Nihon buy?, w przeciwieństwie do teatru n? i tańców bon odori, nie musi być elementem uroczystości religijnych. Przyjmuje formy widowisk scenicznych lub kameralnych tańców wykonywanych przez gejsze.
– Nihon buy? jest niezwykle eleganckim i dystyngowanym tańcem, w ruchach oszczędnym, podczas którego energia tancerki (lub tancerza) kumulowana jest wewnątrz ciała i stopniowo uwalniana na zewnątrz – tak opisuje technikę Hana Umeda.
Styl ten można określić mianem fabularnego, bo opowiada on za każdym razem osobną historię. Wykonuje się go nisko przy ziemi, a aktor w kimonie nie odrywa stóp od desek sceny. Gesty mają w nim ogromne znaczenie i różnią się od tych znanych z tradycji europejskiej. W Polsce jest niemal niepokazywany, dlatego spotkanie na Freta powinno być obowiązkowe dla wszystkich miłośników tańca – nie tylko tego tradycyjnego.
Spotkanie odbywa się w cyklu „Teatry Azji”, w ramach którego przybliżano już japoński teatr n?, jawajski wayang orang i wayang kulit czy chiński teatr lalek.
[i]„Teatry Azji”, spektakl i spotkanie z Haną Umedą, Muzeum Azji i Pacyfiku, Warszawa, ul. Freta 5, wstęp wolny, informacje: tel. 22 635 28 11, środa (18.11), godz. 18[/i]