Borys w tanecznym remiksie "Unisono"

KOMUNA// WARSZAWA zaprasza 22–23 czerwca na RE// MIX zrealizowany w wyniku konkursu ogłoszonego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca

Publikacja: 20.06.2013 13:54

Borys w tanecznym remiksie "Unisono"

Foto: ROL

Performans taneczny „UNISONO" Aleksandry Borys, młodej tancerki i choreografki, powstał na podstawie twórczości pionierki tanecznej improwizacji Anny Halprin.

Anna Halprin, uznawana za prekursorkę ruchu hipisowskiego, w swojej pracy odwoływała się przede wszystkim do źródeł tańca i jego pierwotnej aktywności witalnej. Interesowały ją struktura i dynamika ruchu, który mogła potem wykorzystać jako materiał choreograficzny. Taniec był dla niej celem samym w sobie, odrzucała przekonanie, że mogą zajmować się nim tylko profesjonaliści.

Pod koniec lat 40. XX wieku przeniosła się z Nowego Jorku – centrum tańca współczesnego – do San Francisco, gdzie działały jedynie trzy niewielkie zespoły taneczne. W 1955 roku założyła San Francisco Dancers' Workshop, które stało się ważnym ośrodkiem edukacyjnym przyciągającym takich artystów jak Trisha Brown, Yvonne Rainer, John Cage. Źródłem inspiracji był dla niej Bauhaus i jego idea zaangażowania w proces współtworzenia różnych mediów artystycznych. Do współpracy zapraszała artystów zajmujących się rozmaitymi dziedzinami sztuki. W ten sposób narodziły się scory/recepty (ang. scores).

Scory przede wszystkim stanowiły zapis zasad, zadań oraz założeń działania. Nie tylko tancerze, ale również wszyscy artyści zaangażowani w projekt mogli z nich korzystać i współpracować ze sobą na równych zasadach. Od klasycznej choreografii odróżniało je to, że pozostawiały w spektaklu miejsce na nieookreśloność, niedopowiedzenie. Wymagało to od performera jednocześnie świeżości w działaniu oraz świadomości i ogromnej koncentracji.

Studio, w którym pracował zespół Halprin, mieściło się na otwartym powietrzu, co spowodowało, że choreografka wpadła na pomysł umiejscowienia tańca nie tylko na teatralnej scenie, ale również w każdym innym możliwym miejscu. Traktowała ruch jako efekt sytuacji, w której znajduje się tancerz. Wszystkie elementy w spektaklu były dla niej równe, żadne z używanych mediów nie mogło dominować.

- W moim remiksie chcę, wraz z towarzyszącymi mi artystkami, sprawdzić, jak metody i sposoby pracy Anny Halprin przekładają się na naszą rzeczywistość. Ciekawi mnie, jak po wielu latach bardzo specyficznej pracy w zamkniętym studiu wyjście „na otwarte przestrzenie" wpłynie na ciało i jego ruch, na moją praktykę choreograficzną. Pragnę się przekonać, na ile obserwacje i przemyślenia wynikające podczas tej pracy będą się pokrywać, a na ile będą się różnić od tego, do czego doszła Anna Halprin. Zainspirowana jej twórczością, podążam za myślą artystki: „tancerz jest jednym z elementów obrazu" – mówi Aleksandra Borys.

Po sobotniej premierze odbędzie się spotkanie z twórczyniami, prowadzone przez Arka Gruszczyńskiego. Szczegółowe informacje: komuna.warszawa.pl

Performans taneczny „UNISONO" Aleksandry Borys, młodej tancerki i choreografki, powstał na podstawie twórczości pionierki tanecznej improwizacji Anny Halprin.

Anna Halprin, uznawana za prekursorkę ruchu hipisowskiego, w swojej pracy odwoływała się przede wszystkim do źródeł tańca i jego pierwotnej aktywności witalnej. Interesowały ją struktura i dynamika ruchu, który mogła potem wykorzystać jako materiał choreograficzny. Taniec był dla niej celem samym w sobie, odrzucała przekonanie, że mogą zajmować się nim tylko profesjonaliści.

Pozostało 82% artykułu
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"