Granice intymności

Jesteśmy już po pierwszych spektaklach festiwalu Ciało/Umysł. Początek był mocny, a i tak przed nami jeszcze kilka bardzo ciekawych prezentacji.

Publikacja: 24.09.2009 10:29

Laurence Yadi i Nicolas Cantillon, którzy tworzą parę zarówno w życiu prywatnym jak i na scenie (to

Laurence Yadi i Nicolas Cantillon, którzy tworzą parę zarówno w życiu prywatnym jak i na scenie (to członkowie Compagnie 7273), przedstawią w tańcu wzloty i upadki swojego związku, czerpiąc inspiracje z baletów romantycznych. Pokaz choreografii „ROMANCE-S” we wtorek w Centralnym Basenie Artystycznym

Foto: Dorothee Thebert

Wybierając te najbardziej poruszające, nie sposób nie wymienić pracy Stevena Cohena (rocznik 1962), który zaliczany jest do grona najbardziej radykalnych artystów na świecie. Cohen komentuje tematy polityczne, rasowe, pyta o tożsamość płciową, konflikty społeczne itp. Sam żyje na granicy różnych kultur, nie pasując do żadnej z nich – jest „człowiekiem wyklętym” – białym mieszkańcem RPA, Żydem i gejem.

W sztuce wykorzystuje nie tylko własne ciało, ale i dziwaczne kostiumy, maski i akcesoria. Jak to robi, zobaczymy w poniedziałek w Teatrze Studio, gdzie zaprezentuje trzy występy solowe (dwa filmowe).

– Trudno jest mi mówić. Jeszcze trudniej zachować milczenie. Upublicznienie własnych sekretów zawsze oznacza wejście w bardzo niebezpieczny związek wzajemnego zaufania. Tańczyć aż do krańców samego siebie, to być w sercu przeciwstawnych sił, pamięci i wyobraźni, stref prywatnych i publicznych, dumy i wstydu, ludobójstwa i nadziei, fascynacji i realizmu, makabry i banalności, to być Żydem i antysemitą. Moja praca mówi o ludzkim cierpieniu i radości życia, jest pełnym /niepełnym eksperymentem – twierdzi Cohen.

Warto zwrócić uwagę także na szwajcarską Compagnie Alias, która wystawi najnowszy, tegoroczny projekt Guilherme Botelho „O avesso do avesso”. Uczestniczy w nim kilkudziesięcioosobowa grupa performerów amatorów z Warszawy. Ich ciała mają się stać symbolem, lustrem widzów, ze wszystkimi niedoskonałościami i wadami. To z kolei ma skłonić do przemyśleń o tym, gdzie przebiega granica między sztuką a intymnością.

– Taniec na festiwalu poszukuje współczesnej identyfikacji ciała, w której nie chodzi o przynależność kulturową, ale odwagę w określeniu się, przyznanie do tego, kim się jest – społecznie, politycznie, artystycznie – twierdzi Edyta Kozak, kurator festiwalu Ciała/Umysł. – Jestem świadoma, że nie da się pogodzić, scalić różnych doświadczeń w jedną formę, bo jest tu i psychologiczny realizm, i mindelowskie „śniące ciało”, i formalny eksperyment.

[ramka][b]przed nami[/b]

• 25 września, godz. 20, Centralny Basen Artystyczny

Keren Levi & Ugo Dehaes (Holandia) „Couple-like” (2006)

• 25 września, godz. 20.45, Centralny Basen Artystyczny

Club Fisk (Dania) „Forestillinger” (2007)

• 25 września, godz. 21.30, Centralny Basen Artystyczny

Muhanad Rasheed & Iraqis Bodies (Irak / Holandia) „Crying of my Mother” (2007)

• 26 września, godz. 19, Centralny Basen Artystyczny

Busy Rocks (Austria / Brazylia / Belgia) „Throwing Rocks” (2008)

• 26 września, godz. 20, Centralny Basen Artystyczny

Grupa Artystyczna Koncentrat (Polska) „Kra” (2009) – premiera

• 27 września, godz. 20, Centralny Basen Artystyczny

Bretoncaffe & Wytwórnia Teatr (Polska) „Dion.is.us” – premiera

• 28 września, godz. 19.30, Teatr Studio

Steven Cohen (RPA) „Dancing inside out” (2004) „Maid in South Africa” (2005) „Chandelier” (2002)

• 29 września, godz. 20, Centralny Basen Artystyczny

Cie 7273 (Szwajcaria / Francja)

„ROMANCE-S” (2009)

• 30 września, godz.19.30, Teatr Studio

Cie Alias (Szwajcaria) „O avesso do avesso” (2009)

• 1 października, godz. 20, Centralny Basen Artystyczny

Marysia Stokłosa (Polska) „Prawa półkula” (2009) – premiera

• 2 i 3 października, godz. 19.15, Teatr Wielki – Opera Narodowa

Cie Linga (Szwajcaria) „Speed (59 minutes precisely)” (2008)

• 3 października, godz. 21, Centralny Basen Artystyczny

Robyn Orlin (RPA) „Although I live inside... my hair will always reach towards the sun...” (2004)

[/ramka]

[i]8. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł, Centralny Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, Teatr Studio, pl. Defilad 1, Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 28 – 50 zł, piątek (25.09) – czwartek (1.10)[/i]

Wybierając te najbardziej poruszające, nie sposób nie wymienić pracy Stevena Cohena (rocznik 1962), który zaliczany jest do grona najbardziej radykalnych artystów na świecie. Cohen komentuje tematy polityczne, rasowe, pyta o tożsamość płciową, konflikty społeczne itp. Sam żyje na granicy różnych kultur, nie pasując do żadnej z nich – jest „człowiekiem wyklętym” – białym mieszkańcem RPA, Żydem i gejem.

W sztuce wykorzystuje nie tylko własne ciało, ale i dziwaczne kostiumy, maski i akcesoria. Jak to robi, zobaczymy w poniedziałek w Teatrze Studio, gdzie zaprezentuje trzy występy solowe (dwa filmowe).

Pozostało 81% artykułu
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"