Jeśli ktoś zadaje pytanie, dlaczego gdański Teatr Szekspirowski nawiązujący do tradycji elżbietańskich postanowił zaprosić sztukę japońską, to odpowiedzi na nie jest kilka.
Pierwsza, najbardziej oczywista, wiąże się z sobotnim występem w Gdańsku aktorki Aki Isoda, która przedstawi portrety dwóch szekspirowskich bohaterek. Połączy sztukę europejską z japońską tradycją. Jako Lady Makbet Aki Isoda występuje w kostiumie w stylu zachodnim. W Ofelii pojawia się w kimonie, ukazując kobietę ograniczoną przez czynniki zewnętrzne.
W piątek natomiast inna artystka TO-EN zaprezentuje spektakl o pokusie uwodzenia, zatytułowany„Róża pustyni". TO-EN specjalizuje się w tańcu butoh. Jak na sztukę japońską, ta technika taneczna ma krótką historię – butoh wykrystalizował się w połowie XX w., ale odwołuje się do starych obrzędów, wierzeń oraz ludowej estetyki.
Butoh jest tańcem buntu i sprzeciwu wobec wyuczonej doskonałości ruchu, próbą odnalezienia własnej oryginalnej twórczości. Połączenie tradycji z nowatorskimi poszukiwaniami dobrze wpisuje się w profil działalności Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku.
Program weekendu japońskiego uzupełniają trzy wykłady poświęcone teatrowi w tym kraju. Niedzielne popołudnie przyniesie ponadto spotkanie z japońską animacją, a imprezę zakończy pokaz dwóch filmów fabularnych: romantycznej historii miłosnej „Ogród słów" oraz „Podróż z Haru". To opowieść o rozpadzie międzyludzkich związków we współczesnej Japonii.