Drugi raz w historii Festiwalu Rozdroże zaproszono zespoły z Francji. – Będziemy gościć artystów dwóch pokoleń, z jednej strony zaprezentuje się Mathilde Monnier, choreografka, która swoje prace pokazywała już w latach 70., z drugiej – Christian Rizzo, który tańczył w zespole Monnier, a sam zaczął działać w latach 90. – mówi Janusz Marek, założyciel i kurator festiwalu.
– Uzupełnieniem tych pokazów będzie wizyta pracującej na Zachodzie Kai Kołodziejczyk, tancerki rozpoczynającej dopiero pracę jako choreograf. Premierowa prezentacja „Brith Out...“ jej zespołu Universal Law of Impermanence to symboliczny początek drogi, którą wybrała.
[srodtytul]Spojrzenie w psychikę[/srodtytul]
Gwiazda festiwalu Mathilde Monnier od lat interesuje się psychologią i psychiatrią, ma nawet doświadczenia praktyczne (pracowała m.in. z osobami autystycznymi). Przygotowywane przez nią spektakle są więc swoistym starciem świata wewnętrznego z tym zewnętrznym. W Teatrze Wielkim grupa Monnier, czyli Centre Choreographique National de Montpellier Languedoc-Roussillon, wystawi we wtorek i środę (4 – 5.11) choreografię „Tempo 76“ poświęconą formie unisono – ruchowi symultanicznemu wykorzystywanemu podczas pochodów, parad czy pokazów cheerliderek.
– Pamiętam, jak w latach 80., w czasie eksplozji tańca współczesnego we Francji [forma unisono] stanowiła tabu w środowisku tanecznym, lecz mimo to mogła być wykorzystywana dla spektakularnych efektów w zakończeniach spektakli – wspomina Monnier. – W „Tempo 76“ chciałabym przywołać unisono zarówno w sposób krytyczny, jak i radosny.