9. Międzynarodowy Festiwalu Tańca Współczesnego ciało_umysł

Znany jest już program 9. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego ciało_umysł. Największa tego typu impreza w Warszawie z pewnością zaskoczy widzów – w grafiku są spektakle zarówno romantyczne, hardcore’owe, jak i... hiphopowe.

Publikacja: 16.08.2010 16:13

Fotografia z jednej z wcześniejszych prac Kakuya Ohashi and Dancers pokazuje, jak japoński choreogra

Fotografia z jednej z wcześniejszych prac Kakuya Ohashi and Dancers pokazuje, jak japoński choreograf potrafi postrzegać przestrzeń / fot: Kakuya Ohashi and Dancers

Foto: Życie Warszawy

Twórcy tego festiwalu od kilku lat bardzo ryzykują, zapraszając choreografów, o jakich w Polsce przez wiele lat nie wolno było nawet myśleć. Ich spektakle nie zostałyby zrozumiane i przyjęte przez widzów, a menedżerowie dużych sal nie zgodziliby się na takie prezentacje. Projekt wymyślony przez Edytę Kozak nie wprowadzał ich jednak tylnymi drzwiami na salony, lecz śmiało zainwestował w mocną promocję i wziął do programu głównego.

[srodtytul]Ciało to jest to[/srodtytul]

Było już wiele niezapomnianych, wręcz wrzynających się w pamięć spektakli. Z nich najważniejszymi są z pewnością pełne nagości „Körper” Sashy Waltz i ubiegłoroczny kontrowersyjny, polityczno-religijny „Dancing Inside Out” Stevena Cohena.

Pokaz Cohena będzie niezwykle trudno przebić, ale miłośnicy mocnego uderzenia powinni zwrócić uwagę na Kakuya Ohashi and Dancers.

Artyści z Japonii łączą postmodernizm z butoh, zgłębiając cielesność tak bardzo, jak tylko można – m.in. odważnie opowiadając o molestowaniu seksualnym czy torturach psychicznych. Wystąpią czwartego dnia festiwalu (15.09, Teatr IMKA) z prapremierowym „Tokyo Story”. Mimo zaproszenia innych o wiele ważniejszych gwiazd to właśnie w tym pokazie można pokładać największe nadzieje – ma być miejski, brutalny, będzie odkrywać nasze lęki... Sam Ohashi tak o nim pisze: „Tokio nigdy nie pokazuje całego oblicza. Mimo że miasto podniosło się z ruin po nalotach bombowych B29 i przeobraziło się w skupisko strzelistych wieżowców, nadal czujemy się w nim zagubieni. Nasze ciała, które straciły oparcie i teraz poruszają się po omacku, będą wygrywać melodię – motyw przewodni przedstawienia”.

[srodtytul]Nowa klasyka[/srodtytul]

Najbardziej znaną postacią festiwalu będzie jedna z najsłynniejszych kanadyjskich choreografek Marie Chouinard, która od swego debiutu w 1978 roku stworzyła kilkadziesiąt spektakli, akcji i filmów, a jej zespół wystąpił już ponad tysiąc razy. Zaproszone na ciało_umysł dwa spektakle (28.09, Teatr Polski) to prawdziwe klasyki: „Święto wiosny” jest wystawiane od 15 lat, a „24 Preludia Chopinowskie” weszły do stałego repertuaru National Ballet w Kanadzie.

Ponadto ciekawie zapowiadają się występy Kentaro!! – lidera Tokyo Electrock Stairs (25.09, Teatr IMKA), Daniela Linehana (23.09, Teatr IMKA) czy jednego z nielicznym Polaków występujących na ciało_umysł Tomasza Bazana (29.09, Teatr IMKA).

[srodtytul]Oswajanie miasta[/srodtytul]

W ramach eksperymentów z przestrzenią będzie można oglądać także projekty site-specific – taniec w prywatnych mieszkaniach, hotelowych pokojach czy uprawiany wprost na ulicach. Przed pokazami i po nich warto zajrzeć do Klubu Festiwalowego c_u w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, gdzie mają się odbywać warsztaty, spotkania, projekcje i klubowe granie dla widzów.

[i]* 9. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego ciało_umysł – Teatr IMKA, Teatr Polski, przestrzeń miejska, Nowy Wspaniały Świat; punkt informacyjny oraz rezerwacja biletów czynne będą od połowy września w Nowym Wspaniałym Świecie (ul. Nowy Świat 63), 23.09 – 2.10[/i]

Twórcy tego festiwalu od kilku lat bardzo ryzykują, zapraszając choreografów, o jakich w Polsce przez wiele lat nie wolno było nawet myśleć. Ich spektakle nie zostałyby zrozumiane i przyjęte przez widzów, a menedżerowie dużych sal nie zgodziliby się na takie prezentacje. Projekt wymyślony przez Edytę Kozak nie wprowadzał ich jednak tylnymi drzwiami na salony, lecz śmiało zainwestował w mocną promocję i wziął do programu głównego.

Pozostało 84% artykułu
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"