Psalmy, lamenty i pieśni wygnania

Polska premiera już „Return to the Voice" już 19 grudnia 2014 r. o godz. 19:00 w Katedrze Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

Aktualizacja: 08.12.2014 16:24 Publikacja: 08.12.2014 14:31

Return to The Voice; fot. Mateusz Bral

Return to The Voice; fot. Mateusz Bral

Foto: materiały prasowe

„Return to the Voice" to spektakl muzyczny, który powstał na bazie gealickiej muzyki, technik wykonawczych oraz istoty tradycji przekazu ustnego dawnych Szkotów. Tę dawną, niemal zapomnianą tradycję przedstawił w nowym wydaniu Teatr Pieśń Kozła.

Artyści stworzyli spektakl dzięki wyprawom badawczym do Szkocji. W 2012 roku podróżowali do Fort William, na wyspę Skye, do Edynburga i Glasgow, we wrześniu 2013 roku na wyspy Lewis i ponownie na Skye. Twórców spektaklu zainspirowały gaelickie psalmy i lamenty, a także pieśni wygnania z czasów, gdy Szkoci masowo emigrowali.

- Tradycyjne pieśni odzwierciedlają głębokie korzenie kultury. Poprzez melodię i słowa opowiada się pewną historię. Ale my nie chcieliśmy tylko kopiować dawnych pieśni. Nasz spektakl jest raczej fantazją o szkockiej kulturze, wzbogacaną o obce elementy i przełożoną na język polifonii – mówi Grzegorz Bral, reżyser spektaklu i dyrektor Teatru Pieśń Kozła. – Opowiadamy kilka historii jednocześnie i odkrywamy światy, o których istnieniu sami nie wiedzieliśmy.

Stworzeniem niezwykłej muzyki zajęli się kompozytorzy Jean–Claude Acquaviva i Maciej Rychły. Do pracy została zaproszona Anna Maria Jopek – wybitna wokalistka jazzowa.

Utwory na jeden głos zostały przekształcone w przeszywające polifoniczne pieśni. Niemal wszystkie są wykonywane w zanikającym języku gaelickim.

Polska premiera „Return to the Voice" odbędzie się 19 grudnia 2014 r. o godz. 19:00 w Katedrze Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

Kolejne spektakle odbędą się w dniach 20, 21 grudnia 2014 o godz. 19.00 i 21 grudnia również o godz. 21:30.

Reżyseria: Grzegorz Bral

Muzyka: Maciej Rychły, Jean-Claude Acquaviva

Kierownik muzyczny: Kacper Kuszewski

Obsada: Anna Maria Jopek, Emma Bonnici, Henry McGrath, Ilenia Cipollari, Julianna Bloodgood, Kacper Kuszewski, Łukasz Wójcik, Maria Sendow, Monika Dryl, Paolo Garghentino, Rafał Habel, Christopher Sivertsen

Kostiumy: Maria Moiseeva

www.returntothevoice.com

www.piesnkozla.pl

Teatr Pieśń Kozła przez lata swej działalności zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich i awangardowych zespołów europejskich. Wykorzystuje w swej praktyce unikalny trening aktorski nazwany Techniką Koordynacji. Nieustannie poszukuje nowych rozwiązań artystycznych i wciąż rozwija swoje spektakle w celu otworzenia i pogłębienia perspektywy unikalnych doświadczeń, które pozwoliłyby widzom odkrywać własną wrażliwość. Zarówno trening, jak i próby oraz spektakle, traktowane są jako część nieustannego procesu i rodzaj pracy „laboratoryjnej", pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji.

Trening zawsze integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Te składające się na spektakl elementy sprawiają, że jest on głęboko zakorzeniony w muzyczności i potrafi przemawiać do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Teatr dąży do międzyludzkiego spotkania i otwartości, które stanowią zalążek autentycznego doświadczenia.

„Return to the Voice" to spektakl muzyczny, który powstał na bazie gealickiej muzyki, technik wykonawczych oraz istoty tradycji przekazu ustnego dawnych Szkotów. Tę dawną, niemal zapomnianą tradycję przedstawił w nowym wydaniu Teatr Pieśń Kozła.

Artyści stworzyli spektakl dzięki wyprawom badawczym do Szkocji. W 2012 roku podróżowali do Fort William, na wyspę Skye, do Edynburga i Glasgow, we wrześniu 2013 roku na wyspy Lewis i ponownie na Skye. Twórców spektaklu zainspirowały gaelickie psalmy i lamenty, a także pieśni wygnania z czasów, gdy Szkoci masowo emigrowali.

Pozostało 80% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie