funkcji  (od 1991 r.) przeszedł na emeryturę.

Antoni Winch jest adiunktem w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. W pracy naukowej zajmuje się twórczością Stanisława Ignacego Witkiewicza, Sławomira Mrożka i Hanocha Levina.  Otrzymał m.in. nagrodę za najlepszy scenariusz oryginalny słuchowiska radiowego na festiwalu Dwa Teatry Sopot 2016 (organizowanego przez TVP) za słuchowisko „Zagwazdrane żyćko. Rzecz o zakopiańskiej miłości” (reż. Łukasz Lewandowski) i Grand Prix festiwalu Dwa Teatry Sopot 2018 jako współautor scenariusza słuchowiska „Ordonka” (reż. Dariusz Błaszczyk). Na łamach „Dialogu” publikował eseje i teksty dramatyczne.

Jak czytamy w informacji Instytutu Książki, Antoni Winch ocenił, że działalność miesięcznika „Dialog”, prowadzona przez dotychczasowy skład redakcyjny, nakierowana była, z jednej strony, na sprawy literatury dramatycznej i teatru, z drugiej zaś, na szeroko rozumiane sprawy społeczne, ekonomiczne, obyczajowe, kulturowe, polityczne itp. co stanowi wartość niewątpliwie godną zachowania.

Nowy redaktor naczelny przypomniał, „że aktualna linia czasopisma wymaga nie tylko utrzymania, ale także pogłębienia – otwarcia na nowe interpretacje, dyskursy i refleksje”.

„Dialog” to miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej – teatralnej, filmowej, radiowej i telewizyjnej. Został założony w 1956 roku przez Adama Tarna.

Miesięcznik „Dialog” to czasopismo patronackie Instytutu Książki wydawane na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nominacja nowego naczelnego jest interpretowana w środowisku teatralnym jako część szerszego procesu niszczenia pluralizmu i wprowadzania do instytucji kultury podległych ministrowi kultury lub przez niego współprowadzonych - osób bliskich obecnemu rządowi.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
"Wypiór". Mickiewicz był hipsterem i grasuje na Zbawiksie
Teatr
Krystyna Janda na Woronicza w Teatrze TV
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO